Några erfarenheter av Quorn?

Startat av mums, 2007-11-07 19:50

Föregående ämne - Nästa ämne

mums

Jag har erfarenheter av Quorn, dessvärre inga trevliga. Är det bara jag som är överkänslig eller finns det fler här på forumet?
Söker man på nätet internationellt finns det många som råkat illa ut pg av denna veg-mat.
Tycker nog att det borde finnas en varningstext på förpackningen.
Kolla gärna vad USA s motsvarighet till vårat livsmedelsverk säger om denna produkt.

pipopp

Då får du skicka en länk till USAs motsvarighet.

Vad har du haft för problem?

Mina erfarenheter är bara goda. Jag har använt grytbitar, färs och någon gång nuggets. Tänk kyckling vid tillagningen så blir det bra.

mums

2007-11-07 20:16 #2 Last Edit: 2007-11-07 20:27 by mums
http://www.cspinet.org/quorn/

Jag får leta vidare sedan. Det var ca 2 år sedan , 3-4 tim efter måltiden vände sig magen ut o in , från naveln och uppåt, trodde jag skulle dö, 10ggr värre än den värsta fyllesjuka jag haft. Saken är den att jag har astma och tydligen har det ett samband med överkänsligheten. Dessutom är jag alergisk mot mögel vilket ju är släkt med mycellet som quorn bygger på.

mums

En läsvärd sida till, om än Aftonbladet.http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article231786.ab
En fråga jag ställt mig är varför Astra Z sålde guldgåsen.

Anne

Aha - jag har ätit det utan problem (däremot tycker jag att det är en extremt överflödig produkt, jag gillar inte substitut) men det låter ju rimligt att mögelallergiker kan reagera på det viset. Läskigt.
Anne's Food - min matblogg

johannao

Jag har hört talas om flera som har råkat ut för samma sak. Själv tycker jag att det är en förträfflig produkt och använder den massor. Jag har aldrig mått annat än väldigt bra av qourn (också anledningen till att jag äter det så mycket). Min svägerska har fått magsmärtor av qourn men inte varje gång hon äter, nu äter hon det utan besvär. Jag får nog vara lite pro-qourn och hålla med företagets representant i aftonbladets artikel, min mage reagerar ju sådär mot mjölk, kaffe, pizza m.m.
All mat funkar ju inte för alla. Skulle dock såklart vara väldigt tråkigt om qourn är hälsovådligt för alla...kommer de på att det är det ligger jag risigt till så mycket jag stoppat i mig genom åren.

Andreas

Jag har faktiskt aldrig hört om detta med quornallergi. Men enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Quorn är en av 146 000 är allergiska mot quorn, det skulle innebära cirka 62 svenskar vilket skulle göra dig ganska unik Mums (ja tillsammans med de johanno nämner också då förstås). Eller är wikipedias siffra tokig (skulle inte vara första gången i så fall)?

Såg förresten även i wikipedia att quorn innehåller äggvita, ja där ser man hur lite jag vet - tur jag inte försökt bjuda nån vegan på det.

Annars har jag inga problem med att äta quorn. Men jag har däremot ungefär som Anne lite problem att få ihop logiken i att byta ut kött mot något som skall påminna om kött.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ett exempel:
Jag gillar inte hundkött.Jag har bestämt mig för att inte äta hundkött. Skulle jag få en bit hundkött i munnen skulle jag antagligen kräkas. VARFÖR skulle jag då bli glad om livsmedelsindustrin började tillverka "falskt hundkött" av t.ex. svampmögel?
Nej jag förstår inte heller logiken i köttplagiat ???

Kari

2007-11-08 10:48 #8 Last Edit: 2007-11-08 10:50 by elka
Och jag som tänte berätta att Quorn är så gott men nu när jag läst inläggen ovan så tänker man ju till.. Substitut, allergier mm

Men å andra sidan äter man ju annat som innehåller konstiga grejer, typ allt färdiglagat. Är jag konstig nu?

pipopp

Jag använder inte Quorn som substitut för kött. Jag använder det som vilken råvara som helst. Annars skulle man väl kunna säga att linser, bönor och tofu också är köttsubstitut därför att de på sätt och vis är det för vegetarianer.

Men jag använder quorn för att jag ibland vill ha något billigt och nyttigt som smakmässigt går att variera i det oändliga, smakbärare.
För man kan säga mycket om Quorn, men någon specifik egen smak har det inte. Det är mer konsistens. Precis som billiga frysta kycklingdelar - mer konsistens än smak.

agnetasch

pipopp: jag håller inte med dig i allt.
Vegetarianer använder linser o bönor som proteinkälla, inte som kött-look-a-like. Tofun är en befintlig rätt, inget som har uppfunnits för att tillfredställa "köttsug"
Du tycker att quorn är billigt o nyttigt. Är det verkligen det? Jag såg att ett kilo quornfilé (var sitter den filén) kostar 159:-/kg. Inte billigt om man betänker att innehållet bara är svampprotein (?) äggvitepulver o mjölkprotein. Med det innehållet undrar man ju också vad det är som gör quorn nyttigt?
Sen kan jag tycka att gillar man quorn (o tål det) då ska man äta det av hjärtans lust o strunta i näringsinnehåll o andras missunsamhet ;D

Fredrik Goldhahn

Quornfilé ser ut som ett kycklingbröst och smakar som färdigmat-pannbiff...??? =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

pipopp

Som sagt, eftersom jag inte vill ha en köttkopia så köper jag heller inte filélkopior.

Förut hade dom "quornfärs" på Konsum som per kg kostade hälften än köttfärs. Eftersom det också är med fiberrikt än köttfärs är det mer mättande så man kan använda mindre än vad man skulle gjort annars.. För en fattig student var det utmärkt att slänga ner i en paj eller gryta tillsammans med billiga morrötter och lökar.

Det nyttiga är alltså protein och fibrer. Vitaminer, svartaminer och suraminer får man kanske ta in på andra vis.  :D

Jag är inte vegetrian, men jag föröker få en lagom dos proteiner varje dag. Har man inte råd med ett bra kött och tillfälligt tröttnat på bönor och linser är quorn ett alternativ då och då. Hellre quorn än segt extrapriskött i slamsor.

Däremot inte sagt att det är en njutning i sig, utan bara en använbar råvara vid vissa tillfällen.

johannao

skriver detta inlägg med viss fasa...att närma sig vegetariandiskussioner är alltid lika provocerande och tråkigt när det väcker ont blod. Men jag känner ändå en viss undran inför detta att så många icke-vegetarianer känner sig provocerade av dessa substitut. Det är ju oftast, som pipopp skriver, ett livsmedel man använder för att det passar och finns tillgänligt!

När jag blev vegetarian för snart 12 år sedan suktade jag grymt efter souvas och älgfärs och allt gott som min familj åt. Men att det var gott var inte en god nog anledning för mig att äta det. Skälen till mitt val var inte lustbaserade utan förnuftsbaserade. Hade det funnits allt vad det finns idag av korvar och biffar och fileér hade jag gladeligen glufsat i mig av allt.

Att jämföra det med hundkött är en rolig liknelse men inte riktigt fullgod som analogi då de flesta som blir veg. har växt upp med maträtter som man är van vid och också kan sakna. Substituten fyller där sin funktion. De flesta saknar väl inte hundkött då man aldrig ätit det och det inte heller är  accepterat att äta det i vår kultur. Till skillnad från t.ex kyckling.

Jag tänker också på de som av hälsokäl vill, men inte kan äta djur. Jag tror att det från början var med tanke på dem som alla substitut började dyka upp. Kanske är det särskilt skönt för barn att få slippa vara udda och annorlunda.

För att komma till någon slags slutsats, många människor är vegetarianer av många olika anledningar. Det är inte formen hos en boll, puck eller stav i köttbullen,hamburgaren och korven som avskräcker grönsaksätaren utan innehållet. Kanske är det därför inte så mycket att uppröras över? Formen är nog mest en praktisk fråga då vårt sätt att tillreda mat ändå liknar er normala människors. Och skulle det nu vara så att det finns smakämnen i växtriket som liknar de i djurriket, måste vegetarianer förnekas dem? Vad är nyttan med det? Varför bry sig?

Jag misstänker att det har med önskan att hitta ett motargument som åtminstone liknar ett moraliskt sådant mot dessa irriterande veggovarelser. Men nu är det kanske jag som provocerar?

mums

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-08 09:36
Jag har faktiskt aldrig hört om detta med quornallergi. Men enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Quorn är en av 146 000 är allergiska mot quorn, det skulle innebära cirka 62 svenskar vilket skulle göra dig ganska unik Mums (ja tillsammans med de johanno nämner också då förstås). Eller är wikipedias siffra tokig (skulle inte vara första gången i så fall)?

Såg förresten även i wikipedia att quorn innehåller äggvita, ja där ser man hur lite jag vet - tur jag inte försökt bjuda nån vegan på det.

Annars har jag inga problem med att äta quorn. Men jag har däremot ungefär som Anne lite problem att få ihop logiken i att byta ut kött mot något som skall påminna om kött.


Jag tror nog att sifrorna stämmer men tror också att mörkertalet är gigantiskt. För om man äter något och mår dåligt av det så slutar man äta det och väljer något annat istället. Det blir inte bokfört någonstans. Annorlunda är det med ex med alergi mot mjölkprodukter vilka är en ingrediens i mycken föda. Det senare är inget man konstaterar själv, utan det görs av sjukvården, därigenom finns också antalet dokumenterat.
Jag äter linser, groddar, soyaprotein mm utan problem det är hittills bara quorn jag haft svårt för, föresten går det lika bra med selleri. Det finns en hel del att äta även om man vill undvika kött, (och quorn). Köper man ut en medicin så står möjliga biverkningar, även om det är en på tusen, så jag ser det som ett dåligt agrument, att det finns sånt som är värre.
Läste på i-net om en kille som var veg, han hade ätit quorn i fem år men nu hade han plöstligt blivit alergisk mot det. Stackarn var helt förtvivlad, han viste inte vad han skulle ersätta det med. En annan sak som gör mig fundersam är varför Astra Z säljer företaget som tillverkar quorn när det är en sån vinstmaskin, vet de mer än de talar om? Sen skall det väl mycket till för att en instutition skall störta ett företag med 20000 anstälda i avgrunden. Jag kommer att vara mycket försiktig med produkten, hoppas bara att fabrikanter skriver på förpackningen om vad det innehåller, för vad jag förstått kan det finnas lite var stans, även blandat med köttprodukter.

Andreas

Pipopp: är det några speciella rätter som du så att säga bara lagar med quorn, dvs. finns det nån rätt där quorn gör sig bättre än nåt annat?

Johannao: Det finns som du säger olika skäl att välja bort kött och äta quorn istället. Hälsoskäl förstår jag givetvis helt och fullt. Sen kan man förmodligen också argumentera för att quorn är bättre för miljön och världssvälten och det är också väldigt bra argument.

Det jag fortfarande inte riktigt förstår är när man inte äter kyckling och anger argument i stil med "kött är vidrigt" och sen äter man ändå något som är väldigt likt kyckling. Fast lite mer förstår jag när du skriver "slippa vara udda och annorlunda".

Mums: För att gå tillbaka till det du vill diskutera dvs. varningsmärkning av quorn så verkar CSPI-sidan (CSPI=The Center for Science in the Public Interest - amerikansk livsmedelsorganisation) du refererar till vara uppdaterad 2003 och Aftonbladet-artikeln är från 2004. Astra sålde alltså quorn till Marlow foods 2003 och det verkar faktiskt ha varit när debattvågorna gick som högst... intressant. Men vad har hänt från 2004 fram till nu, debatten om varningsmärkningen kan väl inte ha stannat av?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag kan acceptera quorn som ett livsmedel lämpligt för en planet som snart gjort slut på sina naturliga resurser o det var väl därför quorn introducerades(inte som ett alternativ för vegetarianer) Men som en billig protein- o fiberkälla? Varför köpa quornfärs för 80:-/kg när du för samma pris kan få kycklingfilé med dubbla proteininnehållet? Varför förvänta sig fibrer i en köttprodukt? Det var nog inget man eftersträvade från början utan fått på köpet i den motbjudande tillverkningsprocessen o var tvungen att skryta med ;D
Quornprodukter har fått stämpeln av ett hälsosamt livsmedel, men tittar man på innehållsdeklarationen på quornkorvar tvekar man:
Svampprotein 56%, vatten, rapsolja, sojaprotein, äggvitepulver, aromer, dextros (från majsstärkelse), salt, maltodextrin (från potatis och majs), jästextrakt, rökt jäst, lökpulver, stabiliseringsmedel E414, surhetsreglerande medel E327, klumpförebyggande medel (E551)ärtfibrer, färgämne (E172). (Vad i fridens dagar är rökt jäst?)
johannao: du behöver inte alls känna dig påhoppad för att du är vegetarian, det är inte alls det tråden handlar om. Den handlar om ett livsmedel, använt både av vegetarianer o köttätare, o dess för-o nackdelar. Som jag skrev tidigare; gillar man det ska man äta det, men det ska inte glorifieras, det har ju tydligen ohälsosamma biverkningar.
Att barn skulle känna sig udda för att de är vegetarianer känner jag inte igen, tvärtom, häromkring skryts det friskt med att vara vegeterian bland skolbarnen. Någon vegetarisk matlagning vet de inget om utan tror bara att det är att utesluta kött, punkt slut.
Liknelsen med hundköttet var för att alla köttätare skulle förstå vissa vegetarianers äckel över att ha en köttbit i munnen, inte något annat. Det kan jag förstå; att man finner det motbjudande att äta andra varelser, både förnufts- o känslomässigt. Men att man av hälsoskäl inte skulle tåla kött har jag svårare att förstå; kött är ofta det enda en grav matallergiker tål medan fisk, som vegetarianer ofta äter, är väldigt allergiframkallande. Är det någon speciell sorts kött som är värst?   

mums

agnetasch, du skriver precis som jag tycker, jag håller med. (Det är lättare än att formulera om ett tidigare bortstädat inlägg, för agresivt tycktes det). Kan tillägga att vi har två veg i fam, tycker inte alls de är annorlunda, tvärtom tycker de att jag är knäpp som inte gillar makaroner. Man väljer själv vad man vill äta och jag tycker inte att val av mat är skäl nog att känna sig annorlunda.

Andreas

2007-11-10 11:41 #18 Last Edit: 2007-11-10 12:00 by Andreas
Tack för att ni förtydligar att tråden inte har något med argumentation mot vegetarianer att göra, här på forumet diskuterar och dissekerar vi nämligen alla sorters mer eller mindre ätbara matvaror och råvaror alldeles oavsett ursprung och bruk.

Hur som helst, eftersom quorn är ett industritillverkat livsmedel de flesta inte vet så mycket om blir det extra intressant. Jag har nedan utgått från engelska wikipedia, översatt och utökat med information från diverse källor för att få fram denna bild:

Hur tillverkas quorn?

Huvudingredinensen i Quorn är mykoprotein, ett ord som tillverkaren hittat på. Mykoprotein får man fram så här:

1) Mögelsvampen fusarium venenatum odlas i 50 meter höga odlingstankar och matas med syre, kväve, glukos (finns i stärkelse - restprodukt mjöltillverkning - se historia nedan), mineraler och vitaminer (de två sistnämnda ingredienserna för att få bättre näringsvärde). Efter 6 veckor är det dags för skörd.
2) Nästa steg är värmebehandling av det odlade mycelet, det gör man för att få ner RNA-halten från 10 till 2%, gör man inte det får man för mycket puriner - en käveföreing som kan bilda urinsyra som i sin tur gan ge gikt.
3) Sista steget är centrifugering för att få bort vatten.

Mykoprotein har en morfologi (uppbyggnad) om som påminner om muskelceller, men för att riktigt få fram strukturen hos "naturligt" kött behöver man även "bindväv" och till det används äggvita. För att få smak på det hela tillsätts diverse smakämnen och slutligen ger man det hela olika former för att efterlikna diverse köttprodukter.

Quornhistoria

På 50-talet startades forskningsprogram för att få fram alternativa proteinkällor eftersom man då trodde det skulle bli proteinbrist framåt 80-talet. Det brittiska matföretaget RHM (Rank Hovis McDougall - en sammanslutning av tre olika mjölproducenter) började då undersöka om man på något sätt kunde omvandla stärkelse (en avfallsprodukt från deras mjöltillverkning) till proteinrik föda.

1967 hittades mögelsvampen Fusarium venenatum  - jordväxande som bildar fina trådar, ibland rosaaktiga - i ett jordprov från ett fält i England.

1980 fick RHM tillstånd att sälja mykoprotein till människor.

1985 startades quornproducenten Marlow Foods som ett samarbete mellan RHM och  den brittiska kemijätten ICI (Imperial Chemical Industries) - ICI hade svampodlingsutrustning över.

1993 delades ICI upp i en kemi- och en biokemidel och då kom Marlow Foods att tillhöra biokemidelen Zeneca.

1994 var quorn spritt i England.

1999 introducerades quorn i Sverige.

1999 slogs Zeneca ihop med Astra och blev AstraZeneca.

januari 2002 introducerades quorn i USA (därav allt rabalder just 2002)

28:e februari 2002 kom första klagomålet från CSPI (Center for science in the public interest, amerikansk organisation grundad 1971 som bland annat också driver kampanj för bättre livsmedelsmärkning, mindre saltinnehåll och mot skräpmat i skolor) till amerikanska livsmedelsverket FDA. CSPI hade bland annat synpunkter på att quornmarknadsföringen gav sken av matsvamp (typ kantarell, chaminjon) "comes from a small, unassuming member of the mushroom family" när det i själva verket är en odlad mögelsvamp utan svampkropp. Och så förstås det här med risken för allergi.

1:a maj 2002 släpper CSPI en pressrelease om flera fall av folk som blivit kraftigt illamående av quorn.

3:e juni 2002 kom första signalen om att quorn var till salu, reportern på Financial times tycker det passar bra med den dåvarande strategin att renodla mot kärnverksamheten dvs medicin - Marlow var då den enda del som var kvar av Zenecas tidigare kemidivision som såldes i samband med sammanslagningen med Astra.

2003 sålde AstraZeneca Marlow och Quorn till Montagu Private Equity (ursprungligen engelskt investmentbolag som verkar över europa) för 70 miljoner pund.

2004 slutar Marlow använda ägg från burhöns i quorntillverkningen pga protester

2005 köptes Marlow av engelska matjätten Premier Foods för 172 miljoner pund.

Källor:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quorn
http://www.mycoproteineducation.com/foodproduction/ferm/quornprod.php
http://www3.mentoronline.se/chemical/kemivarlden/action.lasso?-database=chemicalnews.db&-layout=artikel&-response=detail.lasso&-RecordID=33312&-Sortorder=Descending&-MaxRecords=1&-search
http://en.wikipedia.org/wiki/RHM
http://en.wikipedia.org/wiki/Imperial_Chemical_Industries
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=980CE1DB1439F937A25756C0A9649C8B63
http://www.cspinet.org/new/quornltr.pdf
http://www.ft.com/cms/s/2/92d94ba6-24e4-11d8-81c6-08209b00dd01,print=yes,id=020603004765.html
http://www.montaguequity.com/news/?id=744
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Å andra sidan skulle ju inte en "korrekt" innehållsförteckning på t ex en fläskkotlett heller se å snygg ut! Grisarnas foder innehåller soja, extra aminoyror framställda från genetiskt modifiera bakterier och en massa annat.

Att det finns kritik mot Quorn i USA är ju knappast förvånade, eftersom köttindustrin har en mycket stor lobbygrupp där.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal