LCHF - hälsorisker?

Startat av Andreas, 2009-03-06 09:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-18 11:00
Tack Mickan
Vad förvånad jag blir, iofs - det kanske mest är reklamsyfte för iso dieten :)



Jag blir också förvånad! Borde läsa hela studien.
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Har ni sett den första delen av Pauluns "förmaningar"?

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1189

"Missa inte grönsakerna och frukten när du äter lågkolhydratkost" är överskriften. Sedan följer en berättelse om en liten flicka med epilepsi som äter ketogen kost o drabbas av skörbjugg p.g.a c-vitaminbrist. Paulun påpekar att äter man lågkolhydratkost ska man inte glömma att äta C-vitaminrika "nyttiga" livsmedel som just frukt, bär, grönsaker och rotfrukter.

Rätta mig om jag har fel, men äter man ketogen kost är det väl en dietist som komponerar menyn o har ansvaret för att kosten är så bra som möjligt, inklusive c-vitaminhalten.
Äter man lågkolhydratkost på eget bevåg så väljer man bort bär o frukt. Istället äter man grönsaker med lågt kolhydratinnehåll.
Är det så dåligt då? Jag jämförde på Fineli lågkolhydrat-grönsaker o bär/frukt. Så här mycket är c-vitamininnehållet på 100 g:
Paprika 204,9 mg
Broccoli 120 mg
Brysselkål 90 mg
Blomkål 61,5 mg
Kålrabbi 60 mg
Spenat 60 mg

Frukt o bär då? Hur mycket innehåller dom?
Skalad kiwi 67 mg
Apelsin 51 mg
Banan 10 mg
Jordgubbar 60 mg
Hallon 38 mg
Blåbär 15 mg

Jag måste ju tycka att lågkolhydratsgrönsakerna innehåller mer c-vitaminer än de "nyttiga" bären o frukterna. Eller har jag missuppfattat något?   

Lucy

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-19 08:55
Eftersom tråden handlar om ev. hälsofaror vid LCHF (o inte om hur man BÖR äta ;)) är jag naturligtvis nyfiken på varför du "inte mådde bra" när du provade kolhydratlåg kost. Hur yttrade det sig?


Först började jag tappa i vikt; oj vad bra tänkte jag, det här går ju som smort, kilona rann praktiskt taget av mig och pigg som en mört, orkade på gymet, orkade i skolan, gick som på ett flow...men så märkte jag efter ett tag piggheten vände till en enorm trötthet, blev märkbart slö och fick kämpa för att orka sätta mig vid skolböckerna, för att ta mig igenom vanliga böcker och jag tappade min kvickhet, jag började få väldigt ont i magen, mycket sura uppstötningar och riktigt dålig andedräkt (något som tillslut någon vänlig själ vågade påpeka...). Och så märkte jag att mina muskler försvann, jag tränade och förbrände, fyllde på med tillräckligt  med kalorier från andra energikällor, mycket proteiner och fetter men musklerna började tona ner sig och jag blev fysiskt svagare. Efter lite koll med dietist ändrades kosten tillbaka till det som livsmedelsverket idag rekommenderar och efter en period kom jag sakta men säkert tillbaka det det som var ursprungliga jag. Det var mina upplevelser, har träffat andra som har känt andra saker i kroppen men många som påtalat just detta med koncentrationssvårigheter och svårt att "hänga med" men sen finns du ju många som du påpekat säger sig må prima, kanske har de ett annat näringsupptag än jag :)

Det finns faktiskt ett folkslag som utvecklat sig genom generationer för att klara sig på en kost som är väldigt kolhydratfattig; eskimåerna, de har anpassats utifrån sina klimatförutsättningar till att leva så, inte på grund av trender och deras kroppar har anpassats genom generationer, så om vi startar nu här kanske vi om några hundra år också har anpassats oss om vi nu väldigt gärna vill äta på det här sättet   ;)

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2009-04-19 17:55
Paprika 204,9 mg
Broccoli 120 mg
Brysselkål 90 mg
Blomkål 61,5 mg
Kålrabbi 60 mg
Spenat 60 mg


Det är möjligt att täcka RDI för mikronutrienter på lchf - men det krävs kunskap och planering. Enligt min mening är tiamin, kalium också högrisk näringsämen att få brist på förutom  c-vitamin - om man planerar dåligt. Kostfiber kan man ju ta psylliumfrön o dyl.

Men man får ju i sig alldeles för lite kolhydrater ;)

agnetasch

Citat från: Lucy skrivet 2009-04-19 18:33
men så märkte jag efter ett tag piggheten vände till en enorm trötthet
Mysko, du reagerar precis tvärtemot mig; första dagarna är värst (tredje dagen är lika gräslig som vid fasta) sedan blir jag piggare o piggare vartefter kroppen vänjer sig vid den nya kosthållningen. Det har inte kommit något bakslag även vid långa LCHF-perioder.
Då mår jag sämre när jag går tillbaka till "normalkost" I början får jag huvudvärk, dålig mage o ledvärk. Det värsta tonar bort men jag mår bättre o är inte så trött på LCHF. Men det är en socialt svår diet så jag tar bara till den som någon slags "må bra"-kur.
Man får verkligen säga att våra kroppar fungerar olika, man upphör aldrig att förvånas :D

Men kjpil; nog verkar det otroligt att man skulle få skörbjugg av att äta kolhydratslåg kost (Jag bortser från andra näringsämnen o biter mig fast vid c-vitaminet)
Äter man köttbullar o spagetti + en banan (=nyttig frukt) får man väl inte i sig mer c-vitaminer än om man äter fläskkotlett med broccoli? Man kanske t.o.m pressar citron över kotletten :o
Är det för att ISO-dieten innehåller mer kolhydrater än befintliga lågkolhydratskoster som herr Paulun försöker "skrämma" folk in i ISO-fållan?

kjpil

agneta: ja skörbjugg får man väl inte om man äter mkt c-vitamin.. men att utesluta kolhydrater gör det ju knappast enklare att få i sig de vitaminerna - det finns ganska många som inte funderar så mkt över grönsaker etc.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-20 12:04
det finns ganska många som inte funderar så mkt över grönsaker etc.
Om du menar folk som äter LCHF så måste jag nog säga emot dig :-*
Man får ju inte äta potatis, pasta ris eller bröd. Eftersom man inte står ut med att bara äta kött eller fisk så blir dom grönsaker man får lov att äta väldigt viktiga. Man hoppar aldrig över dom (om man inte äter fakir) o man lär sig att variera dom i oändlighet.
Det skulle inte förvåna mig om LCHF:are äter mer grönsaker än svenska barn; i alla fall dom i Alingsås, Partille o Mölndal ;)

Mickan

Frukt ska man inte äta enligt kostdoktorn.
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

Mickan: hehe.. det är svårt att ligga i ketos om man äter frukt antar jag, blir inte mkt frukt iaf.

Agneta: hävdar du att det är lättare att få sig alla RDI för alla mikronutrienter om man äter LCHF oavsett kunskapsnivå? Att det är en mer näringstät kost vid alla tillfällen?
Eller var vill du komma? Jag förstår inte alls hur du resonerar

agnetasch

kjpil; hemskt vad detta blev krångligt.
Jag håller bara inte med Fredrik Paulun om att det skulle vara någon risk att få skörbjugg om man äter låghydratkost. Gör du?

kjpil

Jag håller med Paulun om att det är större risk att man får skörbjugg om man äter lågkolhydrat än om man inte gör det ja. Det är en helt annan sak än att alla som äter lågkolhydrat skulle ligga i risk för skörbjugg. Nu är det så att skörbjugg inte är speciellt vanligt så vitt jag vet - jag har för mig att det var vid potatisintroduktionen folk slutade få skörbjugg i Sverige.

Jag har räknat flera gånger på lchf, för mig har det krävts ordentligt mkt mer noggrann planering för att få upp  alla näringsämnen till RDI - och då tror jag ändå att jag har mycket större kunskap än genomsnittssvensson.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-21 16:08
jag har för mig att det var vid potatisintroduktionen folk slutade få skörbjugg i Sverige
Egentligen låter det konstigt ???
Innan potatisen åt man kålrötter, rovor o andra rotfrukter vars c-vitaminhalt vida översteg potatisens. Kålrot/rova innehåller c:a 40 mg c-vitamin/100 g jämfört med potatisens 10 mg. Det låter ju egentligen som ett nerköp. Eller klämde man i sig mer än fem gånger så mycket av potatisen som av rovan?
Sen hade förstås potatisen en fördel framför rovan; det gick att göra brännvin av den. Och brännvin behöver man ju inga tänder för att konsumera ;D

kjpil

Det är möjligt att jag har fel angående potatisen, det känns inte så viktigt för mig att vara 100% säker i den frågan så jag orkar reda ut när skörbjuggen slutade - vet inte hur lång tid på pubmed som skulle krävas för att få högt evidensvärde i den frågan plus att jag inte direkt känner nåt bevisansvar. Tycker det är viktigare vad som händer nu :)

Det kanske kunde vara kul med en tråd där vi listar alla påståenden som LCHF-förespråkar slänger ur sig och kräver motbevis på. När vi har den listan så kan vi räkna ut hur lång tid det skulle ta att göra systematiska litteraturgenomgångar med högt evidensvärde för alla dessa påståenden. Det tycker jag hade varit intressant - just tidsåtgången. Många frågor räcker det iofs med sunt förnuft, men för riktiga bevis så ligger faktist bevisbördan hos den som kommer med påståenden. Nu är det ju så smart att vi har livsmedelsverket, så varje enskild person inte ska behöva läsa tusentals artiklar för att reda ut småsaker.

Hur många LCHF-bloggar finns det som faktiskt har gjort systematiska litteraturgenomgångar?
Med systematisk litteraturgenomgång menar jag att man inte bara säger att de artiklarna som stöder ens egna teorier är bäst och allt annat är skit i metoden etc. Utan då menar jag att man faktiskt bestämmer ett antal sökord, inkluderar alla relevanta artiklar och väger metoder och resultat mot varandra, antal studier, försökspersoner etc. och faktiskt läser alla studier inom området oavsett vad de säger.

agnetasch

Nu är du lite småtaskig mot LCHF-förespråkarna; dom har minsann bevisbördan för de påståenden de "slänger ur sig" Själv kände du inget bevisansvar för (det förhastade?) uttalandet om potatisen som skörbjuggsmedicin ;)
Citat från: kjpil skrivet 2009-04-21 20:48
Hur många LCHF-bloggar finns det som faktiskt har gjort systematiska litteraturgenomgångar?
Ja, det kan man fråga sig. Hur många matbloggar är det överhuvudtaget som gör systematiska litteraturgenomgångar? Är det vanligt på vegetariska o ekologiska bloggar? På bloggar med snabbmat, godis o hälsokost? Eller är det bara LCHF-bloggar som har bevisbördan för vad dom tror på o ska stå till svars inför Livsmedelsverket?
Är det väldigt viktigt att man är för eller emot, eller kan man få spåna o spekulera utan att bli halshuggen i gryningen av dom som vet bäst?
Tråden heter LCHF-hälsorisker? Observera att det är ett frågetecken efter, inte ett utropstecken ::)

kjpil

Du har rätt.. hehe.. det finns ingen som inte får bra betalt som orkar göra sådana litteraturgenomgångar det är frågan om :)
Och som du säger så är det inte vad man kan förvänta sig av en blogg. Bara att jag blir så upprörd över att se att en del personer som faktiskt ger kostråd till folk som bara slänger ur sig massa konstiga teorier som helt saknar bevis. T.ex. om man säger att mättat fett är så bra och vill för att ändra rekommendationerna - då måste man ju faktiskt bevisa att det är så också. Allt annat är bara rent skitsnack som vilseleder konsumenter. Det är så sjukvården ska fungera - att det finns bevis för att det man gör är korrekt.

Som jag ser på det så är det skillnaden mellan att gå till sjukvården eller t.ex. en spågumma. Att i sjukvården så ska man få samma vård överallt i landet som bygger på vetenskap. Om man sen slänger ur sig egen ihopkokade teorier som fakta - då är man mer lik en spågumma. En spågumma jobbar efter tro och behöver inga bevis - folk som går dit tror på henne ändå. Det kallar jag för vilseledande. En konsumt som fattar beslut som kan gälla sin hälsa, borde väl i alla fall få fatta dessa beslut på sakliga grunder? Istället för att bli matad av vad massa olika folk går och tror.

Nu säger jag inte vem som har rätt eller fel i frågan - det vet jag inte även om jag har mina misstankar. Vad jag vet är att det står massa konstiga teorier presenterade som fakta på nästan alla lchf hemsidor - varav flera faktiskt är läkare. De kanske borde bli spågummor istället? Som det ser ut nu så finns det inte ens i närheten av evidens nog för att ändra några kostråd till lchf - inte ens för typ 2 diabetiker.

De här insulinteorierna och övervikt är bland de mest fantasifulla tycker jag.

Det var en snubbe som postade nåt citat från en läkare på min blogg. I citatet hade den här läkaren hade bland annat skrivit som om det vore fakta att ketogen kost kunde bota cancer. Vem skulle vilja gå till den läkaren? Börja på en lchf diet istället för operation? Jag tycker inte man borde få ha kvar legitimationen om man skriver sånt. Jag antar att killen som postar citatet i bloggen då tycker att jag har ett ansvar att leta upp massa studier som motbevisar att ketogen kost kan bota cancer, helt crazy.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-22 20:03
Bara att jag blir så upprörd över att se att en del personer som faktiskt ger kostråd till folk som bara slänger ur sig massa konstiga teorier som helt saknar bevis
Ja det är väl hemskt! Jag läste på en blogg, matvett tror jag den heter ::) att det var så bra att äta fiberrika grönsaker bl.a för att fibrerna kan sänka höga värden av blodfetter.
Min "hjärtprofessor" berättade just om detta sist vi träffades; han hade frågat en initierad kollega om det stämde. "Nej, vi har slutat tro på det, en del studier säger att fibrer sänker blodfetterna men lika många säger att dom inte gör det"
Har läkarna fel eller är det även på andra bloggar än LCHF-bloggar man ägnar sig åt att ge kostråd som inte är helt bevisade? ???

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-22 20:03
varav flera faktiskt är läkare. De kanske borde bli spågummor istället?
Sämre spågummor än LCHF-läkare har vi haft. Vad sägs om Stefan Rössner, som vid Läkemedelskongressen i Stockholm raljerade över hur han själv och den expertis han representerar tvingats bita i gräset. Allt experterna gjort hittills för att få bukt med fetman har misslyckats. Visserligen har varje bantningskur, varje informationskampanj, varje projekt för att komma åt fetman, varit en god investering. Man har fått tillbaka alla tappade kilon med ränta :o (referat av Björn Clausen http://www.lerumstidning.com/veckanslogg_visa.asp?id=5845 )
Det trodde han väl inte för 30 år sedan? ;D

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-22 20:03
Det var en snubbe som postade nåt citat från en läkare på min blogg. I citatet hade den här läkaren hade bland annat skrivit som om det vore fakta att ketogen kost kunde bota cancer.Vem skulle vilja gå till den läkaren?
Tycker du? Jag tycker det låter mer som en hypotes o ja tack, jag går gärna till en läkare som är öppen o nyfiken :D

kjpil

Agneta: gratulerar till att du lyckades med vad jag precis kritiserat. Du lyckades lägga över bevisbördan på mig genom ett billigt sarkastiskt uttalande om vad som står på min blogg. Hade du haft bevisen med dig så hade jag tackat dig så mycket för att du gjort mig uppmärksam på felet så att jag hade kunnat korrigera.

Eftersom du skrev sarkastiskt till mig så får du också ett sarkastiskt med ärligt svar. Här har du livsmedelsverkets uttalande om kostfiber och kolesterol: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12482&epslanguage=SV

Jag vill också kommentera ditt sätt att argumentera på om du går in på http://www.theness.com/neurologicablog/?p=499 och scrollar till rubriken "Argument from authority"

Angående Rössners expertis så tycker jag att du ska läsa hans meritlista http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2889&l=sv
jämför gärna med din egen doktors meritlista, eller spågumma eller vem det nu är du går till när du blir sjuk.

Jag misstänker att du tycker att livsmedelsverket är en dålig referens och att du möjligtvis föredrar referenser som t.ex. kostdoktorns blogg, tidningen expressen, annika d's blogg, tidningen "en ding ding värld" etc.. Så undrar jag varför du läser alls på min blogg om du tycker det är sådana trovärdighetsproblem? Läs det du tror på istället.

Eftersom bevisansvaret är förskjutet på mig, du inte gillar livsmedelsverket, jag inte gillar skitbloggar och skittidningar så har jag också letat upp de studier jag själv vet om som visar på kolesterolsänkande effekt vid ganska stora intag Beta-glukan, psyllium, Pektin och Guar gum som alla är lösliga kostfiber:

De Groot AP, Luyken R, Pikaar NA. Cholesterol-lowering effect of rolled oats. Lancet 1963;2:303-4.

Braaten JT, Wood PJ, Scott FW, Wolynetz MS, Lowe MK, Bradley-WhiteP, et al. Oat beta-glucan reduces blood cholesterol concentration in hypercholesterolemic subjects. Eur J Clin Nutr 1994;48:465-74.

Anderson JW. Dietary fibre, complex carbohydrate and coronary artery disease. Can J Cardiol 1995;11(Suppl G):55G-62G.

Kirby RW, Anderson JW, Rees ED, Chen WJ, Miller RE, et al. Oatbran intake selectively lowers serum low-density lipoprotein cholesterol concentrations of hypercholesterolemic men. Am J Clin Nutr 1981;34: 824-9.

Anderson JW, Spencer DB, Hamilton CC, Smith SF, Tietyen J, Bryant CA, et al. Oat-bran cereal lowers serum total and LDL cholesterol in hypercholesterolemic
men. Am J Clin Nutr 1990;52:495-9.

Anderson JW, Gilinsky NH, Deakins DA, Smith SF, O'Neal DS, Dillon DW, et al. Lipid responses of hypercholesterolemic men to oat-bran and wheat-bran intake. Am J Clin Nutr 1991;54:678-83.

VanHorn L,Moag-Stahlberg A, Liu KA, BallewC,Ruth K, Hughes R, et al. Effects on serum lipids of adding instant oats to usual American diets. Am J Public Health 1991;81:183-8.

Davidson MH, Dugan LD, Burns JH, Bova J, Story K, Drennan KB. The hypocholesterolemic effects of beta-glucan in oatmeal and oat bran. A dose-controlled study. Jama 1991;265:1833-9.

Gerhardt AL, Gallo NB. Full-fat rice bran and oat bran similarly reduce hypercholesterolemia in humans. J Nutr 1998;128:865-9.

Swain J, Rouse I, Curley C, Sacks FM. Comparison of the effects of oat bran and low-fiber wheat on serum lipoprotein levels and blood pressure. N Engl J Med 1990;322:147-52.

Leadbetter J, Ball MJ, Mann JI. Effects of increasing quantities of oat bran in hypercholesterolemic people. Am J Clin Nutr 1991;54:841-5.

Lovegrove JA, Clohessy A, Milon H,Williams CM. Modest doses of betaglucan do not reduce concentrations of potentially atherogenic lipoproteins. Am J Clin Nutr 2000;72:49-55.

Kerckhoffs DA, Hornstra G, Mensink RP. Cholesterol-lowering effect of beta-glucan from oat bran in mildly hypercholesterolemic subjects may decrease when beta-glucan is incorporated into bread and cookies. Am J Clin Nutr 2003;78:221-7.

RipsinCM,Keenan JM, Jacobs JrDR, Elmer PJ,WelchRR,VanHorn L, et al. Oat products and lipid lowering. A meta-analysis. Jama 1992;267:3317-25.

Glore SR, Van Treeck D, Knehans AW, Guild M. Soluble fiber and serum lipids: a literature review. J Am Diet Assoc 1994;94:425-36.

Brown L, Rosner B, Willett WW, Sacks FM. Cholesterol-lowering effects of dietary fiber: a meta-analysis. Am J Clin Nutr 1999;69:30-42.

Onning G, Wallmark A, Persson M, Akesson B, Elmstahl S, Oste R. Consumption of oat milk for 5 weeks lowers serum cholesterol and LDL cholesterol in free-living men with moderate hypercholesterolemia. Ann Nutr Metab 1999;43:301-9.

Queenan KM, Stewart ML, Smith KN, ThomasW, Fulcher RG, Slavin JL. Concentrated oat beta-glucan, a fermentable fiber, lowers serum cholesterol in hypercholesterolemic adults in a randomized controlled trial. Nutr J 2007;6:6.

Reyna-Villasmil N, Bermudez-Pirela V, Arias N, Cano-Ponce C, Leal-Gonzalez E, Souki A, et al. Oat-derived beta-glucan significantly improves HDLC and diminishes LDLC and non-HDL cholesterol in overweight individuals with mild hypercholesterolemia. Am J Ther 2007;14:203-12.

Theuwissen E, Mensink RP. Simultaneous intake of {beta}-glucan and plant stanol esters affects lipid metabolism in slightly hypercholesterolemic subjects. J Nutr 2007;137:583-8.

Naumann E, van Rees AB, Onning G, Oste R, Wydra M, Mensink RP. {beta}-glucan incorporated into a fruit drink effectively lowers serum LDL-cholesterol concentrations. Am J Clin Nutr 2006;83:601-5.

Biorklund M, van Rees A, Mensink RP, Onning G. Changes in serum lipids and postprandial glucose and insulin concentrations after consumption of beverages with beta-glucans from oats or barley: a randomised dose-controlled trial. Eur J Clin Nutr 2005;59:1272-81.

Pick ME, Hawrysh ZJ, Gee MI, Toth E, Garg ML, Hardin RT. Oat bran concentrate bread products improve long-term control of diabetes: a pilot study. J Am Diet Assoc 1996;96:1254-61.

FDA Talk Paper. FDA allows whole oat foods to make health claim on reducing the risk of heart disease; 1997. 21 January.

Dubois C, Armand M, Senft M, Portugal H, Pauli AM, Bernard PM, Lafont H, Lairon D. Chronic oat bran intake alters postprandial lipemia and lipoproteins in healthy adults. Am J Clin Nutr 1995;61:325-33.

Lia A, Andersson H, Mekki N, Juhel C, Senft M, Lairon D. Postprandial lipemia in relation to sterol and fat excretion in ileostomy subjects given oat-bran and wheat test meals. Am J Clin Nutr 1997;66:357-65.

Cara L, Dubois C, Borel P, Armand M, Senft M, Portugal H, et al. Effects of oat bran, rice bran, wheat fiber, and wheat germ on postprandial lipemia in healthy adults. Am J Clin Nutr 1992;55:81-8.

Redard CL, Davis PA, Schneeman BO. Dietary fiber and gender: effect on postprandial lipemia. Am J Clin Nutr 1990;52:837-45.

FDA News. FDA allows barley products to claim reduction in risk of coronary heart disease; 2005. 23 December.

Behall KM, Scholfield DJ, Hallfrisch J. Lipids significantly reduced by diets containing barley in moderately hypercholesterolemic men. J Am Coll Nutr 2004;23:55-62.

Keogh GF, Cooper GJ, Mulvey TB, McArdle BH, Coles GD, Monro JA, et al. Randomized controlled crossover study of the effect of a highly betaglucan- enriched barley on cardiovascular disease risk factors in mildly hypercholesterolemic men. Am J Clin Nutr 2003;78:711-8.

Behall KM, Scholfield DJ, Hallfrisch J. Diets containing barley significantly reduce lipids in mildly hypercholesterolemic men and women. Am J Clin Nutr 2004;80:1185-93.

Keenan JM, Goulson M, Shamliyan T, Knutson N, Kolberg L, Curry L. The effects of concentrated barley beta-glucan on blood lipids in a population of hypercholesterolaemic men and women. Br J Nutr 2007;97:1162-8.

Truswell AS. Cereal grains and coronary heart disease. Eur J Clin Nutr 2002;56:1-14.

Lupton JR, Robinson MC, Morin JL. Cholesterol-lowering effect of barley bran flour and oil. J Am Diet Assoc 1994;94:65-70.

Nicolosi R, Bell SJ, Bistrian BR, Greenberg I, Forse RA, Blackburn GL. Plasma lipid changes after supplementation with beta-glucan fiber from
yeast. Am J Clin Nutr 1999;70:208-12.

Marlett JA, Fischer MH. The active fraction of psyllium seed husk. Proc Nutr Soc 2003;62:207-9.

Garvin JE, Forman DT, Eiseman WR, Phillips CR. Lowering of human serum cholesterol by an oral hydrophilic colloid. Proc Soc Exp Biol Med 1965;120:744-6.

MoreyraAE,WilsonAC,KoraymA. Effect of combining psylliumfiberwith simvastatin in lowering cholesterol. Arch Intern Med 2005;165:1161-6.

Ziai SA, Larijani B, Akhoondzadeh S, Fakhrzadeh H, Dastpak A, Bandarian F, et al. Psyllium decreased serum glucose and glycosylated hemoglobin
significantly in diabetic outpatients. J Ethnopharmacol 2005;102:202-7.

FDA Talk Paper. FDA allows foods containing psyllium to make health claim on reducing risk of heart disease; 1998. 17 February.

hakur BR, Singh RK, Handa AK. Chemistry and uses of pectin--a review. Crit Rev Food Sci Nutr 1997;37:47-73.

Keys A, Grande F, Anderson JT. Fiber and pectin in the diet and serum cholesterol concentration in man. Proc Soc Exp Biol Med 1961;106:555-8.

Schwab U, Louheranta A, Torronen A, Uusitupa M. Impact of sugar beet pectin and polydextrose on fasting and postprandial glycemia and fasting concentrations of serum total and lipoprotein lipids in middle-aged subjects with abnormal glucose metabolism. Eur J Clin Nutr 2006.

Mahalko JR, Sandstead HH, Johnson LK, Inman LF, Milne DB, Warner RC, Haunz EA. Effect of consuming fiber from corn bran, soy hulls, or apple powder on glucose tolerance and plasma lipids in type II diabetes. Am J Clin Nutr 1984;39:25-34.

Fahrenbach MJ, Riccardi BA, Saunders JC, Lourie IN, Heider JG. Comparative effetcs of guar gum and pectin on human serum cholesterol levels. Circulation 1965;31:11.

Blake DE, Hamblett CJ, Frost PG, Judd PA, Ellis PR. Wheat bread supplemented with depolymerized guar gum reduces the plasma cholesterol concentration in hypercholesterolemic human subjects. Am J Clin Nutr 1997;65:107-13.

Yamatoya K, Kuwano K, Suzuki J. Effects of hydrolyzed guar gum on cholesterol and glucose in humans. Food hydrocolloids 1997;11:239-42.

Eastwood MA, Hamilton D. Studies on the adsorption of bile salts to nonabsorbed components of diet. Biochim Biophys Acta 1968;152:165-73.

Kritchevsky D, Story JA. Binding of bile salts in vitro by nonnutritive fiber. J Nutr 1974;104:458-62.

Lia A, Hallmans G, Sandberg AS, Sundberg B, Aman P, Andersson H. Oat beta-glucan increases bile acid excretion and a fiber-rich barley fraction increases cholesterol excretion in ileostomy subjects. Am J Clin Nutr 1995;62:1245-51.

Andersson M, Ellegard L, Andersson H. Oat bran stimulates bile acid synthesis within 8 h as measured by 7alpha-hydroxy-4-cholesten-3-one. Am J Clin Nutr 2002;76:1111-6.

Ellegard L, Andersson H. Oat bran rapidly increases bile acid excretion and bile acid synthesis: an ileostomy study. Eur J Clin Nutr 2007;61:938-45.

Bridges SR, Anderson JW, Deakins DA, Dillon DW, Wood CL. Oat bran increases serum acetate of hypercholesterolemic men. Am J Clin Nutr 1992;56:455-9

PS. Hälsa din doktor - jag ändrar direkt på vad som står på min blogg om jag blir motbevisad. Jag tycker att det är viktigt att vara saklig och inte vilseleda någon även om det bara är en blogg.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-23 15:53
genom ett billigt sarkastiskt uttalande om vad som står på min blogg
Det var hemskt vad du blir arg! Förlåt så mycket då för att jag råkade undra lite om de kostråd som ges på DIN blogg. D.v.s  är de till 100% lika vattentäta som du kräver av andra bloggars kostråd? Du säger att dom är det, då får jag väl tro dig.
Anledningen till att jag var inne på din blogg var ditt uttalande: "Det var en snubbe som postade nåt citat från en läkare på min blogg" Jag blev nyfiken på hur citatet såg ut o gick in på bloggen. Om du anser att bara dom som helhjärtat håller med dig får läsa din blogg ska jag naturligtvis inte besöka den i fortsättningen.

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-23 15:53
Angående Rössners expertis så tycker jag att du ska läsa hans meritlista http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=2889&l=sv
jämför gärna med din egen doktors meritlista, eller spågumma eller vem det nu är du går till när du blir sjuk
Det här låter lite som: "Min pappa är mycket starkare än din" Nu var det inte jag som lade orden om hans misslyckande i hans mun. Det var ett citat av honom själv.

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-23 15:53
Läs det du tror på istället
Jag läser både det jag tror på o det jag inte tror på; man blir lite mer flexibel på det viset.

kjpil

Självklart tror jag inte att allt jag skriver är 100% korrekt, det är få som är så grymma, men det är i alla fall vad jag strävar efter om det handlar om relevanta frågor. Sen har ju inte vetenskapen svaret på alla frågor heller - "fakta ändrar sig". Men jag har i alla fall inga religösa övertygelser jag utgår från.

Angående vem som ska läsa min blogg, så tycker jag ju självklart att det är kul om så många som möjligt läser bloggen, om syftet med läsningen är att de är intresserade och förhoppningsvis uppskattar läsningen på nåt sätt - då är jag också tacksam för att få påpekat felaktigheter. Men personer som bara är ute efter billiga poänger och att kritisera slipper jag helst - tyvärr går det inte att lösa sådan trafikstyrning rent tekniskt.

agnetasch

2009-04-24 07:43 #39 Last Edit: 2009-04-24 10:00 by agnetasch
Du för göra som på spritsiterna; ha en knapp som man ska trycka på för att komma in. Men istället för "Ja, jag är 18 år" kan det stå "Ja, jag är uppskattande o okritisk" ;)


PS Jag får tyvärr inte gå till min "hjärtprofessor" om jag blir sjuk, jag är bara försökskanin i hans forskning :-\

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal