Uppvärmning av stek i skivor

Startat av Hasse, 2007-08-11 22:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Hej på er!

Matforum verkar vara ett kul ställe, så jag passar på att presentera mig med en fråga.

Jag har brynt och stekt en bit rostbiff på drygt ett kg i ugnen vid 125 grader till en perfekt rosa färg. Avnjutit den varm i skivor tillsammans med råstekt potatis och vitlökssmör. Mums! Men, eftersom jag är ensam i hushållet så kan jag inte gärna sätta i mig allt på en gång. Är det någon som har ett tips om hur jag kan värma upp resterna av steken utan att förlora saftigheten och den rosa färgen? Kan man tex. värma bara ett par skivor lagom till en person?

--
Hasse

Urban

Hej Hasse och välkommen till matforum  :)

Det där med att behålla samma färg och saftighet dagen efter kan vara lite knepigt, för det är ju alltid bäst när det är nylagat.
Eftersom du har gjort en rostbiff så kan du ju alltid skiva tunna skivor av steken som du äter kall med en god potatissallad till.
Alternativt att du lagar en gräddsås i en stekpanna varvid du lägger ner lite tjockare skivor av steken i såsen och låter dom ligga där tills dom endast blivit lagom varma och servera med potatis (kokt eller råstekt). Om dom inte ligger för länge i värmen bör dom fortfarande vara saftiga och ha lite rosa färg kvar.


Andreas

Jag är ingen expert på uppvärmning av stek, men om jag får spekulera är väl utmaningen att värma upp den tillräckligt lite så att inte tillagningen fortsätter - det gäller verkligen att bara just såpass få värme på den.

Mikrovågsugnen är alldeles för ojämn och okontrollerbar så den bör man nog utesluta..?

Har du provat lägga köttet på en folietäckt tallrik en stund i 70 grader varm ugn? Eller kunde man kanske lägga köttet i en plastpåse i 70 grader varmt vatten?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Man kanske kan baka in en skiva rostbiff i en platta smördeg? Grädda i ugn tills degen är klar men köttet förhoppningsvis inte alltför varmt. Sallad o vitlöksyoghurt till :P

Andreas

Det låter väldigt gott Agneta, men tror du inte det blir knepigt att inte övervärma redan lagad stek - kanske kan man baka in en god rå tunn köttbit istället?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tveksamt,det verkar inte vanligt att man bakar in rått kött eller..?  Jag är novis på detta o kan bara referera till Google. När smördegen är klar efter 10 min hur färdig är då den råa köttbiten?

Anne

Ärligt talat - jag tycker det kan bli bra om man värmer väldigt hastigt i mikro. *rodnar*
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Varför måste köttet vara så varmt förresten,det räcker väl om det är rumtempererat. Man kan ju ha varm sås+potatis till.

Andreas

Agneta: men en tunn skiva oxfilé exempelvis blir ätbar på ett litet kick (ja den behöver knappt lagas egentligen).

Varför köttet behöver vara så varmt? Jag vet inte hur Hasse resonerar ang. detta men man får en lite annan smak och känsla av varmt kött faktiskt - även om kallt också är gott.

Anne: det var det värsta jag hört. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Tack för tipsen!

Mikron är utesluten. Den värmer alldes för ojämt precis som Andreas säger. Men jag ska ta till mig det där med att köttet kanske inte behöver vara så varmt. Nu är steken slut, men jag ska prova nästa gång det vankas helstekt biff.

Sweber

Ju varmare köttet är, ju gråare blir det. Om du har en ugn med någolunda exakt tempstyrning kan du sätta in en stek i 55 grader och den blir aldrig grå. Men det tar lång tid att uppnå 55 grader i mitten. Men det borde väl gå snabbare med skivor. Om du inte har för bråttom, prova med att sätta ugnen på 55 eller 60 grader och lägg ett par skivor på ett fat och täcköver med lock så att det inte torkar. Skriv sedan här och låt oss ta del av resultatet.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Jonas

Citat från: Sweber skrivet 2007-08-15 14:16
Om du har en ugn med någolunda exakt tempstyrning kan du sätta in en stek i 55 grader och den blir aldrig grå. Men det tar lång tid att uppnå 55 grader i mitten.

Låter som en riktigt farlig bakterie bomb

Anne

Håller med Jonas. Metoden med exakt värme på det viset används för sous-vide, men där är maten vacuumpackad och inga bakterier kommer alltså in. Fast det stora problemet med DET är att det är väldigt få ugnar som klarar att hålla så exakt temperatur.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Vilken är den lägsta temperatur som går att använda utan risk för bakterier?
Den som inte frågar får inga svar.

Peter1 amatör kock

Jan Boris Möller var på radioen en gång och berättade  att 57 grader inner temperatur på kött, då överlever inga bakterier.

Jag håller med, att värma lite tjockare skivor i såsen, men inte länge, om du har potatis till rätten så kan du värma den i ugnen häll gärna lite vatten i formen och folie över.ip :) :)

Hasse

Oj, det var en gammal tråd du har hittat. Faktiskt min första här på Matforum.  :)

Inget fel med det, tvärt om! Men att 57 grader räcker för att avdöda alla bakterier är jag tveksam till. Åtminstone 70 grader brukar rekommenderas för just det ändamålet.

kurt

Citat från: Peter1 amatör kock skrivet 2014-02-25 15:24
Jan Boris Möller var på radioen en gång och berättade  att 57 grader inner temperatur på kött, då överlever inga bakterier.

Jag håller med, att värma lite tjockare skivor i såsen, men inte länge, om du har potatis till rätten så kan du värma den i ugnen häll gärna lite vatten i formen och folie över.ip :) :)


Är denne Jan Boris Möller mikrobiolog?

Peter1 amatörkock

Det låter som det är riktigt, men jag skal se om jag kan läsa lite om Jan Boris Möller, han forskar ju i mat, jag brukar iallfall att steka köttet på 125 grader till en innertemp på 57 grader ( Ox kött)

Inget fel med det, tvärt om! Men att 57 grader räcker för att avdöda alla bakterier är jag tveksam till. Åtminstone 70 grader brukar rekommenderas för just det ändamålet.
[/quote]

Peter1 amatörkock

Jan Boris Möller forskar i mat, jag skall söka mer på nätet om hans forskning, det är alltid kul med ny kunnskap.
quote author=kurt link=topic=553.msg51495#msg51495 date=1393353225]
Är denne Jan Boris Möller mikrobiolog?
[/quote]
Citat från: kurt skrivet 2014-02-25 19:33
Är denne Jan Boris Möller mikrobiolog?


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal