Färser

Startat av Ola Sandström, 2014-11-19 10:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Ola Sandström

Vad använder ni för färs för att göra te.x. en köttfärssås, själv använder jag högrevsfärs då jag tycker det ger en djupare smak. Antar att dom flesta använder vanlig nötfärs, kalvfärs kanske oxå funkar men den är väl rätt så mager?

kurt

Kan man använda färs för att göra köttfärssås?

agnetasch

Jag använder älgfärs (vuxen älg) det ger en mustig sås. Men då ska färs+lök brynas ordentligt o sedan puttra i buljong en bra stund innan man tillsätter övriga ingredienser.
Trots att älgfärs är magert ger det en rejäl smak. Jag tror inte att fettet har något med smaken att göra här, då skulle ju fläskfärs smaka väldigt starkt.

Hasse

Kurt, det ska vara färs i köttfärssås, annars blir det en annan rätt.

Själv är jag inte så kräsen när det gäller just köttfärs, utan väljer bland det som är vanligast i butikerna. Någon enstaka gång har det hänt att jag har köpt helt kött och malt själv.

webguide

Jag mal alltid min färs, det tar ca 5 minuter att mala 1 kg kött 2 ggr så det är ju inte så jobbigt. Då kan jag bestämma själv vilket kött jag vill använda.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal