Konstig annorlunda mat

Startat av Urban, 2007-05-29 19:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Startar en ny tråd där jag tänkte att alla kunde få berätta om den konstigaste matenrätten man ätit, eller om man bara smakat en bit av något konstigt annorlunda.

Jag kan starta tråden med att säga att jag för många år sedan typ. 1985 fick smaka torkat elefantkött som en morbror köpt från Sydafrika.
Smaken påminnde väl rätt så mycket om vanligt torkat renkött..(inte dåligt alltså)
Men känslan av att äta elefant var faktiskt lite obehagligt..

Andreas

Torkad elefant? Ojsan, det låter dyrt. Hur stor bit hade han köpt?

Jag har inte ätit något direkt jätteudda.

Åt kanin på Malta en gång, har för mig att det smakade kyckling fast lite vildare. Om jag inte minns fel fick man ett stort fat med i princip bara kanin-köttben att gnaga på.

Bläckfisk är inte heller speciellt ovanligt men första gången jag åt det i Rom var den halstrad i väldigt stora bitar och var väldigt gummiaktig. Jag hade bläckfiskskräck en lång period efter det.

En jul provade jag förresten ett recept från Icas tidning Buffé på  "basilikainbakade morötter". Det var väldigt väldigt udda...
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Det var inte någon stor bit.. Typ 300 gr eller så.
Vilket pris köttet betingade vet jag inte heller.

crlhrv

Här hemma brukar frugan få för sig att öppna ett paket torkad fisk lite då och då, jag har smakat och det är verkligen ingen höjdare. Och så luktar det verkligen illa.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Äter hon den torkade fisken som den är eller har hon något till?

Var köper hon den?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tror att den bara går att köpa på Island eller via Isländska föreningen här i Göteborg. Hon äter den naturell och dricker vin till (!). Tydligen är det inte ovanligt att man äter torkad fisk tillsammans med smör som man kletar på. Jag fick kväljningar när jag hörde det och hoppas verkligen att jag slipper se det in action.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Ajdå kväljningar lät inte alls trevligt. Hoppas någon kan kontra det med någonting riktigt gott ovanligt.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Torkad fisk köpte jag förr på August Vapen.Till hundarna.Det gillade dom,fast dom drack inte vin till  ;D
Något som mannen gillar skarpt är olika bläckfiskkonserver som vi inhandlar utomlands.Ibland när man öppnar en burk som innehåller nåt svart o lurvigt(?) o som tittar på en, undrar man om det verkligen går att äta.Men faktiskt!Det brukar vara rätt gott.

Urban

Ibland så går det att köpa torkad gädda här i Umeå..
Har själv inte provat det. Men dom som gjort det säger att det är gott till kall öl.
I Thailand har dom mycket torkade fiskprodukter som dom äter istället för vanligt snax.. Många av dom produkterna är faktiskt riktigt goda.
Strimlad och torkad bläckfisk med smak av salt,chili o socker är riktigt gott ölsnax.

Karin

Jag såg "Fisksallad" på en bulgarisk meny en gång och beställde. In kom en assiett med små orensade fiskar som mest av allt liknade elristor. Lie större. Fisken stirrade på mig och jag på den. Till slut bestämde jag mig i alla fall för att smaka lite försiktigt på anrättningen. De fiskarna, vad det nu var, smakade som inlagd sill.

One

När jag var liten åt jag en tallrik full med friterade fiskar på Costa del Sol, det var en lokal specialitet. En fisk art som bara fanns i en liten del av Medelhavet. Sedan kom det fram att det handlade om fiskyngel. Alltså har jag vid ett antal tillfällen ätit en hög med friterade fiskyngel, det smakade mest frityrsmet. Det otäcka var alla ögon som stirrade upp från tallriken.
Det finns två sorters mat: sådan jag gillat och sådan jag ännu inte smakat.

Urban

Vet du vad rätten med spiggarna hette?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal