Passande maträtter för mattermos - en matlagningshatande knegares rop på hjälp!

Startat av dentapprerivaren, 2017-12-16 19:25

Föregående ämne - Nästa ämne

dentapprerivaren

Till en början kan vi reda ut mitt intresse för matlagning, erfarenhet och kunskap inom ämnet och därefter fortsätter vi med problemlösningen.

Jag hatar att laga mat.

Det mest avancerade jag ens försökt att göra är pasta och köttfärssås. Eller korvstroganoff. Tror nästan det senare är bökigare då det krävs lite hackande i korven, vilket inte är fallet med köttfärsen.

För att tjäna pengar till att köpa mat så jobbar jag med att fälla träd. Ett kalasjobb som jag älskar. Tidigare jobbade jag inom byggbranschen och där fanns det så gott som alltid mikrovågsugn någonstans på arbetsplatserna, vilket gjorde det smidigt att ha med sig en liten matlåda till lunch. I den här branschen är det totalt tvärtom. Det är inte riggade arbetsplatser på samma sätt, många dagar kan man vara på tre-fyra olika arbetsplatser och det är väldigt oregelbundna lunchtider. De flesta käkar ute, det vill säga på lunchrestauranger, pizzerior eller om man köper något ätbart i närmaste ICA-butik. Så även jag. Men det har jag ledsnat på, av ekonomiska skäl. När jag var ny i branschen så köpte jag en mattermos på 1,5 liter för ändamålet, men maten kallnade allt som oftast i denna så den hamnade på diskbänken och har stått där sedan dess. Har dock en liten dröm om att börja använda den igen. Jag är gräsligt morgontrött så att laga mat dagen innan och sen värma på den innan jag knölar ner den i termosen är inte värt ett försök ens. Det kommer hålla en dag på sin höjd, sen sitter jag där och käkar pizza vid lunchtid likt förbannat. Men jag har en idé...

Om jag kunde komma på en lättlagad maträtt som går att fylla upp termosen med, som man på morgonen värmer upp genom att hälla i 1-2 dl kokande vatten som inte förstör maten. Den måste vara kolhydrats- och kaloririk då jag har ett fysiskt krävande jobb. På fritiden tränar jag brottning 4-5 gånger i veckan om jag inte skolkar något pass, vilket också kräver lite kalorier. Soppor och liknande känns ju som en galant idé, problemet är att de brukar vara kolhydratsfattiga och pasta kan inte ligga i vätska över natten för då är den helt oätlig dagen efter. Men jag tror även på olika såser såsom köttfärssås, kalops och annat. Kruxet är ju då att fylla upp det med varmvatten dagen efter utan att ändra på maträtten.

Så, kära forumläsare och skribenter, har ni några idéer på vad jag kan hitta på? Ös på bara. Ju mindre matlagning = desto bättre idé!

Hasse

Det första jag kommer att tänka på är frystorkad mat att ta med på vandringar och liknande. Då tillsätter man bara hett vatten och väntar ett par minuter så är det klart. Problemet är att sådan mat är ohemult dyr, så det lär gå bort.

Det är ett problem att du hatar att laga mat.  ;)  Men om du fixar köttfärssås och korv stroganoff så är det ändå inte så illa, för då bör du klara grytor av olika slag som du kan blanda med pasta eller ris. Googla på "korvgryta" för tips.

Skulle man kunna tänka sig att du lagar mycket mat på helgerna och fryser i portionsförpackningar? Med lite framförhållning kan du värma maten i mikron på morgonen medan du pysslar i badrummet och sedan hälla i termosen.

webguide

Citat från: Hasse skrivet 2017-12-18 20:21
Det första jag kommer att tänka på är frystorkad mat att ta med på vandringar och liknande. Då tillsätter man bara hett vatten och väntar ett par minuter så är det klart. Problemet är att sådan mat är ohemult dyr, så det lär gå bort.


Men det är fortfarande ungefär halva priset mot köplunch... Dock är det billigare att köpa nått färdigt skräp på ica.

Mat-Janne

Citat från: Hasse skrivet 2017-12-18 20:21
Det är ett problem att du hatar att laga mat. Skulle man kunna tänka sig att du lagar mycket mat på helgerna och fryser i portionsförpackningar? Med lite framförhållning kan du värma maten i mikron på morgonen medan du pysslar i badrummet och sedan hälla i termosen.


Konstruktiv lösning!
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal