Skriv svar

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.
Bilagor och andra tillval
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av crlhrv
 - 2008-02-17 11:30
roffekock: ja det stämmer, förbrukningen är betydligt högre än med bensin. själv tror jag inte på etanol som någon miljövänlig lösning utan ofrånkomligt kommer det nog att skifta till elhybridens fördel när battericellerna är något mer utvecklade (och billigare). men nu är det som det är med etanolen, det har bestämts att det är ett miljövänligt alternativ och saker som trängselskatt och parkering subventioneras kraftigt om man kör etanolbil, och jag sticker inte under stol med att just den billiga/obefintliga parkeringskostnaden och generösa parkeringsvillkoren är ett stort skäl till att jag valde etanolbil.

som det är idag kan etanol framställas av en mängd råvaror, t.ex. sockerrör och pappersmassa. i länder som t.ex. Brasilien där de naturligt odlar sockerrör har etanol varit det dominerande bränslet i årtionden. men det är först nu som europa och speciellt sverige har fått upp ögonen för etanolen. beroende på framställningsprocess så förbrukar generellt framställningen av etanol mer energi än vad man får ut av den färdiga produkten.

oavsett om etanol kommer vara framtidssäker lösning eller inte har införandet av bränslet i alla fall skapat en medvetenhet och diskussion om vilka bränslen vi i framtiden kan klara av att använda.
Skrivet av roffekock
 - 2008-02-16 11:30
Hur är det med etanol. Är det försvarbart att köra på detta. Vilka konsekvenser får det för framtiden. Jag talade med en taxidriver som sade att hans bil tog ca 30-45% mer bränsle med etanol .Kan det stämma? Om det nu är så skulle ju priset vara lägre med tanke på vad det betyder för miljön. Och betyder det verkligen någonting för oss eller i framtid?
Om nu etanol har en framtid.

/rolf
Skrivet av Kari
 - 2008-02-15 16:29
Det är som men barn när man går till doktorn - vips är dom friska..

--

Så fula soppabolagen är! Ett fall för Uppdrag Granskning?
Skrivet av crlhrv
 - 2008-02-15 15:32
elka: på jobbet (Volvo eftermarknad och service) har jag hört att man i princip kan köra 70% bensin och 30% etanol i majoriteten av alla bilar utan några som helst problem. vissa motorer klarar över 50% etanol innan de protesterar. men med tanke på att förbrukningen ökar när du kör på etanol skulle jag nog säga att det prismässigt går på ett ut att bara tanka bensin alt. blanda i några procent etanol.

vad många inte vet är att bensinbolagen under sommarhalvåret ökar mängden etanol i vanlig 95 oktan för att "spä ut" bensinen. samtidigt skjuter bensinpriserna i höjden under sommaren, så de gör en dubbel vinst där.
Skrivet av crlhrv
 - 2008-02-15 15:28
elka: verkstan hade inte skrivit ner att jag skulle komma (så oseriöst!) så nu ska jag dit på måndag morgon, men om jag ska vara ärlig tror jag inte att de kommer hitta något fel. just nu fungerar torkarna eftersom det är torrt ute och det verkar inte gå att tvinga fram felet genom att spruta och hälla en massa vatten på bilen, jag dränkte den ordentligt häromdagen men då funkade torkarna bra hela tiden. att leta fel efter ett icke existerande symtom är nog rätt svårt..
Skrivet av Kari
 - 2008-02-15 10:43
Crlhrv: Vad blev notan för el-felet?

--

Annan fråga: Att tanka bensin är inte kul nu, någon som fuskar med en skvätt etanol i tanken? Far min har tankat 10% etanol + 90% 95oktan några gånger som test i sin Volvo... Funkar bra som det verkar..
Skrivet av crlhrv
 - 2008-02-04 13:43
Hehe jaa, en riskokare är nog det enda rätta i längden. Jag ägde en Suzuki från 80-talet för några år sedan, inga larviga elfel där inte utan det var rost och en sönderbränd katalysator som fick repareras - riktiga fel som man kan se och åtgärda för hand! Elfel..pfft.. skitfel.
Skrivet av Kari
 - 2008-01-31 10:09
Du är ju en smart kille så multimetern är en baggis! Inte värre en en microvågsugn med grill funktion..  ;)

Ja, Toyota är nog det smartaste att äga i det långa loppet, Hjärtat kör en Corolla sen många år utan problem och senaste bilprovningen gjorde inte ens ett avgasprov.. 3min tog hela proceduren. För visst var det just det märket Du tänkte på?  ;)
Skrivet av crlhrv
 - 2008-01-31 10:05
andreas: anledningen till att den går direkt vid tändning är nog att torkarbladen inte är i "viloläge" utan i maxläge, när jag slår på tändningen vill torkarmotorn återföra torkarna till utgångsläget. förstår man vad jag menar?
inga andra säkringar har gått och allting annat fungerar som det ska, så det lutar nog åt kabelfel eller torkarmotorfel.
Skrivet av crlhrv
 - 2008-01-31 10:02
elka: möjligt att jag införskaffar en multimeter, men jag vet inte hur man använder den ;) - dock är det ju en pryl = bra att ha prylar. om macen kunde rulla skulle jag bannemig ta den till jobbet också.

tråkigt att Ford behandlar sina kunder så dåligt, jag är ju i alla fall övertygad att aldrig mer köpa en något från dem igen. tacka vet jag ett visst japanskt bilmärke.

Skrivet av Andreas
 - 2008-01-31 10:00
Säkringen går alltså direkt motorn slås igång trots att torkaren inte ens är påslagen? Ja då talar mycket för kablagefel, jag hade inte kört omkring med den bilen för om fler kablar är skavda kan det börja brinna.
Skrivet av Kari
 - 2008-01-31 09:41
Knepigt med el i moderna bilar.. Trodde Du körde Macen till jobbet också..  ;)

Kretsen leder med all säkerhet bara ström när tändningen är på - just därför säkringen går när Du slår om nyckeln i tändningen.

Om jag förstår rätt så har problemet bara blivit värre då säkringen går nu direkt istället för bara då och då? Då är det förmodligen en kabel som är skavd eller så.

Själv fick jag en kabel till bakrutan på en citroen C5 extra isolerad till den öppningsbara bakrutan på bakluckan.. Ett ställe helt utan mekanisk nötning, men det var ett erkänt problem och gratis att fixa.

Ta kontakt med Fords svenska generalagent och lyssna då det verkar vara ett allmänt problem. Annars skulle nog Sverker gilla just sånt här...  ;)

Köp en billig (under 100:-) digital multimeter på Biltema/Clas O/Kjell&Co och labba lite, bra att ha när man kan mäta säkringar och batterier i bilen och i kameran. Jag använder nog min multimeter varje vecka, kul leksak!  ;D
Skrivet av crlhrv
 - 2008-01-31 09:20
mums: relät är bytt för flera år sedan då Focus av 2002 års modell har ett känt fel på reläet, men det var också min första tanke.

andreas: tyvärr verkade Ford totalt ointresserade av att hjälpa till. attityden hos de anställda är så nonchalant att varje gång jag har med dem att göra så blir jag bara arg. resistansmätningen har jag hört talas om, oändlig resistans = något fel. varje gång vi fick ohmmätare att använda i skolan fattade jag 0 så felsökandet får Ringöns Bilel stå för.

Nu när jag byter säkringen och slår på motorn så ryker säkringen direkt. Betyder också det att kortslutingen ligger och drar ström från batteriet även när bilen är parkerad?
Skrivet av mums
 - 2008-01-30 21:37
Kan också vara reläet.
Skrivet av Andreas
 - 2008-01-30 19:35
Ärgade stift nja - sånt brukar göra att det glappar men sällan att säkringar går så där. Men överslag i kablaget eller torkarmotorn låter väl inte orimligt. Mätte Ford Eklanda alltså upp resistansen på kablaget och torkarmotorn? Genom att ohmmäta kan man hitta avvikelser från det normala.

Annonser

Powered by EzPortal