Hur riva utan att skada sig ?

Startat av Filippa, 2008-03-03 11:22

Föregående ämne - Nästa ämne

Filippa

Låter säkert jättetöntigt men varje gång jag håller i ett rivjärn så uppstår blodvite. Hur gör man för att inte riva av sig fingrarna ?

crlhrv

lägg osten eller vad du ska riva i handflatan och riv, alternativt riv i en matberedare ;D
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Jag har lite samma problem som Filippa, inte för att jag brukar skada mig speciellt ofta, vis av erfarenhet brukar jag försöka minska rivfrekvensen mot slutet men ändå, det är inte skönt de gånger man tar i själva rivet.

Jag begriper inte riktigt på vilket sätt skaderisken skulle minska av att jag lägger osten eller moroten i handflatan (kan du inte rita nån pedagogisk teckning eller nåt Calle)? ??? Och matberedaren är ganska jobbig att diska om man nu ska riva bara nån liten grej till nåt.

Vad jag egentligen tror skulle behövas är nåt slags hållare/gripklo som håller i det man river, finns det?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Är det inte som när man tärnar lök med kniv, att man får acceptera att det blir en liten bit över som man antingen använder till annat, eller kasserar?

Andreas

Mjo fast svinn är inte kul och ibland har man bara en liten bit kvar av nåt att riva och ibland är det litet från början - hel muskotnöt till exempel.
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

jag river med handflatan då den är betydligt tåligare än mina fingertoppar
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Filippa

Tack för alla tips och framförallt att jag förstått att jag inte är ensam :-)

Men hur gör man när man river potatis eller parmesan med handflatan ?

justrom

Borde det inte finnas någon slags mandolin som klarar av detta?
Jag brukar äta sista delen av moroten, men ibland river man ju saker som inte går att äta råa.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal