Är en pizzasten något att ha?

Startat av Andreas, 2007-04-10 18:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ja det är något jag funderat på länge, men så idag gjorde jag slag i saken och köpte en Weber-täljsten för 359 riksdaler. Den är 30x44 cm, 15 mm hög och väger 5,5 kilo. Den är egentligen ämnad för gasolgrillar men ska fungera lika bra i en vanlig hushållugn.

Ikväll ska det bakas pizza! Rapport följer...
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Ska bli intressant att läsa din recesion av pizzastenen

Andreas

För att prova den nyinköpta pizzastenen tänkte jag att jag skulle göra något liknande Maldini-pizzan hos Robertos.

La in stenen på gallret i kall ugn och satte temperaturen på max, dvs. drygt 280 grader, sen fick stenen värmas en dryg halvtimme efter det att ugnen nått maxtemp.

Formade ca. 20x30 ovala degbitar för att kunna grädda två pizzor åt gången på stenen. Bredde på ett tunt lager tomatpuré och på det en liten näve riven mozarella.

De två första pizzorna hade jag lite problem att få in i ugnen, jag var för snål med mjöl under pizzorna, de gled inte av brödspaden tillräckligt lätt med följd att jag blev tvungen att skaka loss dem varvid en del riven mozarella föll av på den heta stenen och brände fast.

Sen gjorde jag även misstaget att grädda de första två för länge, mina provsmakare fann botten lite väl knaprig. (Denna typ av pizza där man lägger på den mesta fyllningen efter gräddningen gräddas givetvis snabbare än en med mycket fyllning ovanpå degen vilket gör det hela extra känsligt.)

Pizza nummer tre och fyra möjlade jag ordentligt under och gräddade kortare, 3 minuter tror jag, och nu blev det riktigt bra botten, alldeles lagom knaprig men ändå mjuk och lite småseg.

När pizzorna kom ut ur ugnen ringlade jag på olivolja, la på 15 mm breda strimlor serranoskinka och till sist ruccola lite huller om buller. Jätte-jättegott! Borde inte skriva sånt här precis innan lunch, man blir så hungrig...

Vad säger jag om stenen då? Ja botten blev inte alldeles som en pizza lagad hos en pizzeria där ugnestemperturen ligger ännu högre, men väldigt väldigt mycket bättre än tidigare. Ska man gå efter en skala där hemlagad bröd-degig pizza på en plåt är 1 och en seg-knaprig pizzeribakad pizza 5 är detta nog en 4:a.

En pizzasten är alltså definitivt något att ha!  ;D  ;D
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Låtes som om du får bjuda på middag snart  ::)

Andreas

Du kanske vill hyra stenen nån gång?  ;)

Idag diskade jag den, har legat i ugnen på avsvalning. Det går inte att diska en pizzasten samma kväll eftersom den är het väldigt länge. Man ska inte kyla den för då kan den spricka. Osten som jag berättade om som ramlade av när jag skulle skaka av de för lite mjölade pizzorna från brödspaden var i det närmaste helt förkolnad, lite var fastbränt men gick rätt bra att skrapa av med baksidan av diskborsten. Lätt att rengöra alltså. Lite svartfläckig kanske, men inget som påverkar funktionen.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Uppdatering:

Har klockat tillagningstiden till 3 minuter nu. Det går fort!

Såg ett tips hos en som säljer dyra pizzastenar på nätet om att göra stor sats deg och frysa. Det fungerar riktigt bra. Gäller bara att ta fram degen i tid så att den hinner få ordentlig rumstemperatur innan man trycker ut den till pizzastorlek, är den för kall blir det svårt eftersom den då vill dra ihop sig. Men mycket praktiskt och enkelt att bara plocka ut en fryst degbit närhelst man vill!
Den som inte frågar får inga svar.

Urban


Urban

Tror du att den funkar att grädda tunnbröd på denna sten?

kryddburken

Tunnbröd funkar perfekt på en pizzasten, jag sov över hos en kompis en gång som hade en pizzasten å jag kunde inte låta bli att testa på morgonen lagom till frukost, det blev kanon!! Gämfört med hur jag brukar göra tunnbröd på plåt eller i stekpanna! Nästan som min gammelfarmors i Storuman... men hon har bagarstuga & riktig vedeldad ugn!

jelvis

En pizzasten vill jag också ha. Andreas, var köpte du din Webersten? Är det på samma ställe som säljer Webergrillar?

roffekock

2008-03-10 01:01 #10 Last Edit: 2008-03-10 01:14 by roffekock
En pizzasten kan aldrig ersätta en bakugn och visst kan man baka tunnbröd på en sådan sten men inte av bra kvalite. Då kan man väl lika bra kalla det för vad det är. Temperaturen som man måste ha kan man aldrig uppnå i en vanlig elugn. Men visst bröd blir det. Men en pizzasten är väl annars ultimat för bakning av all slags bröd. :)

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Jelvis: ja det var i Weberbutiken men det var beställningsvara så det tog nån vecka vill jag minnas.

Rolf: det här med temperatur i en elugn - vanliga hemmaugnar går ju som max till 300 grader men gäller det även restaurangugnar eller går de ännu högre?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

jelwis Har du kollat hur hög temp du har i din ugn om den nu kan gå till 300. Om det är en bra sådan ja kanske men knappast. När du öppnar luckan dycker den omedelbart.

/rolf
Matforum är bäst

jelvis

Går inte jättehögt, 275 grader tror jag. Men även om det kanske inte blir ultimat så förmodar jag att det blir bättre? Just en av anledningarna till att ha en pizzasten är väl att temperaturen i ugnen inte går ned så mycket när man öppnar luckan. Stenen borde stabilisera värmen en hel del.

Svårt, det här. Weberstenen verkar fin men väldigt nära mitt kontor ligger ett företag som gör marmorplattor. Hur tror ni att marmor skulle funka för pizzastenar?

kurt

Så länge stenen håller värmen så fungerar nog de flesta stenar. Man kan t ex ta sig en tur förbi en stenhuggare:

http://matochpolitik.blogspot.com/2007/11/dagens-fynd-gratis-bakstenar.html

bryggens

Jag såg att Kryddburken hade använt pizzasten på utegrillen, detta gjorde mig nyfiken, kan man alltså lägga en sten på en redan upphettad grill? I så fall borde det vara det ultimata sättet att göra egen pizza.Det blir ju väldigt hett i en grill.
Nu verkar pizzastenarna vara ganska dyra, om man åker till en stenhuggare och beställer en plan sten där, blir det billigare, och är det någon särskild sorts sten?

Tobias

Blir nog inte så mycket billigare från ett stenhuggeri, men du kan ju få efter dina egna mått.

Granit är de flesta i tror jag.

bryggens


agnetasch

Är det inte idé att köpa en pizzasten i täljsten? Täljsten har ju bra värmelagrande förmåga o Weber gör ju sina pizzastenar i täljsten.

bryggens

Täljsten? Kanske man ska söka sig till kamintillerkare/levernatörer?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal