BBQ-grillning

Startat av Urban, 2007-04-24 14:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

Lammstek har jag faktiskt provat. Dock ej med vitlök o rosmarin  :P. Jag körde den naturell med salt o peppar endast vilket också blev jättegott.
Lamm i sig är ju så smakrikt och går sällan att misslyckas med.
Men jag ska absolut prova med vitlök och rosmarins varianten.
Använder du färsk eller torkad rosmarin då?

smokehead

Oftast använder jag torkad. Och alltid mycket vitlök. Avnjutes helst med ett riktigt gott rödvin. Under grillningen passar ett glas Ardbeg fint. :)

Urban

Måste få rekommendera om en sak till...
Att grilla färskt skivat sidfläsk är nånting som slår det mesta i grillväg (enligt mig alltså).

Skiva färskt sidfläsk, torrkrydda bitarna med grillkrydda, låt bitarna ligga å suga i sig lite av saltet från grillkryddan och sedan är det bara att köra på.
Fläsket blir mycket smakrikt och saftigt pga. att det är mera fett i sidfläsk men Oooooooooii så gott.
Enda nackdelen är att man inte kan lämna grillen när man grillar sidfläsk..
För det första går det väldigt fort.. och det är ju bra
Men för det andra kan det lätt börja brinna pga. nerdroppande fett, så man måste flytta bitarna lite då och då.
Men det är 100%igt värt besväret.. Serveras till en potatissallad och kall pilsner förståss  :P

smokehead

Börjar nu bli riktigt hungrig... ;D

En annan sak som bör testas är hel fläskkarré i bit. Läggs i en marinad av chilisås, sirap, honung, cayennepeppar, chilipulver, grovmalen svartpeppar och olja. skall ligga i ett dygn. Något mörare än detta får man leta efter. Brukar köra bitar på mellan 2 - 2,5 kg.

Urban

Klockan e 21:04 nu.. Undra om det är för sent för att tända grillen??? ::). Magen börjar knorra lixom..

smokehead

Citat från: Urban skrivet 2007-05-09 21:04
Klockan e 21:04 nu.. Undra om det är för sent för att tända grillen??? ::). Magen börjar knorra lixom..


Egentligen är det alltid läge att tända grillen.

Sweber

Man behöver inte använda rökspån för att det ska bli gott med bbq-grillning. Hickory har dessutom en ganska speciell smak tycker jag. Det viktigaste med bbq-grillning enligt mej är att hålla nere tempen och uppe luftfuktigheten och ha tålamod att låta det ta lång tid. Karrestekar och tjocka revben blir saftiga och mjälla av tillagningsmetoden, inte av röken. Så gillar man inte den typiska bbq-röksmaken, kan man bbq-grilla ändå. Själv har jag oftast plommanträ som rökgivare när jag bbq-grillar. man får dessutom en del mild röksmak från kol/briketterna när köttet får ligga på i så många timmar, ofta 6-7 timmar för en karre på 2.5 kg.

Jag har grillar en halv kalkon med indirekt värme en gång. Halvan vägde 5kg och det var precis att den fick plats under locket.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

Det har du alldeles rätt i. Man behöver ju inte använda något spån om man inte vill.
Locket är det absolut viktigaste att komma ihåg att använda om man vill ha ett riktigt bra resultat på köttet.
Jag föredrar att använda rökspån, men är man utan så funkar det lika bra också.
Men jag tycker att röken från tex. hickory skänker en mustighet till köttet som är såååå gott  :P

crlhrv

I den här artikeln http://www.aog.se/Artikel.aspx?bid=1065405&ct=9&kid=1 menar årets kock att man kan lägga i örter i kolen för att få mer smak på köttet. Någon förklaring till vilka örter, mängder eller om de ska behandlas på något sätt finns inte. Någon som vet eller har idéer?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Man kan lägga i hela kvistar av rosmarin eller basilika för god doft och smak på det som grillas. Glöm bara inte bort att örterna måste ligga i vatten och genomblötas ordentligt före man lägger dom på kolet annars brinner dom upp på en gång.

Apelsin eller citronskal ska visst också ge god doft och smak.

Sweber

Jag kommer att bbq-grilla en benfri karrestek på knappt 3 kg imorgon. Om intresse finnes, kan jag försöka att komma ihog att ta lite bilder.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

Sweber: Behöver du fråga?  ;).
Självklart vill vi att du fotar och lägger in bilder i forumet  ;D.
Skulle du kunna göra steg för steg bilder?.

Andreas

Berätta gärna om tider, temperaturer, kryddor och tillbehör också! Men glöm inte att njuta av maten. ;)

Urban: när du säger genomblöta så menar du torkade örter förmodar jag? Skulle man inte kunna lägga färska örter direkt på kolet?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Näe Andreas.. Jag menar färska örter.

Andreas

Men färska örter i blöt.. nu hänger jag inte med, färska örter suger väl inte vatten?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Färsk rosmarin har ju lite träigare stam.. Lite bark kan man väl säga. Jag kan tänka mig att den suger upp lite vatten och fördröjer antändning av örten så att det hinner ryka på köttet litegrann.
Jag är absolut ingen expert inom området, utan har endast läst litegrann om örter och grillning..
Så vill du veta "exakt" måste du nog fråga någon annan tror jag.

agnetasch

Jag fick en kruka rosmarin som gå-bort-present på ett grillkalas.Ivrigt plockade jag kvistar av den o slängde på glöden,inte sjutton luktade det nåt,dom bara brann upp.Jag skulle ha känt till ditt råd Urban o lagt dom i blöt.

Urban

2007-07-06 16:44 #37 Last Edit: 2007-07-06 16:46 by Urban
 ;). Låt dom ligga å dra i vatten 40 min till en timme nästa gång så går det säker bättre.

Stig Strandberg

Jag har testat med JD rökspån. Vill minnas att det var på Bauhaus jag köpte det. Som nämnts ovan luktar det himmelskt och ja, det blir en svag arom av den ädla drycken i köttet. OBS att du måste lägga spånen i blöt en halvtimme först. Ska testa hickory från Weber nu i vår.
8)

Stig Strandberg

En rättelse:
JD rökspån finns på Bauhaus men det var på Cheapy i Varberg jag köpte dem. Länk nedan.
http://www.cheapy.se/Produkt___ROEKCHIPS_31671_____
;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal