Hur ofta gör du rent bakom spisen?

Startat av Hasse, 2010-07-07 18:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Ungefär hur ofta gör du rent bakom spisen?

En gång per vecka
En gång per månad
En gång per kvartal
Två gånger per år
En gång per år
Endast när jag ska flytta
Va? Ska man göra rent där?

Hasse

Handen på hjärtat! Hur ofta vaskas det bakom spisen?

jelvis


Hasse

Citat från: jelvis skrivet 2010-07-07 20:36
Kan man svara anonymt? :-)


Nej, det är i nuläget inte möjligt. Om du svarar fel kommer samtliga myndigheter i din kommun att spärra av, inte bara din bostad, utan hela området med en radie av 500 meter räknat från den aktuella spisen.    ;)

phila54

Är ju en fördel med häll, finns inget att göra rent bakom :)

Krista

Eh..kan man flytta på spisen, trodde den var inbyggd..? ;)

Blinksmiley åsido så har jag aldrig rengjort bakom en spis i nåt av mina hem jag bott i. Har ett avlägset minne av att mamma gjorde rent bakom spisen när jag var liten. Det är inte så att det är nåt man behöver göra först när man är vuxen dvs själv fått barn? Jag tror jag kör på det.

Andreas

Jag minns inte när jag rengjorde sist så det var nog ganska länge sen.

Men hur viktigt är det egentligen, finns det några hälsorisker med att inte rengöra bakom sin spis, kan det på något sätt göra maten som lagas i köket mer ohygienisk?
Den som inte frågar får inga svar.

David

Jag har en "gammaldags" spis med vanliga plattor på och de kräver en hel del hantverk att göra rent ringen runt, så varje gång jag gör det gör jag rent bakom också. Hade jag haft induktionsplattor hade det nog aldrig blivit av.

Hasse

Har ni missat att man kan rösta högst upp i tråden?

Andreas, jag vet inte om det är någon direkt hälsorisk om det är smutsigt bakom spisen. Men åtminstone hos mig kan det bli rejält sunkigt med fett stänk från stekpannan som fastnar både bakom och vid sidan av spisen. Kan fett vara en grogrund för bakterier?

agnetasch

Citat från: Hasse skrivet 2010-07-08 16:04
Kan fett vara en grogrund för bakterier?
Det kan det säkert, men eftersom det finns damm också bakom spisen binder det bakterierna vid fettet. RÖR INTE MOJSET som ligger bakom spisen! Då släpper du loss bakterierna! ;D

Andreas

När man tänker efter så, nåt som inte är vidare trevligt är ohyra. Skadedjur gillar säkert gammal spissmuts och när de små otäckingarna springer omkring i köket så sprider de smutsen också.
Den som inte frågar får inga svar.

Per

En gång/kvartal. Cirka.
Måste dock erkänna, och skämmas lite, att den rengöringen står min fru för.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-20 08:01
när de små otäckingarna springer omkring i köket så sprider de smutsen också
Aha! Det är det man ser på köksgolvet varje morgon; massor av små svarta tassavtryck ;)

Filippa

Det ständiga dåliga samvetet ....likadant som med kylen - hur många har städat baksidan på kylen/frysen på länge ?

roffekock

Jag brukar göra detta när spisen lutar för mycket, så smöret på järnet (smält) rinner ner i ena hörnet då é det dags :o

Rolf
Matforum är bäst

vilsjin

Jag dammsuger under spisen i princip varje gång jag dammsuger i köket, då passar jag på att torka av spis och skåp sidor. När det väl storstädas brukar spisen vara snabbt avklarad.
Detta har jag anammat efter ett antal mycket obehagliga/besvärliga flyttstädningar. Gör det ofta utan besvär eller sällan till tårar.

På apoteket kan man köpa "Yt-desinfiktion" (i princip bara denatuerad alkohol), en liter för knappt 40 kronor. I en sprejflaska är den perfekt för att rengöra spis och fläkt med. Spreja på och torka av med en fuktig trasa. Fettet försvinner och inget lödder och sköljvatten att ta hand om.
Alkoholen som blir kvar avdunstar utan ett spår. Perfekt för alla svåråtkomliga vrår där fett samlas.

Hasse

Denatuerad alkohol låter ungefär som T-sprit i mina öron. Men T-sprit luktar ju ganska illa.

Hur luktar ytdesinfektion?

vilsjin

Ganska okej, det är isopropylalkohol den innehåller. T-sprit luktar det då rakt inte. Lukten försvinner dessutom väldigt fort.

RobertR

Jag gjorde rent där för några månader sedan när vi köpte ny spis.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal