En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Hur enklast ta reda på näringsvärde för hemlagad måltid?  (läst 19099 gånger)

Krista

  • Kallskänka
  • ****
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
Men dom kalorierna känner man väl till innan man börjar steka köttet? Är det då inte enklare att steka 100g lövbiff så får man i sig 110 kcal?

Jo. Om man har färsk lövbiff från början. Men tänk om polaren bjuder på middag och serverar dig stekt biff? (Nu förutsätter vi att du är en hardcore kalorinörd som inte skäms för att ta fram matvågen ur handväskan.) Eller om du stekt ett par biffar igår kväll och ska käka en nu?

Eller är det när man undrar om man kan ta en portion till som man får plocka fram vågen o mini-räknaren ;)
VARFÖR är det så viktigt att ta hänsyn till "krympningseffekten" jag är väl intresserad av vilket energimängd jag får i mig, inte vilken vikt?

Precis! Om du bara har en tillgång till en våg och en färdiglagad vara så är det viktigt att man tar värdet för livsmedlet i tillagad form (obs, alltså i de fall där värdet skiljer sig mellan färsk och tillagad).

Ursäkta mig för att jag är tjatig, men jag har i hela mitt yrkesverksamma liv inte använt mig av någon "krympningseffekt" Det verkar ju vara en väldig massa räknande o nu är jag naturligtvis väldigt nyfiken på i vilka praktiska sammanhang det har någon nytta :)

För mig är det lika självklart att man givetvis måste räkna med den :) Men återigen, det gäller alltså främst livsmedel som verkligen blir mindre/lättare/inte lika vattenrika (och därmed energitätare) efter tillagning. Alla livsmedel krymper ju inte märkbart vid tillagning (t ex ägg och potatis). Det används då man beräknar och presenterar energivärden, t ex på förpackade färdiga måltider. Givetvis är det intressant för folk som går på diet och räknar kalorier också.

Det är ju samma princip som att man inte räknar med värdet för okokt pasta (okokt pasta: ca 350 kcal/100 gram) när man vägt upp 100 gram kokt pasta och ska äta det till sin biff (kokt pasta: 130 kcal/100 gram). Det hela handlar att det ska bli rätt om man har tillgång till ett visst livsmedel i en viss form och vill veta energin.

Men jag förstår vad du menar, och självklart ska man inte behöva hålla på och räkna ut den procentuella vattenavgången och korrigera energin på varenda liten ingrediens i en grönsaksgryta. Förutom att energivärden för det första inte ens är så exakta som man kan tro av en tabell, så finns det en mängd andra felkällor. Utan det gäller främst (ursäkta om jag verkar tjatig nu) livsmedel som blir märkbart mindre dvs energitätare vid tillagning :)

agnetasch

  • Köksmästare
  • *******
  • Antal inlägg: 4468
    • Visa profil
Men tänk om polaren bjuder på middag och serverar dig stekt biff?
Men beräknar du inte krympningseffekten genom att först väga den råa varan o sedan den tillagade? Hur vet du hur mycket rå biff din kompis använt? Letar i hennes sopor efter förpackningen? ;) Och om du smyger upp på natten o nallar lite stekt lövbiff, kommer du då ihåg hur mycket ursprungsvikten var?

Om du bara har en tillgång till en våg och en färdiglagad vara så är det viktigt att man tar värdet för livsmedlet i tillagad form
Men det är ju självklart. Ungefär som om man näringsvärdesberäknar morötter så tar man inte selleri-värden.

Det används då man beräknar och presenterar energivärden, t ex på förpackade färdiga måltider
Bingo! ;D Där var ett användningsområde jag kan tycka är ok. Men det är ju i ett kommersiellt sammanhang; frågan är ju om man har någon nytta av det vid näringsvärdesberäkning av hemlagad mat?

Det hela handlar att det ska bli rätt om man har tillgång till ett visst livsmedel i en viss form och vill veta energin
Det är väl ungefär här jag tycker lite annorlunda. Om jag köper/får 100 g stekt griskarré o vill veta energivärdet så antingen hittar jag det i en tabell. Typ:
http://www.smalmat.se/articles/view.asp?articleid=26
Eller så kollar jag i boken "Mått för mat" (som bör finnas i varje hushåll) hur stort tillagningsvinnet är för griskarré.
Har jag bara tillgång till ett visst livsmedel i en viss form har jag ju inget att jämföra med o kan inte göra någon krympningsberäkning. Eller?


Krista

  • Kallskänka
  • ****
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
Haha det här är skoj :) (obs är inte ironisk alltså)

1. Jag skulle inte beräkna någon krympningseffekt på kompisens biff, utan jag skulle bara komma ihåg att ta värdet för tillagad biff vid en beräkning. I de fall där det finns ett känt värde för tillagad vara så använder man det. I övriga fall får man helt enkelt ge sig alternativt bli klassad som freak om man börjar rota i soporna i en sån här situation :)

2. Precis, för oss som är insatta är det självklart. Men inte alla tänker på att det blir olika energivärden på vissa färska respektive tilagade livsmedel.

3. Om man håller diet och räknar kcal så har man användning av det i hemmet.

4. Stämmer bra, man måste ha tillgång till livsmedlet i både färsk och tillagad form för att beräkna "krympningen" egenhändigt. Men i de allra flesta fall använder man ett färdigt tabellvärde eller din bok där det står vad tillagningsvinnet är.

Vi menar nog till stor del samma sak ;) Bara det att jag noterade att fiskgrytan jag hade i mitt första inlägg inte får ett helt korrekt energivärde per 100 gram tillagad gryta eftersom det är beräknat på energivärde och vikt hos de färska ingredienserna.

agnetasch

  • Köksmästare
  • *******
  • Antal inlägg: 4468
    • Visa profil
Fast hade du inte gjort den noteringen hade det inte blivit någon intressant diskussion :D

 

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Write pancake in Swedish!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -