Frityrolja

Startat av bryggens, 2008-02-02 07:39

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Vad brukar ni använda? Färdiga frityroljeblandningar eller någon vanlig sort?
Jag brukar göra egna pommes och lökringar då och då.

roffekock

Som privatperson skulle jag nog använda cocosfett. Men om man pratar om krogen är det ALBA som gäller men då pratar vi om olika förusättningar. Det som är viktigt för allt fett är att man efter användningen silar det genom tex kaffefilter eftersom sotpartiklar har en neg effekt på fettet.

/rolf
Matforum är bäst

bryggens

Cocosfett? Stelnar det igen efter användning?

Tobias

Varför blandar man egentligen olika oljor?

Andreas

Rolf: Vad är ALBA för något?

Det jag fått lära mig när det gäller frityrolja är att man ska välja en olja med hög rykpunkt, dvs att den inte börjar ryka redan vid låg temperatur. Här är rykpunkterna för några vanliga oljor:
¤ Olivolja 190°C
¤ Sesamolja 215°C
¤ Majsolja 236°C
¤ Rapsolja 238°C
¤ Solrosolja 246°C

Mer om detta: http://www.culinary-yours.com/frying_oil.html
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Alba är ett företag som säljer en mängd olika produkter till rest. Dom har ett fast fett som anv. av oss och är ett mycket bra friteringsfett. Men detta kan endast köpas av reg företagare så om man inte har ett sådant är det tji. Då skulle jag föreslå cocosfett som stelnar igen efter anv. men måste förvaras svalt. Sen finns det andra fetter som säkerligen är bra och kanske även bättre vad vet jag men det funkar.

Här en länk till sidan om albas fritt.fett.   http://alba.dana1.se/data/images/pdf%20-%20sortiment/frite.pdf

/rolf
Matforum är bäst

bryggens

Okej, kokosfett stelnar igen. Praktiskt sett, efter att man filtrerat kokosfettet när det fortfarande är varmt och flytande, hur förvara och kunna
få tillbaka det i fritösen igen, kan man blanda med t.ex. rapsolja för att få det flytande även i kallt tillstånd och kanske lite mindre onyttigt??

Andreas

Tack för Albafettssidan Rolf men ser att det är delvis härdat, är det egentligen så bra att köpa härdade fetter?

Varför vill man egentligen att det ska stelna efter fritering - vad är fördelen med det?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Finns ingen orsak att dett ska stelna efter anv. Albas fett är delvis härdat så inget att rek. men på krogen kör vi detta trots allt. Dåligt. Men privat använde jag cocos.

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal