Slipredskap för knivar

Startat av Urban, 2007-05-22 20:08

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Jag skulle vilja ha tips på bra slipredskap för att bryna/slipa kniven med.
Kom med förslag i alla prisklasser.

Rob

Vattenstenar; 100 kronor och uppåt; kräver engagemang och träning men fantastiskt resultat.
EdgePal: http://www.edgepal.com/; 600kronor? justerbara vinklar, kräver tålamod för köksknivar, kan ge fantastiskt resultat
Fällkniven DC-brynen:Diamant /safirer på olika sidor, jobbigt att hålla i konstant vinkel, men helt ok kombo.
Rullskärpgrejjer, Fiskars, Minosharp, Ikea,

De första 3 kräver övning....


Jonas

Köp en Tormek slip hos Clas Olson (den större modellen) det finns ganska mycket tillbehör till den typ vinkelskiva och olika anhåll mm.
Har en själv och den är faktiskt riktigt bra. När man har lärt sig tekniken så blir knivarna så vassa att du kan raka bort håret på tex armarna.

Knivmannen

2007-05-23 23:38 #3 Last Edit: 2007-05-27 23:00 by Knivmannen
Det finns massor med hjälpmedel för att slipa/underhålla sina knivar.
Jag brukar alltid rekommendera ett skärpstål för tekniken är enkel att lära sig och resultatet blir hyffsat. Om man har större krav än så så tycker jag slipstenar är bra, men då måste man också vara beredd på att köpa några stycken och lära sig tekniken vilken tar tid. Har man dock tid och pengar att lägga ned så kör på slipstenar.
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Andreas

Citat från: Jonas skrivet 2007-05-23 18:29
Köp en Tormek slip hos Clas Olson (den större modellen) det finns ganska mycket tillbehör till den typ vinkelskiva och olika anhåll mm.


Är det inte "farligt" att slipa med maskiner om man inte vet precis vad man gör? Jag tänker att man lätt avverkar alldeles för mycket..?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Alldeles säkert skall man vara försiktig i början och prova med mindre bra knivar....

Själv tror jag inte att jag är intresserad, jag gillar att sätta mig med vattenstenarna när resten av familjen gått till sängs och slipa, lite terapi....

Urban

Jag har 2 st Japanska knivar i mina ägor, men dom är slöa som bara den...
Kanske du vill terapislipa dom nån gång om du har vägarna förbi Umeå? ;)

Rob



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal