GDA-näringsmärkning

Startat av Krista, 2009-05-06 15:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Krista

Såg på Plus på svt1 igår (halvt tvungen eftersom comhem dog i hela Sverige och man fick hålla tillgodo med marknätet, om man nu har ett sånt)...jo, tillbaka till topic:

Sverker ondgjorde sig över att det numera även anges energi mm per portion och inte bara per 100 gram. Han klagade bland annat på läsk, att på en 33 cl burk står det att en portion är 33 cl medan det på en 50 cl flaska står att en portion är 25 cl (ett glas). Jag fattar inte riktigt vad som är svårt att förstå med det; en 33 cl burk dricker man ju oftast upp hela och då blir en portion 33 cl.

Men när det gäller andra livsmedel, tex flingor...det säger mig ingenting när det står att en portion är tex 150 kcal och att det är 40 gram. Hur mycket är 40 gram flingor liksom? Skulle varit bättre om de angett i dl för det är lättare att se framför sig. Ett bra GDA-exempel tycker jag är kakor, numera står det ofta hur mycket energi en kaka innehåller.

Har ni lagt märkte till GDA på era förpackningar? Bra eller bara förvirrande?

kjpil

Tjo Krista, då kanske du såg min bloggpartner som var inledning på Sverkers debatt i plus igår. Vill skryta, jag tyckte hon passade bra i TV hon har iaf skrivit sin syn på saken här:
http://www.matvett.se/blogg/markning-mat-gda-svt-plus-europa

Andreas

Tack för länken Karl-Johan, tänkte precis fråga vad GDA egentligen står för men "Guided Daily Amounts" alltså. Ska beteckningen RDI (Rekommenderat Dagligt Intag) alltså försvinna nu?

Krista: Håller med, när det gälller en kaka eller en burk läsk där man oftast äter hela verkar det vettigt, men så fort det blir större förpackningar där det egentligen inte finns något vettigt portionsmått känns det virrigt. Rimligen är det väldigt individuellt hur mycket flingor man vill ha och dessutom tror jag det är ganska olika beroende på flingsort, väger en typisk portion corn-flakes lika mycket som en typisk portion f-müsli?

Vem är det som bestämmer hur stor portionen är, ska EU ta fram ett värde för varenda enskild produkt eller är det tillverkarna själva som bestämmer? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Jag skulle inte säga att GDA och RDI är samma. På läsk finns GDA angivet för socker, och det ska inte tolkas som att man rekommenderas att inta socker. RDI däremot är ju ett intag som rekommenderas att man ska få i sig.

Bra skrivet av Anna Hamilton där, jag håller med om det mesta.

Andreas

Undrar just om RDI kommer att finnas kvar? Risken att man rör ihop det är ganska stor, eller vad sägs om "Frågor och svar om mat" hos Statoil? "2. Vad är det för skillnad på GDA och RDI? Svar: GDA och RDI är samma sak. GDA står för Guideline Daily Amounts. RDI står för rekommenderat dagligt intag. På Statoil har vi valt att använda GDA, för att det är det vanligaste."

http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Kampanj&state=Kampanj_dynamic&viewid=2008364
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Har läst på en smula. GDA-märkningen (på svenska "Vägledande Dagligt Intag") har tagits fram av CIAA (förkortning av franskans "Confédération des industries Agro-Alimentaires de l'UE), via deras hemsida http://www.ciaa.be går det mesta att hitta.

Vem bestämmer portionsstorleken?

Ang. min egen fråga om vem som bestämmer hur stor en portion är så framgår det i dokumentet "CIAA Recommendation for a Common Nutrition Labelling Scheme" http://gda.ciaa.eu/documents/CIAA%20Recommendation%20for%20a%20Common%20Nutrition%20Labelling%20Scheme.pdf s. 5 under rubriken "4.2. Nutrition information per serving"

"• It is the manufacturer's responsibility to determine the serving or portion size for a food or drink product.
• The serving size should reflect the amount of the product that can reasonably be expected to be consumed on an eating or drinking occasion."

Det verkar alltså som att varje tillverkare själv avgör hur stor en portion är, men jag begriper inte, om varje tillverkare är fri att sätta sin egen portionsstorlek, hur ska man då enkelt kunna jämföra flingor från olika tillverkare? Vill man få sin produkt att verka nyttigare än vad den är så är det väl bara att ange en så liten portion som möjligt?

Olika näringsvärden presenteras i förhållande till olika saker

På sidan "Rationale for the proposed CIAA GDA reference values" http://gda.ciaa.eu/asp/about_gdas/rationale.asp står en annan intressant sak om GDA-märkningen jag inte kände till (ja jag visste ju knappt något alls) - vissa näringsvärden presenteras i förhållande till rekommenderat maxintag, andra till rekommenderat minimi- eller genomsnittsintag:

• I förhållande till minimiintag: kolhydrater, fibrer
• I förhållande till genomsnittsintag: energi, protein, totalt sockerinnehåll
• I förhållande till maxintag: fett, mättat fett, salt

Varför inte färgmärkning?

Ang. Anna Hamiltons förslag på ett färgmärke som visar om produkten är nyttig så kommenteras färger i konsumentbroschyren "GDAs: Guideline Daily Amounts The Facts. Your Choice." http://www.ciaa.be/documents/brochures/GDAs%20-%20Guideline%20Daily%20Amounts.pdf på sidan 4 under rubriken "Why not colour-coded GDAs?"

"Colour-coded GDAs are:
• Judgmental rather than empowering
• Over-simplistic
• Confusing and open to misinterpretation
• Potentially misleading

...Less than 15% of UK consumers think that colour-coding/interpretive elements of a hybrid system were most helpful for indicating the healthiness of a product."
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

2009-05-08 08:44 #6 Last Edit: 2009-05-08 08:47 by Krista
Jag vill ändå bestämt hävda att RDI och GDA inte är samma sak.

GDA=vägledande dagligt intag
RDI=rekommenderat dagligt intag

Tar exemplet med socker igen: det finns inget RDI för socker. Helst ska man inte äta något raffinerat socker alls (men max 10% av dagsbehovdet, enligt Livsmedelsverket) så därför finns det inget RDI för socker. Alltså är GDA och RDI inte samma sak.

Jag tror att man kan säga att GDA baseras på maximala rekommenderade intaget (gäller t.ex. salt och socker) och är då alltså en vägledning och inte en rekommendation. För enkelhetens skull, om man som konsument knappt vet vad vare sig RDI eller GDA är, kan man tänka att begreppen är ungefär samma sak. Men faktamässigt anser jag att de inte är det.

(Edit: nu var du snabbare än mig, du hann läsa på OCH skriva massor medan jag skrev ;))

Andreas

Du missförstod mig nog, vad jag skrev i inlägg #4 var inte att jag menar att RDI och GDA är samma sak utan att jag istället menar att det är stor risk att de bägge kommer att blandas ihop (som till exempel Statoil gör i länken jag bifogade), så frågan är som sagt om inte RDI kommer att försvinna helt nu?

Eller har RDI ändå något slags berättigande? I så fall var, för inte kan produkter märkas med både RDI och GDA?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Vi hade en sån "portionslabb" i skolan.. där alla skulle höfta vad vi betraktade som en portion för massor med olika livsmedel och skriva ner vikt. När vi jämförde varandras portioner och med en "portionstabell" - så stämde allting skrämmande väl överens. Antar att det är en hel del kultur inblandat i vad som är en portion.

Krista

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-09 13:41
Du missförstod mig nog, vad jag skrev i inlägg #4 var inte att jag menar att RDI och GDA är samma sak utan att jag istället menar att det är stor risk att de bägge kommer att blandas ihop (som till exempel Statoil gör i länken jag bifogade), så frågan är som sagt om inte RDI kommer att försvinna helt nu?

Eller har RDI ändå något slags berättigande? I så fall var, för inte kan produkter märkas med både RDI och GDA?


Aha ok, då är jag med (jag trodde du menade "RDI och GDA är samma sak för det har Statoil sagt" ungefär... :)).

Jo uppenbarligen är det lätt att röra ihop begreppen. Jag tror att det är en krock mellan livsmedelsbranchen och Livsmedelverket...RDI är mer faktabaserat och rör vitaminer och mineraler, medan GDA är från livsmedelsföretag som försöker informera om kalorier i sina produkter.

Yoghurt

Min personliga vinkel på GDA är att det än så länge mest finns på ganska onyttiga produkter. Jag har lite svårt att se den egentliga nyttan med att visa tex 1 kaka om nu syftet inte är att vinkla det till att visa hur lite en kaka innehåller. Göteborgskex har även gått så långt att dom har hittat på egna GDA-värden för barn på sina bokstavskex och det känns verkligen inte ok.

Å andra sidan kanske det är en positiv märkning för konsumenten, men jag har fortfarande problem med att se syftet.

Andreas

Varifrån har du fått informationen om att Göteborgskex har hittat på egna GDA-värden för barn?

Citat från: Krista skrivet 2009-05-11 14:03
Aha ok, då är jag med (jag trodde du menade "RDI och GDA är samma sak för det har Statoil sagt" ungefär... :)).


Den dag jag börjar tolka det som står på Statoils hemsida som fakta får du lova att komma och väcka mig med en en rejäl örfil. ;)

Citat från: Krista skrivet 2009-05-11 14:03
Jo uppenbarligen är det lätt att röra ihop begreppen. Jag tror att det är en krock mellan livsmedelsbranchen och Livsmedelverket...RDI är mer faktabaserat och rör vitaminer och mineraler, medan GDA är från livsmedelsföretag som försöker informera om kalorier i sina produkter.


Är krocken verkligen mellan livsmedelsbranchen och livsmedelverket, det låter så lokalt svenskt, är det inte snarare en EU-fråga? Används begreppet RDI förresten på samma sätt inom hela EU?
Den som inte frågar får inga svar.

Yoghurt

Citat från: Andreas skrivet 2009-05-12 11:35
Varifrån har du fått informationen om att Göteborgskex har hittat på egna GDA-värden för barn?


Dom redovisar det på förpackningarna för bokstavskex och skriver att "bör ingå i en balanserad kost för ett barn i åldern 5-10 år."

GDA gäller för en genomnittsperson som definieras som en normalvuxen kvinna med lagom fysisk aktivitet. Visst går det jättebra att minska de talen för att få det att passa för ett barn, vilket GDA-info även säger att man kan göra, men att jämföra en 5 och 10-åring får jag inte riktigt ihop. Det finns inte heller några referensvärden för barn utan bara för vuxna.
Går att läsa lite mer här: http://www.gdainfo.se/home/konsumenter/vad-aer-gda/vad-aer-gda.aspx

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal