Presentation av Minegenkokbok.se

Startat av Mek-Thomas, 2018-01-06 16:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Mek-Thomas

Hej!

Jag har sedan en tid tillbaka utvecklat en tjänst för att hjälpa till att samla recept, planera matlagningen, och skapa inköpslistor -
Min egen kokbok
https://www.minegenkokbok.se

Nu är den tillräckligt komplett och stabil för lite bredare testning. Finns det några matintresserade där ute som tycker en sådan tjänst verkar intressant?

Oavsett om du väljer att skapa ett konto eller ej så är jag nyfiken på om du idag använder någon annan liknande tjänst? Vad tycker du är bra/dåligt med den? Finns det något verktyg du idag saknar för att matlagningen, och allt om hör den till, skulle bli ännu roligare (och enklare)?

Jag tar tacksamt emot alla kommentarer och idéer!

Mat-Janne

Jag har alla mina recept och övrigt på Dropbox. Alltid åtkomligt även om man är hos en kompis
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Andreas

Tanken är väl god, fast jag hade velat veta mer (hjälpfil med skärmdumpar som beskriver vad och hur man gör) om jag ska registrera ett konto.

Hur resonerar du kring det här med upphovsrätt? Läste under "om" att man kunde importera recept automatiskt från receptsajter. Samtidigt står det under "villkor" att "Det är inte tillåtet att ladda upp material på Min egen kokbok som bryter mot upphovsrätt."
Den som inte frågar får inga svar.

Mek-Thomas

Mat-Janne: Intressant. Hur gör du då när du planerar veckan och kanske framförallt när du skapar inköpslistor? Gör du sånt manuellt på papper eller håller du allt i huvudet?

Andreas: Bra tanke! Nu får min sambo vatten på sin kvarn, hon har också efterlyst mer hjälp för nya användare (jag har försökt designa sidan för att den ska vara lätt att använda, men det hjälper ju inte om man inte ens vet vad man får). Anledningen har varit att ifall jag behövt göra stora ändringar i gränssnittet så behöver hjälpen också uppdateras. Nu börjar de däremot bli så stabilt att det kan bli aktuellt på riktigt.

Vad gäller upphovsrätt så har jag valt att inte importera receptbilder. Vad gäller övriga receptinformationen (ingredienser, instruktioner, tid, antal personer) så har jag tolkat det som att den inte är upphovsrättsskyddad såvida det inte är skrivet på ett väldigt konstnärligt sätt och därmed uppnår verkhöjd. Och det har jag inte sett så många recept som är. Det som jag fortfarande är lite osäker på är väl den inledande beskrivningen av receptet, vilket jag än så länge valt att importera.

Mat-Janne

Citat från: Mek-Thomas skrivet 2018-01-07 16:32
Mat-Janne: Intressant. Hur gör du då när du planerar veckan och kanske framförallt när du skapar inköpslistor? Gör du sånt manuellt på papper eller håller du allt i huvudet?

Jag gör det manuellt förstås. Det är inte helt tomt hemma i mitt kök så allt behöver inte handlas in.
Om du har en bra ide på automatisk inventering av det som finns hemma får du gärna dela med dig här. Det är det största böket när man ska göra en ny maträtt.
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Mek-Thomas

Mat-Janne: Det där problemet har jag också funderat på. Däremot har jag inte kommit på någon egentlig bra lösning, eftersom det känns som det kräver ganska mycket jobb från användaren att inventera sitt kök och hålla en sådan lista uppdaterad. Det vore intressant att lösa det "bra", men idén nu är att man kan lägga till en ingrediens på inköpslistan så fort man märker att den tar slut så finns den sedan med när man handlar nästa gång.
Och när man lägger till ett helt recept på inköpslistan får man först möjlighet att välja bort de varor man har hemma.

Andreas: Om du fick välja, vilken typ av hjälp skulle vara mest intressant för att avgöra om man vill skapa ett konto? Är det en regelrätt manual med alla funktioner beskrivna, eller är det mer översiktliga skärmdumpar av de olika sidorna à la App store och Google Play? Eller kanske rent av en video så man slapp läsa något alls?

Andreas

Citat från: Mek-Thomas skrivet 2018-01-07 16:32
Vad gäller upphovsrätt så har jag valt att inte importera receptbilder. Vad gäller övriga receptinformationen (ingredienser, instruktioner, tid, antal personer) så har jag tolkat det som att den inte är upphovsrättsskyddad såvida det inte är skrivet på ett väldigt konstnärligt sätt och därmed uppnår verkhöjd. Och det har jag inte sett så många recept som är. Det som jag fortfarande är lite osäker på är väl den inledande beskrivningen av receptet, vilket jag än så länge valt att importera.


Mmm jag har också uppfattat det så att recept är fria (vilket egentligen är märkligt eftersom nån ändå har lagt ner tid på att skriva texten i dem), men att bilder inte är det. Men om din tjänst bara är för eget bruk, dvs att var och en har sitt eget konto där ingen annan kan se recepten, så borde det väl likställas med att göra en "kopia för eget bruk", och då borde kanske inte bilder vara något problem?

Citat från: Mek-Thomas skrivet 2018-01-08 18:59
Andreas: Om du fick välja, vilken typ av hjälp skulle vara mest intressant för att avgöra om man vill skapa ett konto? Är det en regelrätt manual med alla funktioner beskrivna, eller är det mer översiktliga skärmdumpar av de olika sidorna à la App store och Google Play? Eller kanske rent av en video så man slapp läsa något alls?


En regelrätt manual är alltid jättebra, men för att skapa ett konto så skulle det för min del räcka med översiktliga skärmdumpar. När det gäller att snabbt bekanta sig med nåt föredrar jag bilder framför film, när det är bilder kan man titta på varje bild så kort eller länge man vill, en video måste man sitta och vänta ut om den är för långsam eller pausa och hålla på om den är för snabb.
Den som inte frågar får inga svar.

Mek-Thomas

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-09 22:04
Mmm jag har också uppfattat det så att recept är fria (vilket egentligen är märkligt eftersom nån ändå har lagt ner tid på att skriva texten i dem), men att bilder inte är det. Men om din tjänst bara är för eget bruk, dvs att var och en har sitt eget konto där ingen annan kan se recepten, så borde det väl likställas med att göra en "kopia för eget bruk", och då borde kanske inte bilder vara något problem?


Jag kan faktiskt förstå hur det kan vara svårt att skydda recept, eftersom var gränsen går för vad som är originellt är svårt att avgöra. Ett recept på pannkakor är ju knappast unikt. Men kladdkaka då?? Det är svårt att bevisa att någon inte kommit på exakt samma recept och man kan ändra någon mängd ganska lite för att det ska känna som ett nytt recept.

Man kan välja att titta i andra personers kokböcker (förutom på de recept som användaren markerat som "hemliga"). Dessutom kan man komma åt receptlänken även om man inte är inloggad, för att man  t ex ska kunna dela med sig till en vän som inte har Min egen kokbok. Så det är inte helt för enskilt bruk. Jag hoppas nyttan av de här funktionerna ska överväga möjligheten att få in receptbilderna automatiskt. Det är faktiskt ganska roligt att ta egna bilder har vi märkt.

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-09 22:04
En regelrätt manual är alltid jättebra, men för att skapa ett konto så skulle det för min del räcka med översiktliga skärmdumpar. När det gäller att snabbt bekanta sig med nåt föredrar jag bilder framför film, när det är bilder kan man titta på varje bild så kort eller länge man vill, en video måste man sitta och vänta ut om den är för långsam eller pausa och hålla på om den är för snabb.


Mycket vettigt argument mot video, som jag håller med helt om.
Nästa sak på priolistan blir att skapa en lite mer inbjudande hjälpsida med mer bilder.

Mek-Thomas

Tack för de bra kommentarerna. Nu har jag kryddat info-sidan med lite skärmbilder.

http://www.minegenkokbok.se/om

Frågetecknet nu känns som hur många bilder man vill ha. Eftersom Min egen kokbok fungerar på de flesta enheter skulle man kanske vilja ha mobil/platta/dator-versioner av alla skärmbilder, men det blir samtidigt lite mycket...

webguide

Citat från: Mek-Thomas skrivet 2018-01-25 08:19
Tack för de bra kommentarerna. Nu har jag kryddat info-sidan med lite skärmbilder.

http://www.minegenkokbok.se/om

Frågetecknet nu känns som hur många bilder man vill ha. Eftersom Min egen kokbok fungerar på de flesta enheter skulle man kanske vilja ha mobil/platta/dator-versioner av alla skärmbilder, men det blir samtidigt lite mycket...


Du kan ju lägga till funktionalitet för att skicka shoppinglistor (beställningar) till onlinebutiker, typ mathem och köra som affiliate = en intäktsmodell.

Om du tänker SEO så är det superviktigt att den mobila versionen är snabb och lättnavigerad/använd eftersom Google from i år kommer att ha en mobile-first-aproach = att de utgår från den mobila versionen av en site för att avgära hur den skall ranka. Dessutom tillför de laddningshastighet som en rankingfaktor i juli i år. Lägg gärna till en amp-version av delar eller hela siten också.

Förutom det så är mobilt viktigt eftersom mer än 50% av alla webbtrafik görs via mobiler.

Mek-Thomas

Citat från: webguide skrivet 2018-01-25 13:32
Du kan ju lägga till funktionalitet för att skicka shoppinglistor (beställningar) till onlinebutiker, typ mathem och köra som affiliate = en intäktsmodell.


Bra idé. Men då behöver jag nog lite fler användare än idag för att de ska vara intresserade. :)
Jag har ganska nyss lanserat den till en större publik för att få lite mer feedback. Än så länge har mest närmast sörjande använt sig av den.

Citat från: webguide skrivet 2018-01-25 13:32
Om du tänker SEO så är det superviktigt att den mobila versionen är snabb och lättnavigerad/använd eftersom Google from i år kommer att ha en mobile-first-aproach = att de utgår från den mobila versionen av en site för att avgära hur den skall ranka. Dessutom tillför de laddningshastighet som en rankingfaktor i juli i år. Lägg gärna till en amp-version av delar eller hela siten också.


Kör responsiv design rakt igenom så hela siten ska fungera på mobil utan att behöva göra nån omnavigering till en mobil variant.

Amp var väldigt intressant! Hade inte hört talas om det förut. Har läst på lite, och insett att det kanske inte lämpar sig jättebra för dynamiska sidor (med mycket användarinnehåll) eftersom amp cachas flitigt. Däremot kan det nog vara en god idé för de publika sidorna. Har börjat fila lite på en amp version av första sidan.

Har dock en del kvar att göra ang. hastigheten över lag innan en amp-version prioriteras. Hellre en snabb "vanlig" version utan amp, än en seg sida med en ultrasnabb amp-variant.

webguide

Citat från: Mek-Thomas skrivet 2018-01-27 16:04
Bra idé. Men då behöver jag nog lite fler användare än idag för att de ska vara intresserade. :)
Jag har ganska nyss lanserat den till en större publik för att få lite mer feedback. Än så länge har mest närmast sörjande använt sig av den.

Nej, du ansluter dig till ett affiliatenätverk, t.ex. https://adtraction.com/ sen ansluter du dig till rpogram som du tycker passar. De tittar inte så mycket på din trafik som på vad siten faktiskt handlar om.

Citera
Kör responsiv design rakt igenom så hela siten ska fungera på mobil utan att behöva göra nån omnavigering till en mobil variant.

Jo, det förstår jag men du måste se till att den responsiva varianten är optimerad för mobil, det är mobil som kommer att räknas, inte desktop. Men som du skriver längre ner så jobbar du på det... :)

Citera
Amp var väldigt intressant! Hade inte hört talas om det förut. Har läst på lite, och insett att det kanske inte lämpar sig jättebra för dynamiska sidor (med mycket användarinnehåll) eftersom amp cachas flitigt. Däremot kan det nog vara en god idé för de publika sidorna. Har börjat fila lite på en amp version av första sidan.

AMP fungerar bra för dynamiskt content, men det är lite trixigare. Ebay kör AMP för att ta ett exempel.

Mek-Thomas

Citat från: webguide skrivet 2018-01-29 06:31
AMP fungerar bra för dynamiskt content, men det är lite trixigare. Ebay kör AMP för att ta ett exempel.


Har du någon bra länk där man kan läsa vidare?

För övrigt så blev jag lite förvånad över att antalet nya medlemmar som verkar komma från matforumet var förvånansvärt lågt. Jag har hittills fått bättre resultat på mer hjärndöda sociala medier som Facebook (ok vi talar inga tresiffriga medlemsantal, men ändå).

Det blev jag lite förvånad över. Jag trodde här skulle vara rätt ställe för att lyckas testa en sådan här app. Ni som varit inne och snokat och resonerat att det inte var något för er, vad beror det på? Saknas funktioner? Jag förstår att just kontoskapandet kan vara ett litet hinder. Är man tveksam till att lämna ut sin e-post?
Eller har ni, precis som Mat-Janne, redan har en bra lösning för hur ni hanterar era recept?


kayaker

Citat från: Mek-Thomas skrivet 2018-02-12 17:52
För övrigt så blev jag lite förvånad över att antalet nya medlemmar som verkar komma från matforumet var förvånansvärt lågt. Jag har hittills fått bättre resultat på mer hjärndöda sociala medier som Facebook (ok vi talar inga tresiffriga medlemsantal, men ändå).

Det blev jag lite förvånad över. Jag trodde här skulle vara rätt ställe för att lyckas testa en sådan här app. Ni som varit inne och snokat och resonerat att det inte var något för er, vad beror det på? Saknas funktioner? Jag förstår att just kontoskapandet kan vara ett litet hinder. Är man tveksam till att lämna ut sin e-post?
Eller har ni, precis som Mat-Janne, redan har en bra lösning för hur ni hanterar era recept?

Jag kan ju bara svara för egen del, men jag använder sällan recept utan lagar den mesta maten lite mer ad hoc. Jag har helt enkelt inget direkt behov av en sådan tjänst.
/F

agnetasch

Citat från: Mek-Thomas skrivet 2018-02-12 17:52Eller har ni, precis som Mat-Janne, redan har en bra lösning för hur ni hanterar era recept?
Som medlem av Matforum måste jag erkänna att jag redan har en enkel lösning på hur jag hanterar mina recept :-[ Jag har dom i huvudet.

Gastrofysik

Citat från: kayaker skrivet 2018-02-13 09:05
Jag kan ju bara svara för egen del, men jag använder sällan recept utan lagar den mesta maten lite mer ad hoc. Jag har helt enkelt inget direkt behov av en sådan tjänst.


Precis. Recept är till för produktion, när man repetitivt lagar samma rätt. De flesta av oss här vill nog experimentera och utvecklas genom att prova oss fram. Jag utgår ibland från recept, men då är det som inspiration. Då gäller klassiska kokböcker, inspirerande kockar (allt från Blumenthal till Myllimäki), regionala kök etc.

Skogis

För egen del vet jag sällan vad som ska tillagas förrän jag varit och handlat.
Men det blir oftast på andra hållet istället, kan inte bestämma mig för en rätt utan köper på mig både två och tre olika som tillagas senare.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal