vilt

Startat av Sofia K, 2011-09-28 17:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofia K

Hej!
Jag åt vilt häromdagen och det är jättegott! Varför äter man aldrig det i vanliga fall? När brukar ni äta det? När man står i mataffären är det liksom inget som ploppar upp i huvudet... Har ni några tips på när och hur man kan laga till det? och vilken typ av vilt som är godast?

agnetasch

Citat från: Sofia K skrivet 2011-09-28 17:00Varför äter man aldrig det i vanliga fall?
Beror på ens livsstil. Sverige har t.ex 300 000 jägare som skjuter 100 000 älgar varje år. Det blir c:a 11 000 ton älgkött.
Jägarnas familjer äter väl upp det mesta men det finns även till försäljning. Det blir en liten snedfördelning här eftersom jägaren "köper" älgköttet billigt (i vårt fall 40:-/kg rakt över) medan älgkött i butikerna ligger på kanske 400:-/kg. För jägaren gör det att älgkött är ett allt-i-allokött som man använder till allt som man normalt använder nötkött till; rostbiff, pepparrotskött, pannbiff m.m. För icke-jägaren blir älgköttet en mer exklusiv vara som används till "finare" matlagning.
Med butikernas höga  priser på älg o annat vilt förstår man varför det inte ploppar upp så många middagsidéer med vilt som ingredienser. Dessutom brukar de (ofta) frystorkade viltköttsförpackningarna inte se så lockande ut.
Men kan man köpa från jagande bekanta eller köpa från små specialaffärer som börjar poppa upp kan man göra klipp.
Vilket vilt är godast?
Mycket individuellt vad man gillar, men jag kan som hastigast berätta vad jag tycker:
Älgkött är alltid gott, smakar som nötkött. Rådjur är lite för fintrådigt för mig; nästan smuligt (hare uppfattar jag också som smuligt men med godare smak än rådjur) Hjort är användbart; mittemellan älg o rådjur. Fast är det en gammal hjort kan den smaka lite kofta.
På älg tar man vara på allt medan på rådjur o mindre hjortar blir det mest stekarna o sadeln som är mest uppskattade.
Vildsvin används som gris men smakar lite sugga (tycker jag) Behöver kryddas rejält.
Vildfågel; orre,tjäder,fasan, and o vildgås är gott om man lagar till det rätt. Dela gärna på fågeln, bröstet för sig o låren för sig. Stek helst i "fuktig gryta" annars kan fågeln bli en torr pinne.

Viltkött är gott o kan varieras i det oändliga, det behöver inte bara vara den fantasibefriade paradrätten "Viltgryta med kantareller o enbär" ;)

Psilander

Vilt finns ju hyfsat enkelt att få tag i väldorterade matbutiker, kvaliten varierar. Delikatessbutiker har bra och varierande viltkött. Kan rekommendera Östermalmshallen. Priset är ofta något bättre än tex oxfilé.

Gjorde klassisk ungsbakad oxfilé fast på älgfilé nyligen, serverades med potatisgratäng och gräddig kantarellstuvning toppat med rönnbärsgelé

Man kan göra mycket kul på vilt, har bland annat gjort en hjortpaj - hjortfärs, kantareller och massa västerbottenoststanning.

Sofia K

Hittade fryst renskav på Ica igår. Den fanns bredvid fryst lasagne och köttbullar. Är inte det konstigt, borde den inte finnas vid oförädlade produkter, eller?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal