Hur värma friterad mat och behålla krispet?

Startat av johannao, 2008-01-08 20:19

Föregående ämne - Nästa ämne

johannao

min pojkvän vill värma rester av lite tempurafriterad mat. Hur gör man det på bästa sätt? Det är ju helt svampigt nu...går det ens?

crlhrv

varmt blir det ju nästan oavsett hur du gör men om du vill behålla krispigheten blir det nog svårare
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Kan inte tänka mig att det går att fritera om eller värma på något sätt. Det är bätter att gästen väntar på maten än tvärt om.Det måste naturligtvis inte alltid vara så men oftast.

/rolf
Matforum är bäst

johannao

Jag vet...jag skulle inte heller få för mig att värma friterad mat. Men vi friterade för någon dag sedan och det blev rester ( i detta hushåll får ingen mat slängas  ;)). Han värmde dem under ugnsgrillen, det funkade bättre än jag trodde faktiskt, blev lite krispigt faktiskt.

Kari

Hårtork?  ;)

I mikron om det är kyckling/räkor/fläsk inlindat i lite papper typ Torky? Annars är friterat godast dagen efter kylskåpskallt... Som pizza och lasange..  ;)

agnetasch

Hårtork? Varför inte varmluftspistol? ;D

Om man har sån där crispfunktion på micron skulle det funka?

Kari

Johannao: vad är tempurafriterad för något? Vanligt friterat eller special?

roffekock

2008-01-10 13:02 #8 Last Edit: 2008-01-10 13:09 by roffekock
Det finns många ting som i snabbmatskjedjan är förfriterade som tex lökringar,calamare,scampi mm. Men denna frityrsmet innehåller ämnen som gör att den vid färdigfriterig blir krispig igen. Men smeten kan inte jämföras med egenmekad frityrsmet.

Ni ska få ett enkelt recept som funkar bra till fisk.

Vetemjöl
Mjölk
Salt
Vinäger

Inga mått tyvärr här är det ögat som gäller, men denna smet har benägenheten att inte "dricka" fett på samma sätt som tex en med vispad äggvita.

Mjöl ca 3dl till 2 pers.
Röres ut med mjölk så du får en lite tjockare pannkakssmet  rör i ett par nypor salt och till sist 4msk vinäger. Du vänder dina fiskfileér i mjöl och sedan i smeten fritera på 175 gr. Detta är en av dom mest delikata smetar som jag testat och mager och håller väldigt bra!!!!!!
Lycka till och sprid gärna receptet.

Tempura är ett Japanskt sätt att fritera på vilket betyder att det som doppats i smeten och friterats syns igenom när det är klart. Mycket effektfullt och inte svårt. Jag lägger en länk till ICA som du kan titta på och som berättar lite om tekniken och recept på smeten.
http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=2772

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Roffekock - killen med kollen! Tack för dagens lärdom!

Smart det där med salt nypa salt för temp koll, lite sugen att prova. Har tre fina nyfiskade abborrar som kanske får bli test objekt..  ;D

johannao

jepp! Du fick ett bättre svar än du skulle fått av mig!  ;)
Jag har en termometer vilket underlättar otroligt mycket när man ska fritera. Jag friterar typ - aldrig. Därför blev jag jätteförvånad över att det inte luktade i lägenheten efteråt, kan det ha varit för att jag höll rätt temperatur hela tiden?

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2008-01-09 21:36
Kan inte tänka mig att det går att fritera om eller värma på något sätt.


Vad tror du skulle hända om man friterade om då - hur skulle resultatet bli?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal