Var hittar man karlovacko med 3.5%?

Startat av Retromannen, 2018-01-01 18:26

Föregående ämne - Nästa ämne

Retromannen

Det är så att jag har blivit intresserad av  den kroatiska ölen Karlovacko och skulle gärna vilja testa den men problemet är att den finns bara i 5% i systembolaget och det är för mycket för mig så jag undrar om man kan hitta den någonstans i en butik i malmö med 3.5 som är det högsta halten jag kan dricka eller åtminstone 2.8?




Hade varit mycket tacksam för hjälp.

webguide

Frågan är om du får rätt smak på ölen om den är svagare.

Retromannen

Citat från: webguide skrivet 2018-01-02 07:22
Frågan är om du får rätt smak på ölen om den är svagare.


Förstår inte helt din fråga men Som jag sa innan så är jag inget vid alla grönsvansade isbjörnar av öl över 4.5% eftersom smaken blir för mycket bitter och jag gillar inte saker som är för mycket bitter. Väljer helst 3.5 eller 2.8 eftersom dem är mer smooth, fyllig och inte så bitter i smaken.

webguide

Citat från: Retromannen skrivet 2018-01-02 12:48
Förstår inte helt din fråga men Som jag sa innan så är jag inget vid alla grönsvansade isbjörnar av öl över 4.5% eftersom smaken blir för mycket bitter och jag gillar inte saker som är för mycket bitter. Väljer helst 3.5 eller 2.8 eftersom dem är mer smooth, fyllig och inte så bitter i smaken.


Du menar bäska? Det kommer inte från alkoholen, det kommer från vörten, smaken på ren alkohol kan väl närmast beskrivas som söt.

Beroende på hur tillverkar ölen så är risken att en öl med låg alkoholhalt är utspädd med vatten för att få ner alkoholstyrkan och då får du ju inte den smak du letar efter.

Retromannen

Citat från: webguide skrivet 2018-01-02 15:06
Du menar bäska? Det kommer inte från alkoholen, det kommer från vörten, smaken på ren alkohol kan väl närmast beskrivas som söt.

Beroende på hur tillverkar ölen så är risken att en öl med låg alkoholhalt är utspädd med vatten för att få ner alkoholstyrkan och då får du ju inte den smak du letar efter.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag inte får den smaken jag leter efter. De med 3.5 har ju den smaken jag letar efter och som jag tycker om som san miguel och falcon bayersk sen. Jag vill inte ha högre alkoholhalt på grund av min hälsa, jag har redan fått negativ effekt efter att jag testade en 4.5a.



webguide

Citat från: Retromannen skrivet 2018-01-02 17:21
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att jag inte får den smaken jag leter efter. De med 3.5 har ju den smaken jag letar efter och som jag tycker om som san miguel och falcon bayersk sen. Jag vill inte ha högre alkoholhalt på grund av min hälsa, jag har redan fått negativ effekt efter att jag testade en 4.5a.


Well, det är ju en smaksak förstås, men som sagt om man späder ut något med vatten så kommer man att påverka den smak som bryggmästaren har tänkt sig när hen skapade ölen ifråga. Hur kan du få negativ hälsoeffekt av en 4.5:a?
Om du är så kännslig för alkohol så lär du inte kunna dricka en 3,5:a heller.

Retromannen

2018-01-03 14:45 #6 Last Edit: 2018-01-03 14:47 by Retromannen
Citat från: webguide skrivet 2018-01-03 10:29
Well, det är ju en smaksak förstås, men som sagt om man späder ut något med vatten så kommer man att påverka den smak som bryggmästaren har tänkt sig när hen skapade ölen ifråga. Hur kan du få negativ hälsoeffekt av en 4.5:a?
Om du är så kännslig för alkohol så lär du inte kunna dricka en 3,5:a heller.


Vad har bryggmästaren med tråden att göra och varför ska jag bry mig om vad han tycker?


Har druckit 3.5 och 2.8 flertals gånger utan att må dåligt ,röd ansikte eller få huvudvärk tills jag testade en del 4.5or och det var då jag mådde såligt och hade huvudvärk som varade i hela dan. Min läkare avråder mig att dricka alkoholhalt 4.5 eller högre eftersom min kropp inte tål det och hålla mig till 3.5 eller lägre. Detsutom så vet jag åt vilket håll mitt liv hade gott om jag ökar alkoholhalten då jag har vänner som gjort det


Känns som att du har något problem med att jag dricker låg alkoholhalt och är mer intresserad av att få mig att dricka högre alkoholhalt än att hålla till trådens ämne.

webguide

Citat från: Retromannen skrivet 2018-01-03 14:45
Vad har bryggmästaren med tråden att göra och varför ska jag bry mig om vad han tycker?


Har druckit 3.5 och 2.8 flertals gånger utan att må dåligt ,röd ansikte eller få huvudvärk tills jag testade en del 4.5or och det var då jag mådde såligt och hade huvudvärk som varade i hela dan. Min läkare avråder mig att dricka alkoholhalt 4.5 eller högre eftersom min kropp inte tål det och hålla mig till 3.5 eller lägre. Detsutom så vet jag åt vilket håll mitt liv hade gott om jag ökar alkoholhalten då jag har vänner som gjort det

Känns som att du har något problem med att jag dricker låg alkoholhalt och är mer intresserad av att få mig att dricka högre alkoholhalt än att hålla till trådens ämne.


Nej jag har inga problem med vad du dricker och om du är intresserad av att prova en öl så har väl bryggmästaren precis allt med saken att göra. Det är ju hen som bestämmer hur ölen skall smaka och skapar dess speciella karaktär.

Andreas

Dum fråga kanske, men vore det inte tänkbart att dricka en halv 5% istället för en hel 3,5%?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-04 20:33
Dum fråga kanske, men vore det inte tänkbart att dricka en halv 5% istället för en hel 3,5%?


Precis, det är ju samma sak som att dricka en hel 2,5%

Retromannen

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-04 20:33
Dum fråga kanske, men vore det inte tänkbart att dricka en halv 5% istället för en hel 3,5%?


Varför skulle 3.5% vara mer än 5%?

Det är ju bortkastat med pengar att bara dricka en halv och sedan hälla ut resten och det är ingen ide att spara resten i kylen eftersom smaken försämrar väldigt snabbt efter några dygn så fort man öppnat flaskan särskilt om man ska spara till nästa helg.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal