Bradley Smoker sådär 3år efterått

Startat av Gotish, 2013-04-18 17:46

Föregående ämne - Nästa ämne

Gotish


För 3-4 år sedan började jag upptäcka de nya Bradley Smoker produkterna som började komma in på marknaden. Ett par år har gått nu och jag är lite nyfiken på vad ni som köpte dom tycker och hur de har hållit ihop? Går i köpetankarna och väger fördelen med en Bradley Smoker mot hemmabyggen.

Jag röker mycket fisk, vilt, korv och både kall och varmröker. Det jag är mest nyfiken på är ifall Bradley´n har tillräckligt med "kraft" för att varmröka de lite tyngre köttbitarna, exempelviss ytterlår av vildsvin eller en rådjurskank?

Hur är tillgängligheten på puckar nuförtiden? Har hört lite till och från att de ska vara slut hos återförsäljare och hur kommer det att se ut i framtiden. Jag vill ju inte gärna ha en rök som står och skräpar på tomten och inte går att använda därför att puckarna inte säljs längre.

//Mattias

agnetasch

Vi har haft en Bradley i snart 5 år o så här tycker jag:

Den går inte att jämföra med mannens hemmabygge, röka på grillen eller olika slags röktunnor. Jag säger alltid att vi har en civiliserad rök nu; ergonomisk (lätt att ställa på ett bord) ryker inte så förtvivlat mycket (man kan ha den nära huset o man kan vistas på tomten när man röker) variationsrik värme (man kan kallröka, svalröka o varmröka) variationsrik smak (puckarna ger olika smak)
Men det viktigaste är ju att den är digital o sköter sig själv i uppåt 6 timmar. Nu gör man ju inte så eftersom grejerna har olika rökningstid, ska vändas, smakas på mm. Men man går till röken när man själv vill, inte för att den slocknar annars.
Vi har en 4-hyllors Bradley o röker rådjurslår o lammstekar utan problem. Vill man röka nån lång skånk kanske man ska satsa på en 6-hyllors som är 68 cm hög o där man kan hänga skånken i korvkrokar.
Du undrar om en Bradley har tillräcklig kraft att röka tyngre köttbitar. Värme har den, den går upp till 150°, men det viktiga är ju tiden. Du kan dra ner på värmen o röka jättelänge,då blir ett stort köttstycke bäst.Hett + länge smakar bara skogsbrand.
Jag har också uppmärksammat att vissa puckar ibland har varit slut i lager,men jag har tolkat det som om efterfrågan för tillfället är större än tillgången. Ett tillfälligt slut klarar man; det går åt i genomsnitt 15 puckar per rökning, i ett paket ligger 120 st o oftast har man flera sorter. Säljs inga puckar får vi väl börja såga till egna träpuckar ;D

Skogis

Jag köpte en original för 4 år sedan men tröttnade efter 2 år. Förnäm på alla sätt och vis men för liten och för dyr att använda för mig. 5kg prinskorv får inte plats, vilket är en normal sats när jag stoppar korv  ;)

På slutet använde jag den mest till pulled pork som ska grillas/rökas i 130° i 4-5 timmar. Sen att det skulle bli svårt att få tag på puckar i framtiden (270:-/kg för sågspån) tror jag inte, det är en guldgruva för tillverkaren! Dom kommer säkert tillverka så länge de kan  :)

Men det finns andra alternativ.
A-Maze-N smoker är en labyrint för spån som du lägger i valfritt skåp/grill, smokedaddy är en rökgenerator som man hänger utanpå skåpet/grillen. Bägge varianterna använder både spån eller rökpellets som är betydligt billigare än puckarna.

Men som Agnetasch skriver är den väldigt lättskött, starta den och återkom först när köttet/fisken eller t ex kålbladen kräver uppmärksamhet.

agnetasch

Citat från: Skogis skrivet 2013-04-19 08:20Men som Agnetasch skriver är den väldigt lättskött
Absolut!Den är till för oss som inte vill bygga, svetsa o meka ;D Och eftersom vi inte röker några jättemängder tycker vi kostnaden vägs upp av bekvämligheten.

Citat från: Skogis skrivet 2013-04-19 08:20A-Maze-N smoker är en labyrint för spån som du lägger i valfritt skåp/grill, smokedaddy är en rökgenerator som man hänger utanpå skåpet/grillen
Var hittar du dom grejerna? Av nyfikenhet googlade jag lite lätt men hittade ingen svensk återförsäljare.


Skogis

A-Maze-N smoker hittar du på www.Carnivor.se men då heter den Amazin??? En annan variant av labyrinten ( pro q smoker) hittade jag på en sajt som finns i Göteborg men jag minns inte namnet på sajten.

Jag har själv byggt en variant av Smokedaddyn och efter lite intrimning går den som en klocka. Intrimning och intrimning, till slut byggde jag en lös spånkorg som eldas från ovansidan istället för som originalet som bränns från undersidan. Men nu fungerar den som jag vill.

Hasse

Skogis, det skulle vara kul om du vill visa en bild på ditt hembygge.

Skogis

Din önskan är min lag ;)

Som synes har den fått stå ut med en del ombyggnad. Så idag är den dubbelt så stor och har en lös spånkorg vilket en Smoke Daddy inte har. Den drivs av en akvariepump vars slang ansluts till det lilla röret. Skall jag varmröka använder jag en värmeplatta från ÖB (149:-) för värmen skull. Är det däremot kallrökning som gäller så höjer inte rökgeneratorn tempen mer än 5° i röken, så jag kan kallröka även sommartid  :)

Här sitter den på mitt rökskåp som är byggt med utgång från en 2x1M rostfri plåt, dvs invändigt mått är 1M högt och 70cm bredd och 65cm djup. Betydligt större än Bradleyn.

Hasse

Skogis, tack för bilderna!

Om jag har förstått det hela rätt så är Smoke Daddy, och ditt hembygge, ett rör stängt i båda ändarna, men med ett rökutsläpp och där tilluften regleras med en elektrisk pump.

Om man bor med grannar tätt inpå så kan ju röklukten bli ett problem. Upplever du någon skillnad mellan Bradley och din Smoke Daddykopia? Bradleyröken är tydligen väldigt diskret när det handlar om röklukt.

Skogis

Du har delvis rätt.
Röret är tätt i toppen men i botten finns ett spjäll som reglerar lufttillförseln. Akvariepumpen skapar ett litet undertryck i röret som går till rökutrymmet och då skapas det ett luftflöde som räcker för att spånet inte ska slockna.

Det finns en villfarelse om att det ska ryka som bara den, men på t ex www.smokingmeatforums.com pratas det ofta om TBS, thin blue smoke. Den är den bästa enligt dom. Den syns knappt men ger mest smak och det var nog målet man hade när man byggde Bradleyn från början.

Den enda egentliga skillnad på min rök och Bradleyn är att jag använder spån och får fylla på lite oftare. Temperaturen ställer jag med värmeplattan och rökmängden är densamma.

Jag har sett på en blogg att det går att bygga om matarverket till puckarna och då förlänga tiden mellan puckframmatningarna. Är man lite händig kan man minska sina kostnader för puckarna, men är man ohändig, kan det bli dyrt  ;)
http://borglunds.wordpress.com/2013/04/15/bradley-smoker-rebuilding-project/ om man är intresserad.

Skogis

Här är ett alternativ till en rök.

http://www.nimaab.se/se/art/kallrokningspaket.php

Relativt billig är den också, "bara" 240:-
:)

Krutgubben

Jag använder en Bradley Digital 6 hyllor, främst för att med rökspånet får jag Hartz rester i köttet, Bradley har löst problemet med att bar bränna briketterna till hälften, Nu finns även Greven en svensk tillverkare av briketter, kmpisenisen köpte billigt rök spån på ÖB smakade lösningsmedel om fisken, läste på påsen tillverkat i Ukraina, såg ut som spån från en motorsåg. Läste om att man inte bör äta rökt för ofta, där tog man upp renheten på röken från Bradley.
Har rökt med i många hembyggen, men Bradley slår dem smakmässigt, gumman är inte så förtjust i whisky smaken, gillar körsbär eller pekannöt bäst eller gammal hederlig all, lind är med god. Problemet åtgången börjar vara större en jag hinner med, de som på stått att kanadagås och änder inte är gott, påstår nu att det är det bästa de ätit, endera beror det på röken, eller min saltning. Inte en missad rökning på hela tiden är med intjänade pengar.

agnetasch

Citat från: Krutgubben skrivet 2016-10-14 21:37
gumman är inte så förtjust i whisky smaken, gillar körsbär eller pekannöt bäst
Hon har god smak din "gumma"  ;)

Mat-Janne

Hur är tillgängligheten på puckar nuförtiden
Vad är "puckar" undrar en som har byggt en egen rök men aldrig sett en Bradley Smoker ...
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Skogis

Spånet är pressat till puckar som matas fram en och en till ett värmeelement med 20min intervall.

Mat-Janne

Tack för svar. Såg att man kan göra dessa puckar själv. Har du något recept på vad som ingår i dem?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Skogis

Har du ingen Bradley är det rätt meningslöst att pressa puckar.
Du behöver bara spån med rätt storlek och av rätt trädslag samt en press, ja och en form givetvis. När trycket är tillräckligt högt avger spånen något som gör att spånet klibbar ihop.

Mat-Janne

Ok, jag var bara nyfiken på vad de bestod av. Håller mig till mitt förråd av alved ...
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Flodis

Har precis börjat röka i en bradley smaker. Jag gav min sambo en i present. WOw vilken grej! Rökte i helgen en hel fläsksida och en stor bit Nötbog som jag saltat själv. Blev kanon gott och verkligen värt mördan även om det tog 18 timmar ! ????

Flodis

Är det någon som kan tipsa om vilken innertemperatur som är bäst för respektive köttslag?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal