Stekt potatis

Startat av bryggens, 2008-08-20 19:19

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Undrar om ni har några tips hur man steker kall färdigkokt potatis bäst, jag vill ha sån där fin stekyta.
Olja, smör? Lite åt gången? Värmen?

Anne

Väldigt mycket fett, hög värme, inte särskilt mycket i pannan :)
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

Till färdigkokt använder jag inte alls mkt. fett till stekningen, lite ströbröd att strör över i pannan & även lite persilja, salt, peppar, ev. grillkrydda också!

Till okokt har jag däremot mer fett/olja!

annamaria

Jag undrar om det bara är jag i hela världen som inte gillar stekt potatis? Möjligtvis om den är precis nykokt - då går det an. Råstekt är gott men det är en helt annan grej liksom. När jag steker till mina kära så steker jag i culinesse (eller bregott), stek på ganska hög värme, krydda på slutet annars kan kryddorna brännas. Salt, peppar och grillkrydda. Ibland en gnutta vitlökspulver.

ena

Vad som gäller är samma som för kött -rör inte för mkt i det utan låt det få stekyta mellan varje vändning,steker helst i olja med en liten klick smör eller margarin, på med örtsalt o lite peppar och ibland lite stekt lök i också :) Ha inte för varm panna utan låt det hellre ta lite tid.

Har man lite kokta morötter över är det gott att steka tillsammans med potatisen, även andra grönsaker kan hamna i min potatispanna om det finns över från gårdagen...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Anne

Nej, jag håller med annamaria, stekt potatis tycker jag inget vidare om. Däremot ugnsrostad potatis.. det gör jag ganska ofta :) (Förkoka lite, på med olja och kryddor, kör i ugn - länge.)
Anne's Food - min matblogg

annamaria


helfgren

Hej !

Vilken temperatur på ugnen när man ugnsrostar och hur länge är länge ?
Vilken olja och vilka kryddor ?
Är riktigt insnöad på potatis biten , blir mest lite grillkrydda och vitlökssalt .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Ska du få brynt yta på stekt potatis; gör som ena, vänd inte på den så ofta, fr.a inte när du precis lagt i den i stekpannan. Lägg i, låt ligga länge o brynas, vänd o krydda med salt, peppar o strösocker.

helfgren

Varför strösocker ?

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Det var många olika bud. :) Mycket fett, lite fett, hög värme, inte för varm panna.

Vet inte om mängden fett spelar så stor roll mer än att slutresultatet blir mer eller mindre fett och gott. :) Fast visst, har man för lite fett så får man sämre värmeöverföring från pannan till ytan av potatisen.

Sen det här med värme, jag antar att det finns nån nedre temperaturgräns (vilken?) man måste ligga över för att det ska bli fin yta, ligger man bara över den är det nog inga problem. Nackdelen med att ligga för högt är väl att man riskerar att bränna sin potatis.

Henrik: strösockret karamelliseras på ytan så att den blir brun och fin, men sen är det ju upp till var och en om man gillar den något sötare smaken det ger beroende på sockermängd.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Konserverad potatis har ett användningsområde, nämligen som stekt. Då ska den stekas i het panna med smör och socker under flitig omrörning. Den blir fast i konsistensen och jag älskar den, men många rynkar på näsan år konserverad potatis.

Har man inte konserverad potatis kan man efterlikna den, genom att låta kokt potatis av en fast sort ligga i saltat vatten över natten i kylen.

bryggens

Är det sån där "delikatesspotatis" på glasburk du menar?

Hasse


bryggens

Den får bara rinna av eller torkar du av den först?
Jag känner at jag måste prova detta.

Hasse

Det räcker om den får rinna av i ett durkslag.

annamaria

Jag har använt "stekpotatiskrydda". Det är omtyckt. Är nog ganska likt grillkrydda. Ofta med glutamat tyvärr.

Andreas

Nåt som väl (?) borde påverka resultatet när man steker potatis är hur mycket stärkelse den innehåller, det varierar ju kraftigt mellan olika sorter, ingen som noterat några sådana skillnader?
Den som inte frågar får inga svar.

ena

Jo...det har jag gjort, spec på jobbet där det blev en hel del stekt potatis...
Det är mkt svårare att få fin färg på stärkelserik potatis (färskpotatis) även om den får en bättre smak i mitt tycke :)
Sen är en väldigt fast potatis typ Asterix också svårare att få fin..

Bästa sorterna enligt mig är Sava, Nicole och Minerva.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

chipskungen

2008-08-23 09:04 #19 Last Edit: 2008-08-23 09:06 by chipskungen
jag har en kryddmix för potatis som jag brukar använda, paprika, lite socker salt sellerisalt och kanske peppar/cayennepeppar plus lite glutamat eventuellt. detta kör jag i slutet för att det inte ska brännas. Då blir det fin färg på potatisen.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal