Sommartävling 2008 - Tävla om assistent, sodastream och kokböcker

Startat av Andreas, 2008-07-01 09:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas



Visst vore det trevligt med inspiration från några nya spännande kokböcker, en sodastream för miljövänligt bubbelvatten och en rejäl assistent till brödbaket? Ja jag tänkte väl det. Denna gång finns det två sätt att vinna: 1) Ta en matbild. 2) Rösta fram matbildsvinnarna och gissa vikten på något.

För att tävla måste du vara medlem hos Matforum, om du inte redan är det kan du bli genom att klicka "registrera" överst här på sidan, det går fort, kostar givetvis ingenting och du förbinder dig inte till något.



1:a pris för matbild - Electrolux assistent AKM3110W



2:a pris för matbild - Sodastream pure gray



3:e-6:e pris för matbild - ett kokbokspaket med titlarna
¤ Full Kastrull: mat för unga kockar av lekfulle Sri-Lankafödde och "Låt Måltiden Blomma"-diplomerade kocken Erik Brännström - lättlagad och rolig mat för nybörjarkockar
¤ Supermat: vägen till ett friskare liv av legitimerade läkaren och medicine doktorn Helena Nyblom - om råvaror som forskning visat har hälsobefrämjande egenskaper samt recept där dessa råvaror ingår
¤ Håkan Larssons vin och fest av Allt om Vin-skribenten Håkan Larsson - festmat och hela festmenyer kompletta med vinförslag
¤ Smaker från Fjällbacka av deckardrottningen Camilla Läckberg & årets kock 2001 Christian Hellberg - favoritrecept från västkusten.

Röstar- och gissarpriset - ovanstående kokbokspaket.

Deltar i matbildstävlingen gör du genom att ta en bild som på något sätt har med ämnet mat eller dryck att göra och posta den i ett normalt inlägg i forumet någon gång från och med idag 1/7 fram till och med söndag 31/8. Hur postar man en bild? Läs här. Normalt inlägg? Ja du kan inte enbart posta en bild utan den måste postas tillsammans med en text som har ett sammanhang i forumet.

Exempel på bilder: maträtter, råvaror, köksutrustning, köksmiljöer, matlagning, matproduktion, kokböcker, kökspersonal, människor som äter osv. osv.

Exempel på sammanhang: "Vad blir det till middag idag tråden" där du berättar och visar vad du åt till middag eller i bakavdelningen där du berättar och visar vad du bakat eller i nån annan avdelning där du exempelvis berättar om en råvara, produkt, mathändelse eller ett restaurangbesök ackompanjerat av en bild.

Bilden kan vara rolig, vardaglig, berättande, avslöjande, orginell, ha snygg komposition, passa väl i sammanhanget med texten, vara tekniskt bra eller kanske dålig men bra ändå om nån förstår vad jag menar. Du behöver absolut inte vara nån stjärnfotograf, ofta vinner charm över teknik!

Tips: Se till att ha någorlunda skärpa på huvudmotivet, tyvärr har flera bilder fallit bort vid tidigare tävlingar på grund av detta. Glöm inte att bakgrunden också är en del av bilden. Och dessutom - ju fler olika bilder du lägger in desto större chans att vinna, det är inte alls säkert att den bild du själv tycker är bäst är den som andra gillar.

Regler
¤ Bilden skall vara 500 pixlar på höjden eller bredden och ingen sida får vara större än 500 pixlar.
¤ Bilden skall vara nytagen denna månad.
¤ Du skall ha tagit bilden själv.
¤ Bilden skall postas i Matforum med "bifoga", det är inte tillåtet att använda externa bildtjänster som exempelvis Flickr.
¤ Bilden skall inte postas i denna tråd, bilden ska ha ett sammanhang i forumet (mer om det ett par stycken högre upp).
¤ Bilden får inte ha varit publicerad förut. Efter du publicerat den i forumet kan du dock publicera den var du vill, även om det så bara är sekunden efter.
¤ Du behåller givetvis äganderätten till din egen bild, men vi får tillåtelse att visa den på nätet i samband med Matforum (exempelvis i "en matbild" rutan).
¤ Tävlingsbidraget skall märkas - för att vi skall veta vilka bilder som är med i tävlingen och inte så måste ni markera alla inlägg som är med och tävlar genom att avsluta inlägget med "ttt" (utan citattecken) - klicka på bilden nedan för exempel.
¤ Du måste vara bosatt i Sverige för att tävla.
¤ Det går bra att delta med hur många bilder du vill så länge de har ett sammanhang.

Att utse vinnare är jättesvårt så denna gång är ni själva jury. Det hela kommer att gå till så att Urban väljer ut bilder han gillar under juli och sen väljer jag bilder jag gillar under augusti. Vi har olika smak så det kan löna sig att se till att vara med bägge månader. Första veckan i september får sen alla Matforummedlemmar som skrivit minst 5 inlägg rösta på de av de utvalda bilderna de gillar bäst och får då även chansen att vinna ett bokpaket. Med andra ord, X bidrag går till final och sex av dessa vinner något, vilka som vinner bestämmer de som röstar. Och de som röstar kan också vinna nåt, tipsa gärna vänner och bekanta den som vill.

Måndag den 8:e september presenteras vinnarna här.

Har du frågor om tävlingen, ställ då gärna dem i denna tråd.

Undantagna: Andreas och Urban som driver Matforum, vår familj, släkt och nära vänner får inte delta i tävlingen. Däremot får vi förstås posta bilder ändå om vi vill.
Den som inte frågar får inga svar.

Dennis Lundin

Åh detta låter spännande!
Skall försöka ta en bild idag redan. :)

Anne

Anne's Food - min matblogg

Shanta

Nu kanske jag får en chans att testa min nya kamera, ska definitivt försöka lobba in några smarriga bilder!

Harry Bergman

En bild i  från trädgården , när vi hade gäster  senast.








Andreas

Fin bild Harry och jordgubbar som är så gott! Men om du vill tävla med en bild skall den inte postas i den här tråden där själva tävlingen beskrivs utan istället i "en vanlig tråd i forumet där den passar in", din bild föreställer ju en dessert så till exempel kan du posta den i tråden Vad gjorde du för gott senast. Glöm inte att skriva "ttt" i slutet av ditt inlägg också, se mitt exempel nedan.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Humm - om bilden ska vara 500 px, men endast får vara 100 k i storlek blir det i *väldigt* låg upplösning. Jag har sparat mina bilder i rätt storlek, och i 72 dpi, och de är på tok för stora. Råd, tack?
Anne's Food - min matblogg

Hasse

Allmänt tips: Se bara till att bildens längsta sida är 500 pixlar och strunta i dpi-inställningen. När du sparar som jpg-fil finns det kanske någon inställning som reglerar komprimeringen, så att bildfilen blir lagom stor.

(Jag använder bildbehandlingsprogrammet The GIMP och kan inte ge mer handfasta tips om du använder ett annat program.)

Anne

Anne's Food - min matblogg

Tobias

Men då blir det så dålig kvalitet. Jag tycker 100 k är VÄLDIGT snålt tilltaget. Max 500 kB - minst (!) - tycker jag.

Andreas

Jag håller förstås alls inte med om att 100k är snålt. Jag sparar sparar mina bilder i forumet som .jpg med kompressionen ställd på 35/100, då blir bilderna runt 30k och är ändå helt acceptabla som exempelvis mina Ben&Jerrys-bilder http://matforum.nu/index.php?topic=1704.0

Har man en riktigt fin bild kan man köra lite lägre kompression, så fina bilder har dock sällan jag. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

bemine


Andreas

Välkommen till Matforum Bemine och grattis till den lyckade grillkvällen! Men om du vill tävla med en bild skall den inte postas i den här tråden där själva tävlingen beskrivs utan istället i "en vanlig tråd i forumet där den passar in", ditt inlägg handlar om grillning så exempelvis kan du posta det i tråden Dagens grillade - Vad grillade ni idag?.
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Urban har nu gått igenom juli månads tävlingsbidrag.

Det visade sig att bildstorlekarna varierar kraftigt trots att det sagts att de ska vara exakt 500 pixlar (bildpunkter) på ena ledden och max 500 pixlar på andra. Varför 500 bildpunkter? Jo för att det är svårt att rättvist bedöma digitala bilder med olika storlek eftersom en stor bild är mer detaljerad. Nu gjorde vi hur som helst om alla juli månads bilder till 500 pixlar (som tur är automatisk funktion i Irfanview). Det innebär att för stora bilder förminskats och för små bilder förstorats. Både förminskning och förstoring gör att bilden inte blir så som den som postade själv såg den och det sistnämnda gör dessutom bilden blir grynig. Försök alltså posta bilder av rätt storlek. Är du osäker på hur man gör, ställ gärna följdfrågor i tråden Vill du posta en matbild i forumet? Så här gör du!.

Vilka bilder gillade Urban? Jag säger inte mer än att det blev fem bilder från fyra personer, vilka det är får ni veta i september då det är dags för er att rösta bland alla bidrag.

Nu är det augusti och under denna månad kommer jag att välja vilka som går vidare och här kommer ett tips: Var inte rätt för det okonventionella, släpp gärna loss din fantasi och lek och experimentera!
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Det hade varit roligt att kunna titta på alla deltagande bilder på en gång. Men det är omöjligt eller?

Catarina

Rolig tävling, här kommer en bild från när vi grillade.

Catarina

Andreas

AnnaMaria: Nej det finns tyvärr inget enkelt sätt men i september när det blir dags för Matforummedlemmarna att rösta fram vinnarna bland finalisterna så kommer du att kunna se alla finalister på en gång.

Catarina: Välkommen till Matforum och trevligt med ännu en grillbild. Men om du vill tävla med en bild skall den inte postas i den här tråden där själva tävlingen beskrivs utan istället i "en vanlig tråd i forumet där den passar in", ditt inlägg handlar om grillning så exempelvis kan du posta det i tråden Dagens grillade - Vad grillade ni idag?. Tävlingsbidrag skall dessutom märkas med "ttt", se ovan.
Den som inte frågar får inga svar.

Catarina

Hej !

Ok, fixat ock klart, så går det när man inte läser allt.

Catarina

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal