Kockknep i media

Startat av agnetasch, 2007-09-07 10:46

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Först läste jag i Scans nya broschyr om olika slags rotfrukter.Om sparrispotatis står det: "synnerligen populär hos kockar" Vadå? Gillar kockar att äta just sparrispotatis? Eller att jobba med den?Att kockens gäster inte har någon talan förstår man ju.(OBS att detta inte är något angrepp på kockar utan på Scan)
Men nästa; Mat-Niklas gör kantarellpajer med ägg o kaffegrädde.Hörde jag rätt,men säger människan:"Man kan ta kaffegrädde i stället för att blanda grädde o mjölk, gammalt kockknep" Det hade jag ALDRIG kunnat lista ut,o detta har kockarna tjyvhållit på i alla år!
Ett gammalt husmorsknep Niklas; "kör"inte på så mycket kantareller på de tre första pajerna så räcker det till den fjärde också ;)

Andreas

Vad i all världen är sparrispotatis? Sparris som ser ut som potatis eller potatis som smakar sparris? Eller nåt annat? Och varför har jag aldrig sett den på nån meny om den nu är så populär?

Och vad blir billigast? Kaffegrädde eller mjölk+grädde? (Niklas kallar det förstås kockknep för att han tycker att det är mycket flashigare att vara kock än husmor. Men jag hade mycket hellre sett en husmor i rutan som omväxling.)
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Sparrisp.potatis är en gammal grej.Används uteslutande av dem som har tid att handskala för den går inte att skala i maskin. Men det är ju flaschit att användas av Niklas. Inget för storkök.
Den påminner i smak mandelpot. Är en god pära, fast sort.

agneta: man blir alldrig fullärd i kokkonsten, när ska du lära dej detta. 8)
Matforum är bäst

agnetasch

Sparrispotatis står väl inte på menyn eftersom kockarna sitter ute i köket o käkar upp den ;D Dom blev så trötta av att handskala den så de får stärka sig med nåt ;D
Varför man ska använda kaffegrädde i stället för "grädde" o mjölk framgick aldrig.Jag tog för givet att det gällde fetthalten. Men Niklas såg så förtjust ut som vore kaffegrädde en ny spännande vara som nyligen lanserats o nu slapp man blanda o slabba.
Nej,man blir aldrig fullärd i kokkonsten,det är jag ödmjuk nog att inse.Frågan är om alla inser det,jag vet några på TV som inte gör det ;D

agnetasch

Oj,nu börjar det kännas som om jag förföljer Mat-Niklas,men han får skylla sig själv när han exponerar sig i TV:
Senaste programmet handlade om frikadeller som skulle ges ett afrikanskt stuk."Frikadeller som är så gott när jag äter dom hos mina danska vänner" säger Niklas utan att tydligen ha en aning om att frikadeller i Danmark inte är våra kokta färsbollar utan stekta köttfärsbiffar. Vad menar han,missuppfattade jag honom?

Urban

Näe Agneta.. Känn dig inte som en förföljerska på mat-Nicklas... På honom bara!!  ;)

Hasse

Agneta, jag reagerade precis som du. Niklas har blandat ihop begreppen.

Fredrik Goldhahn

Niklas är ett ihopblandat begrepp så stor som han är =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal