Ungerskt potatisbröd

Startat av Andreas, 2007-07-06 15:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Detta är ett gott, matigt och lite småsegt basbröd som blir godast om man bryter isär det. Fungerar lika bra med rund- eller mandelpotatis.

5 dl ljummet vatten
50 g jäst
2 rågade tsk salt (orginalet var 1 msk men tyckte det var aningens för salt)
4 kokta potatisar rivna el. pressade (jag pressade)
2 dl grahamsmjöl
11-13 dl vetemjöl

Arbeta samman degen som får jäsa minst 30 minuter. Sedan utbakas den till fyra kakor, som delas med ett kryss i fyra delar. Man kan också göra 3 längder (som  jag gjorde).  Varje längd snittas i 6-8 delar, som kan brytas isär efter gräddningen.
Låt jäsa 30 minuter, grädda i 200 grader 25-30 minuter.

Sist jag gjorde blev det fyrdubbel sats dvs. 4 plåtar med tre bröd på varje.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2007-07-06 15:34 #1 Last Edit: 2007-07-08 00:04 by elka
Tack för receptet Andreas! Sugen att prov redan till helgen!

Tack och trevlig helg! Kommer med rapport sen!

Kari

Jodå, Hjärtat mitt fick baka Andreas Ungerska Potatisbröd! En fullträff även om dom blev något plattare än på bilden.

Kommer bli flera gånger! Båda vi tyckte att det blev lagom matigt och "fuktigt" eller vad man säger. En näve skivade svarta oliver som test nästa gång.

Rekommenderas!

Andreas

Kul att ni gillade det! Det här med plattheten - hur blandade ni degen, för hand eller maskin? Jag brukar köra brödet rätt länge i maskin, inbillar mig att det blir högre då.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

För hand tills svetten lacka.. *ler*

annamaria

Jag har ett tag kikat på brödrecept med potatis i. Självklart har ni redan bakat det  :). Ger potatisen någon smak i brödet? Hur blir konsistensen, tät eller porös? Det låter som om brödet blir saftigt - är det så? Hur är det med smuligheten? Är lite trött på smuligt bröd.

Hoppas på lite svar från alla er kloka!

Mickan

Jag älskar potatisbröd och bakar både limpor och brödkakor. Givetvis beror potatisens effekt på mängd och mjölsort osv. Överlag kan man ändå säga att konsistensen blir saftig och i positiv mening lite svampig. Man kan säga att det blir lite studs i brödet. Smakar potatis gör det i princip inte alls. Jag brukar ta ca 300-400 g kokt, kall potatis till 5 dl degvätska.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Nu var det väldigt länge sen jag bakade detta (måste absolut göra snart), men jag kan inte minnas att det skulle vara smuligt eller att man känner nån direkt potatissmak. Fast potatissmak skulle i och för sig inte alls störa mig, jag älskar potatissmaken i potatispalt.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Mickan: bakar något i stil med det recept Andreas skrivit här ovan? Eller har du annat recept eller lägger du helt enkelt bara i potatis i ett vanligt brödrecept?

Mickan

Jag bakar liknande men lägger faktiskt bara till potatisen ibland om jag har. Har bara bakat med jäst och aldrig med surdeg när det gäller potatis. Håll bara koll på degvätskan. Brukar bara baka med vete eller graham när jag har potatis. Kanske mest blivit så...
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal