Recension: Adventures of an Italian Foodlover

Startat av Anne, 2007-08-18 21:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne



Titel: Adventures of an Italian Food Lover

Författare: Faith Heller Willinger

Faith Heller Willinger är en matskribent, som ägnat uppåt trettio år med att resa runt i Italien och leta efter den godaste maten. I den här boken delar hon med sig av sina tips - dels om restauranger och affärer, och dels recept. Boken är uppdelad på norra och södra Italien och på varje sida skriver hon om de vänner hon träffat, och de recept hon har lärt sig av dem. (Den har också mer traditionell kapitelindelning - antipasto, first course, second course, dessert och mellanmål.)

Det är verkligen en härlig bok - den är varm och rolig, med en känsla av glädje och vänskap, och recepten - åh, recepten. Allt låter helt underbart, och jag vet inte vad jag ska laga först. Gammaldags löksoppa? Tegelstensgrillad kyckling? Linssoppa? Päronkaka med grappasås?

Det som verkligen skiljer ut den här boken från många andra italienska kokböcker är att här är det verkligen någons favoritrecept - inte bara en samling "typiska" recept. Här finns ingen risotto milanese, ingen osso bucco, ingen vitello tonnato. Inget som "måste" vara med - bara det som Faith tycker SKA vara med.

Det är inga bilder i boken, vilket är det enda jag saknar. Istället har Faiths syster gjort vackra akvarellteckningar, i hela boken, och det är förstås fint det med. Men som sagt, det är alltid roligt med bilder på maten, och det skulle gjort boken ännu lite bättre för mig.

Recepten är tydligt skrivna och lättfattliga. Vissa ingredienser är svåra att hitta i Sverige (som t.ex. Italienskt tipo 00 mjöl) men det mesta är vanliga saker som inte är problematiska att få tag på. Måtten är amerikanska - pounds för viktmått, cups för annat, men jag som är van att läsa recept på engelska störs inte nämnvärt av det.

För alla som gillar Italien och italiensk mat, eller som har tänkt resa dit och vill ha tips på vart de ska äta - ja, då är den här boken verkligen ett måste. Jag rekommender den varmt.

Adlibris, Bokus
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Om du följer länkarna.. :) 245:- på både Adlibris och Bokus.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tack så mycket för bokrecensionen, extra roligt med en recension som låter så ärligt positiv.

Vilket land härstammar författaren ifrån? Namnet låter inte vidare italienskt, har hon nån släktanknytning dit eller hur kom hon att fascinera sig så för just Italien?

Står prisnivån angiven på de restauranger som tas upp i boken?

Har du hunnit provlaga något av recepten i boken?

Vad är "Italienskt tipo 00 mjöl" för slags mjöl?

(Ang. var man köper böcker billigast så är bokfynd ett bra ställe för att kolla upp sådant - http://www.bokfynd.nu/0307346390.html - kan man vänta lite så får man denna för 215:- inklusive frakt hos Amazon att jmf. med drygt 260 från Bokus. Kanske inte ett bra miljöval dock.)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Hon är amerikan, så vitt jag vet, men bosatt i Italien sen länge. Prisnivån står inte med, men ibland skriver hon på ett ungefär. Det är alltså nästan en sida ren text per "ställe", eller egentligen, per vän. Plus recept.

Jag har inte hunnit provlaga än! :) Tipo 00 är ett mjukt mjöl, med mindre protein än vanligt mjöl. (Precis som Manitoba Cream är ett hårt mjöl, med mer protein.)
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal