Ersätta okra

Startat av oleander, 2013-01-11 16:52

Föregående ämne - Nästa ämne

oleander

Hallå, är det någon som vet om det finns någon vanlig grönsak som man kan ersätta okra med? Jag har bara sett okra en gång och det var i frysdisken på en stormarknad.

ANDERS

kayaker

Det brukar annars finnas i asiatiska butiker.
/F

Andreas

Okra är en väldigt speciell grönsak. Men kanske går den ersätta okra med gurka och maizena. Jag tänker i alla fall sträv gurka som är på gränsen till otäckt slemmig när jag tänker okra. "Slemmet" (tror det är det som reder) har en redande effekt, därav mitt förslag på maizena.
Den som inte frågar får inga svar.

oleander

Kayaker: det finns inga asiatiska butiker där jag bor. Bara svenne-ica och Svenne-konsum/coop.

Andreas: du är nog på rätt väg. Jag såg squash som ersättning i ett recept.

Får väl prova med gurka eller squash och maizena och sedan om jag hittar okra laga samma rätt och jämföra.

agnetasch

Finns det verkligen någon som tycker okra är gott? Jag har lagat det en enda gång=första o sista gången :(

Andreas

Gott är väl kanske ett starkt ord. Men annorlunda och hyfsat ätbart skulle jag nog kunna säga. Kanske är det vanebildande om man äter det tillräckligt många gånger, allt är ju inte gott första gången. I vilket sammanhang åt du din okra Agneta?

Citat från: oleander skrivet 2013-01-15 16:46
Andreas: du är nog på rätt väg. Jag såg squash som ersättning i ett recept.

Får väl prova med gurka eller squash och maizena och sedan om jag hittar okra laga samma rätt och jämföra.


Hmm när du säger det så är squash kanske mer okralikt än gurka.

Kolla upp koktiden i ditt recept. Tror det här med okrans redningseffekt bara gäller vid lång tillagningstid. Så skall okran kokas kort behövs nog ingen maizena.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2013-01-16 17:00I vilket sammanhang åt du din okra Agneta?

Jag gjorde en "afrikansk" gryta med älgkött (Sveriges antiloper ;D ) lök, paprika, vitlök, tomatpuré o kanel. Själva grytan var god men okran var en besvikelse, jag skulle gjort som det stod i receptet o tagit vaxbönor istället. Klart man kan öva upp sig i att tycka om okra, men eftersom den inte finns med i så många recept tror jag inte jag bryr mig ;)

oleander

Anledningen till att jag vill ha en ersättare för okra (eller orginalet) är att jag har en indisk kokbok där allt som jag har provat hittills har blivit gott eller mycket gott. Nu hägrar okrarecepten. Jag ska kolla i asiatiska affärer när jag får chansen, men det hade varit skönt med en ersättare som finns i vilken mataffär som helst och som inte har åkt hit från en annan världsdel.

cocuyo

2013-02-09 14:36 #8 Last Edit: 2013-02-09 15:07 by cocuyo
Okra, eller quimbombó som man kallar den i Santiago de Cuba, som min fru kommer ifrån, kan knappast ersättas av annat, då det är väldigt speciellt. När man tillagar den spricker den ofta, och fröna inuti blir en slags röra. Jag har aldrig riktigt gillat den, den är vanlig i hushållet på Kuba, men sedan min fru kom till Sverige har hon inte vid något tillfälle köpt okra här (quimbombó). I asiatiska affärer finns den ofta på burk, och det underlättar ju förvaringen. Här i Stockholm säljs den på många ställen. Den finns exempelvis nästan alltid hos Prisma i Skärholmen och det finns också andra vanliga livsmedelsbutiker som emellanåt säljer okra. Innehållet är ganska slemmigt när man har kokat den, slem med frön i.

http://www.sonicomusica.com/salsa/hermanos-moreno/cancion/quimbombo/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal