Bulefiske

Startat av agnetasch, 2008-04-10 12:11

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Det är sällan man ser ett tv-program som griper tag i en, ett program som får en att vilja slå någon rakt genom tv-rutan. För mig var programmet om bulefisket ett sådant.
Först; ursäkta roffe att jag inte engagerade mig på allvar när du larmade om denna företeelse,men nu kan du vara säker på att jag kommer att maila till buleskepparen!
Vilka huvudrollsinnehavare! Flyende,arrogant skeppare. Miljöansvariga som bara mumlade om etik o att man inte kan göra något om inte alla är överens. "Motståndaren" till bulefiske, f.d ordföranden i Sportfiskarnas förening(?) som är med på bulebåten o rycker lika glatt som alla andra: "Jag måste ju hålla mig informerad om vad jag är emot" eller vad det var för larv han hasplade ur sig "Jag hade inte lika många krokar som dom andra"
Det verkar vara publicitet som är det enda vapnet här. Vilka är det som är ute o bulefiskar? Kan man publicera namnlistor från båtarna under tidningsrubriker som "Sport o fritid i helgen" Vem fick största torsken? Bild på vinnaren(utan blurr för ansiktet" osv, osv.
>:( >:( >:( >:(

roffekock


Redan dagen efter Uppdrag gransknings reportage väljer Fiskeriverket att ta krafttag för att komma till rätta med bulefiskningen under torskens lekperiod. Fiskeriverket har nu bestämt sig för att förbjuda bulefisket i Öresund.

Tack agneta för din reaktion

/rolf
Matforum är bäst

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Shanta

Enligt programmet så hette det "bule" därför att torskstimmen ser ut som bulor på ekolodet, som de använder för att veta var de ska rycka.

Och ja, programmet gjorde mig förbannad. Är det p.g.a de där svinen som jag måste avstå från torsk!? Skönt att fiskeriverket äntligen agerar, fast hur stämmer det med vad de sa i programmet. Där sa de ju att det var omöjligt eftersom man måste komma överens med danskarna först..?

agnetasch

Jag tycker INTE om Fiskeriverkets vaga formuleringar: "En långsiktig lösning måste arbetas fram tillsammans med danskarna" o "Tills dess är Fiskeriverket beredda att vidta ensidiga åtgärder riktade mot svenska fritidsfiskare" >:(


Andreas

Citat från: Shanta skrivet 2008-04-10 19:28
Är det p.g.a de där svinen som jag måste avstå från torsk!?


Nej det verkade inte så, som jag vill minnas sades det flera gånger i inslaget att "sannolikt påverkas inte beståndet" av detta, även av de som var kritiska och tyckte att fisket som sådant är oetiskt.

Calle: Du borde ta dig tid att se programmet, det finns här: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=82027&a=1108937&lid=puff_1107803&lpos=extra_3

Agneta: Ja den där fd ordföranden för sportfiskarnas riksförbund Kristian Pedersen som drivit kravet på torskbojkott och fredade månader var bara för tragisk med sina bortförklaringar, "jag rycker inte" när han likförbaskat gör en kraftig pilkrörelse mitt i ett torskstim och så fisken han krokat i gälarna som han påstod var ute efter hans bete. Fast värst var ju det du var inne på om att han gjorde det i studiesyfte, det är ungefär som om rikspolischefen skulle bränna hemma och besöka prostituerade i studiesyfte.

Och ja "vidta ensidiga åtgärder riktade mot svenska fritidsfiskare" låter som ett mycket märkligt uttalande! Vad ska det vara för åtgärder? Fiskeriverket kan väl inte göra något alls så länge det inte är olagligt och har ens fiskeriverket möjlighet att reglera havsfiske?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

"Sannolikt påverkas inte beståndet" jag tycker det räcker för att man ska handla enligt försiktighetsprincipen. Bara skuggan av en aning om miljöhot borde ju hindra normalt folk från att anfalla lekande fisk. Bara ett gäng blodtörstiga fiskmördare struntar i etik o miljö. Hur kul skulle de själva tycka det vore att få en krok i rumpan under tumlandet i  sänghalmen o bli utslängda i soptunnan >:(

crlhrv

andreas: jag såg nästan hela programmet, men missade det där med bule/bulan.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal