Hur blötlägga och koka baljväxter?

Startat av Kari, 2009-03-02 22:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Imorse hittade jag en påse kikärtor i skåpet som snabbt hamnade i en kastrull med kallt vatten.
När jag skulle kolla hur länge de skall ligga och blöta och hur länge jag skall koka dom så fanns där inte ett ord på förpackningen. Kollar på nätet och får massor av olika tips. Kul.

--

Matforum.nu har blivit mitt och säkert många andras fråge och kunskapslåda startar jag därför en tråd i hur blötlägga och koka baljväxter. För här har vi ju både proffsbönor, nybörjarlinser och säker en och annan ärta som vet hur?
Nu gör vi något som är så enkelt till en mindre vetenskap... ;)




Kari

Jag börjar själv med mina kikärtor.
För två tre år sedan slutade jag köpa färdigkokta kikärtor och bönor. Det just bara för att man kan koka dom själv och har koll på vad som hamnar där i.

Jag brukar blötlägga mina kikärtor 15-20 timmar, byta vatten minst fyra gånger. Koka dessa sådär 60min i vatten med salt. Standard procedur, typ.

Nu till mina frågor och tankar.
Då jag fryser kikärtorna i mindre förpackningar och använder dessa till olika ändamål, så borde salt räcka..? Skulle dom få mer smak om jag kokade med gullök och olja? Vilken olja isåf? Eller försämrar jag hållbarheten bara? Någon annan neutral krydda som skulle lyfta?

En annan fråga jag passar på att slänga in, när jag kokar mörka kidneybönor så brukar dom spricka och bli lite fula... Vad gör jag för fel då? Blötläggning ca 10-12 timmar och kokning ca 45min.

En sista fråga just nu: Varför blir röda linser gula när dom är klara? Smaken är det inte fel på men ögat äter minst lika mycket :)

kurt

Olja smakar ju inget, och flyter bara på ytan. Men lök, andra rotsaker, peparkorn - allt sådant hjälper ju smaken till en viss del.

Kari

Rotsaker är ju gott!! Men blir inte det gegga av dom efter en timme eller ska man ha i dom lite senare?

agnetasch

Citat från: Elka skrivet 2009-03-02 23:16
En annan fråga jag passar på att slänga in, när jag kokar mörka kidneybönor så brukar dom spricka och bli lite fula...
Det vill dom ja, dom små godingarna. Jag brukar hälla av dom när dom inte är riktigt färdigkokta o låta dom stå i kastrullen, med lock, på en träskärbräda o "svettas" färdiga. Ofta blir dom lite bättre då.

Har du provat Chana Dal, gula kikärtor? Är dom goda?

ivanl

Här hemma kokar vi bönor och kikärter med havssalt och lagerblad.
Min erfarenhet är att de röda bönorna spricker mindre om man låter dem ligga i blöt länge tid innan koket och sedan kokar försiktigt, dvs småkoka snarare än stormkoka. Själv brukar jag lägga dem 24 timmar och byta vatten en gång under tiden.

Kari

Chana Dal = gula kikärtor eller är det en speciell sort? Mina heter Kikärtor enligt påsen och kommer från ett företag som heter Laroc.

Så man skall vara försiktigt, extra försiktig med just kidneybönorna eller skulle man kunna säga att det gäller alla bönor?

Vad tjänar man på att blötlägga länge generellt? Vad förlorar man på dito, om man snålar på blötläggningstiden, mer än att koktiden blir längre?
Är det sämre att byta vatten ofta? Riskerar man att skölja bort några näringsämnen?

--

Kikärtorna idag:

Blötlagda drygt 24h, bytt vatten 5ggr, kokta varsamt i 70minuter.

I kastrullen fanns detta: Tre hela morötter, en hel gul lök, en msk vanligt salt, hela kryddpeppar och svartpapparkorn 5+5, ett lagerlad, två stänger från bladpersilja och två torkade birdeye chilli.

Buljongen som blev smakade så gott bara den... ;D Som köttsoppa utan kött!

Givetvis togs löken, morötterna, persiljan och chillin tillvara och mixades med lite kikärtor och buljong. Det blev jätte starkt och gott. Som en varm hummus som blev snabblunch med spaghetti.. :D


annamaria

Jag är hopplöst dålig på att använda de torra varorna. Det enda jag lägger i blöt så är det nog min näsa och sen gula ärtor till ärtsoppan - och det har jag precis gjort nu. I morrn ska kokas ärtsoppa.

kjpil

Jag tycker nästan alltid det blir godare med egenkokta bönor. Synd bara att man har så liten frys så det blir problematiskt att göra stora bunkringar :/

Byta vatten ofta gör att bönorna blir mindre gasbildande. I princip häller man bort den kolhydrattyp som ger gaserna med vattnet.
http://www.matvett.se/rad/blotlagga-bonor-baljvaxter-innan-tillagning

ivanl

Citat från: Elka skrivet 2009-03-03 21:03
Så man skall vara försiktigt, extra försiktig med just kidneybönorna eller skulle man kunna säga att det gäller alla bönor?

Har uttalar jag mig av egen erfarenhet och har främst sett problemet med spruckna skal för njurformade bönor såsom kidney och stora vita.
Generellt i matlagning är stormkokning sällan en bra metod....

Citera
Vad tjänar man på att blötlägga länge generellt? Vad förlorar man på dito, om man snålar på blötläggningstiden, mer än att koktiden blir längre?
Är det sämre att byta vatten ofta? Riskerar man att skölja bort några näringsämnen?

Vattenbyte gör bönorna mer lättsmälta då gasbildande ämnen lakas ur.
Huruvida andra näringsämnen försvinner är för mig okänt. Proteinerna torde knappast påverkas.
Uppblötning i kallt vatten är mer skonsamt än kokning men tar förstås mycket längre tid. Prova att lägg en näve spaghetti i kallt vatten. Över en natt så har du mjuka kalla spaghetti....

Mickan

Jag tycker generellt sett att det är bra att öka blötläggningstiden rejält för att sedan minska koktiden. Deta gör att ärtan eller bönan är mer jämnmjuk. Sedan handlar det dessutom mer om att sjuda än att koka. Kikärtor tycker jag går på 20-25 minuter efter 24-30 h blötläggning. Byter vatten 2-4 gånger beroende på vad jag hinner. Vill jag ha riktigt fina ärtor eller bönor till en sallad eller så brukar jag sortera ut de lite fula och sedan göra puré på dem. Kvar har jag några extra fina...
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Citat från: Elka skrivet 2009-03-03 21:03
Chana Dal = gula kikärtor eller är det en speciell sort?
Under mina strövtåg på nätet snubblade jag över Chana Dal på en GI-sida; de har tydligen oerhört lågt GI-värde.
http://www.glykemiskt-index.info/index.php?ID=44
Vad jag fattar är de halva kikärter o används ungefär som linser. Men jag kan absolut inte hitta något ställe som som säljer dom. Är det någon som vet?

Kari

Åh, tack Agnetasch du gav mig ett svar på en fråga innan jag hann fråga, vad/hur man använder halva ärtor/bönor till.
Jag har sett sådana i butikera men aldrig förstått.

Chana Dal = oerhört lågt GI-värde, är dom då odlade på särskilt sätt eller blir dom det när skalen tagits bort?
När skulle man behöva ett så lågt GI? Är inte dessa produkter redan tillräckligt hälsosamma?
Kanske så att GI är så "inne" just nu att dessa produkter är en produkt av sin tid? ???

Har vi någon med rötter från sydeuropa/mellanöstern som vet eller kan fråga någon tex förälder? :)


agnetasch

Är det i vanliga matbutiker du sett Chana Dal? ICA?

Kari

Det är just halva bönor jag sett.. I typ små förortsbutiker och då i lösvikt.

Men Laroc har halva gula, gröna ärtor och Chana Dal. Så ett mail till dom? :)

Obs, länk i ovan text!

agnetasch

Mailet skickat! Tack för hjälpen. Snygg avatar ;)

Kari

2009-03-12 12:14 #16 Last Edit: 2009-03-12 23:05 by Kari (fd Elka)
Kokade Kidneybönor eller röda bönor som dom också heter. Nja, kokade upp och sedan fick dom sjuda lite drygt två timmar med chili och lök.
Detta föregicks av nästan ett dygn i blöta med tre vattenbyten.

Resultatet blev dom finaste och godaste!

--

Agnetasch: Fick du något svar från Laroc?

agnetasch

Citat från: Kari (fd Elka) skrivet 2009-03-12 12:14
Agnetasch: Fick du något svar från Laroc?
Jag har skickat två mail dit (till två olika personer) inget svar från någon av dem ???

Hur länge sjöd du kidneybönorna?

Kari

Oj! ;)

Rent av dåligt av ett företag att inte svara alls. Blä. Skicka pm till mig så mailar jag med! :)

agnetasch

Nu struntar jag i dom!
Vi tar en tur till Orienthuset i morgon, dom kanske har Chana Dal. Annars hittar man nog andra roliga saker :D

Magdi

Hej, jag är ny på forumet, så jag måste svara här trots gammal tråd, eftersom ni tog upp Chana dal, som är en av mina favoriter bland baljväxter.

Chana dal kallas även gula linser, eller splitlinser (eng. split peas), och används en hel del i exempelvis indisk mat. Du hittar dem i de allra flesta orientaliska matbutiker. De till skillnad från andra linser behåller sin konstistens även efter kokning, så de har en mycket framträdande och nötig smak. De behöver inte blötläggas innan, men de sköljs ordentligt och kokas i ca 25 minuter, ofta tillsammans med kryddor från början.

Har själv en favoriträtt som är en curry med gula linser och spenat. Ätes med basmatiris till, samt lite yoghurt och chutney. MUMS!

Kent

Tips - tryckkokare är dels energisnålare och sägs bevara näringsämnen bättre. Kokningen tar en bråkdel av tiden. Dessutom slipper hela kvarteret lukta kokta bönor (Lite beroende på ventilationen). IKEA säljer en hyfsat billig modell. Kolla tryckkokning.se

Hälsn Kent

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal