Hur väga utan våg (GDS-våg)?

Startat av Andreas, 2010-09-11 10:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Kari skrivet 2010-09-11 09:38
Pappa hade köpt jägarskinka på Willys :) Jag bad han steka men kom på att det inte finns något exakt våg på landet..


Apropå ovanstående citat från annan tråd, finns det något smart knep för att väga någorlunda exakt utan att ha tillgång till våg?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Man kan bygga en balansvåg. Det fordrar dock att man har ett föremål som man vet hur mycket det väger.

Fäst ett snöre mitt på en stång så att den hänger vågrätt. Häng ett föremål med känd vikt på stångens ena sida och föremålet som ska vägas på andra sidan. Justera så att stången återigen hänger vågrätt.

Mät avstånden L1 och L2 enligt figuren. Föremålet med känd vikt är betecknat med M1 och föremålet som ska vägas med M2.

Multiplicera M1 och L1, och dividera resultatet med L2. Då får du vikten på M2.

Exempel:
Föremålet med känd vikt väger 325 g. Avståndet L1 är 32,7 cm och L2 är 45,2 cm.

325 x 32,7 = 10627,5

10627,5 / 45,2 = 235

Föremålet du vill väga, väger 235 g.

Kari


Andreas

Haha, jag antar du såg tråden Finns svenska ord? innan du skrev din kommentar Kari? :)

Citat från: Hasse skrivet 2010-09-11 15:13
Man kan bygga en balansvåg. Det fordrar dock att man har ett föremål som man vet hur mycket det väger.


Du är en klippa Hasse! Hur stor nogrannhet skulle du uppskatta att den metod du beskriver ger?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Noggrannheten beror på hur noga man mäter avstånden L1 och L2, samt hur noga man vet den kända vikten. Men jag skulle tro att man kan få en noggrannhet på något, eller några, gram när.

Kari

Hehe, frågan om Love på IT-avdelningen.. Jaja, äsch ;)
--
GDS-våg från förr, ni vet handtaget, stången & kulmpen (motvikten) och kroken = Hasses ritning :) Kommer bara inte på vad det heter..


Hasse

Tänker du på en besman? Det är inte exakt samma konstruktion, men mycket snarlik.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Besman

Andreas

Citat från: Hasse skrivet 2010-09-12 11:33
Men jag skulle tro att man kan få en noggrannhet på något, eller några, gram när.


Det är ju alldeles tillräckligt i de flesta fall.

En annan variant om man vill veta vad något väger, men kan vänta till senare med att få ut det faktiska resultatet, kanske vore att balansera mot något man har tillgängligt på lösvikt, som till exempel sand/grus/småsten i en plastpåse som man senare väger på en våg när man får tillgång till en. Fast då gäller det förstås ha en bra metod att mäta ut exakt mittpunkt på balansstången.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal