En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Vett och etikett vid matbordet (aj, aj statsministern)  (läst 4407 gånger)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6561
    • Visa profil
    • Matforum
Här är några exempel på vad vett- och etikettexpert Hans Danielsson tycker inte passar sig:
1) "Aj, aj statsministern. Att slicka sig om fingrarna är inte okej på Nobelmiddagen. - Han ska använda servetten"
2) "På Nobelmiddagen 2003 tog dåvarande statsminister Göran Persson upp sin mobiltelefon och svarade – trots att han hade kronprinsessan Victoria vid sin sida."
http://www.gt.se/nyheter/1.963956/oops-reinfeldt

Vad tycker du om dessa två exempel och finns det något du personligen tycker inte passar sig eller som du retar dig på hos din omgivning?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
SV: Vett och etikett vid matbordet (aj, aj statsministern)
« Svar #1 skrivet: 2007-12-11 12:33 »
Jag tycker att man ska få äta på vilket sätt man vill, nobelfest eller inte. Det är bara larvigt med den här hysterin kring vett och etikett på nobelfesten. Men att svara i mobiltelefonen kanske inte är så snyggt, samtidigt tror jag inte att han inte skulle svarat om det inte var viktigt.

Men visst, någonstans ska man väl dra gränsen, vid att lägga en brakare under middagen till exempel.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4446
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2007-12-11 15:55 »
Himmel, vem är det som sitter o stirrar på de stackars Nobelmiddagsätarna timme efter timme? Det måste vara rätt tråkigt o då kan ju en incident som Reinfeldts fingrer- o munkollision vara revolutionerande! Det finns värre alternativ till att han slickar sig på fingrarna A. Han biter på naglarna eller B. Han försöker peta tillbaka sin tappade framtand ;D 

Kari

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2142
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2007-12-11 17:00 »
Haha! Visst är det underbart med våra statsministar men priset tar väl ändå Göran Persson i frågan. ;D Hade inte han mobilsvar och/eller sekreterare?  ;)

Hoppas att Reinfeldt fick chans att tvätta händerna innan maten, han lär ju ha tagit i hand och hälsat på många...  ;)

Reinfeldts manöver är väl det mer naturliga/omedvetna medans Perssons otyg att ha mobilen på på kalas.. No no.
Kronprinsessan kanske ville se vilken mobil Persson hade?  ;) Vem vet?

---

Intressant att det är så många just skall läsa Expressen.se om vett och etikett att sajten ligger nere...  ;)

mums

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2007-12-11 17:30 »
Telefon vid bordet! nä vet ni vad, han skulle tvingas äta upp den. Var det så himla viktigt kunde han ursäktat sig för sin bordsdam och gått och "pudrat näsan". Han var väl rädd att det var en tsunami eller kanske något problem med bygget.
elka, det hade väl varit värre om Reinfeldt slickat på fingrarna innan han hälsade på folket. :D

Kari

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 2142
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2007-12-11 17:34 »
Mums: *asg*

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6561
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #6 skrivet: 2009-01-09 08:34 »
Billy Butt är upprörd över Isabella "Blondinbella" Löwengrips bordskick. 

"Det är troligen hennes föräldrar som inte brytt sig om att lära henne hur man håller i en kniv och gaffel när man äter. ... Hon höll gaffeln mellan sina fingrar på exakt samma sätt som man håller i kinesiska pinnar! ...beror Blondinbellas bruk av gaffeln på det sättet på att hon till skillnad från de flesta ungdomar har så mycket pengar att hon kan äta Sushi varje dag?"

http://www.sourze.se/Blondinbellas_usla_bordsskick_i_TV_10668405.asp
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4446
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2009-01-09 10:34 »
Billy Butt misstänker att han är lite gammalmodig vad det gäller bordsskick o det tror jag också. Alla hanterar inte besticken som alla svenskar gjorde på 60-talet.
Genom resor, utlandsboende o invandrad mat har vi fått nya influenser. Själv äter jag till vardags på "amerikanskt" sätt; skär maten i småbitar, lägger ner kniven o lassar in med gaffeln. Svimma månde herr Butt!
Fast blir jag bjuden på Nobelmiddag kan jag äta "fint" också o det tror jag Blondinbella också kan.
Vad var syftet med artikeln? Att en gammal halvkändis tycker att en tonåring håller gaffeln konstigt har väl inget nyhetsvärde?

Kvasthilda

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 189
  • Matlagning är en konst - och jag är konstnär
    • Visa profil
    • alias Kvasthilda - en snäll häxa...
« Svar #8 skrivet: 2009-01-09 17:12 »
Jag äter med gaffeln i höger hand och kniven i vänster. Har jag alltid gjort. Skulle jag äta på "rätt" sätt bara för att jag var på Nobelmiddagen skulle det nog bli rätt fumligt och otrevligt. Å andra sidan är väl sannolikheten att jag blir bjuden dit inte så stor.  ;D
Det gör inget om det är enkelt.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -