Dagens grillade - Vad grillade ni idag?

Startat av Kurtson, 2007-05-17 10:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Znapper

Ikväll i ett mulet och 10 gradigt Stockholm blev det:

Hel fläskfile på indirekt värme med hickoryflis
Gul lök i folie, hällde på coca-cola efter ca 20 min och lät det ligga ca 20 till. blev lite karamelliserat.
Avslutade med att lägga på Ananas och halloumi i några minuter på direkt värme.
Serverade potatisgratäng och rödvin (cola till barnen) till det.

Stora uppläggningsfatet har tyvärr gått i graven och jag har inte hunnit köpa nytt så det blev bara på tallrikar.

ttt

bryggens

I dag blev det premiär för grillen, väldigt tidigt, det blev karreskivor med hasselbackare.Lite underligt att grilla ute i februari.

Znapper

Jag körde två fläskfile indirekt igår inlindade i bacon och hickoryflis på briketterna.
*mums*

Kurtson

IGÅR grillade vi lammstek, blev otroligt saftigt och gott.

annamaria

Det SKULLE blivit grill i går kväll. Det fick bli ugnsgrillad Äppelmarinerad fläskfilé med Kantarellrisotto. Grillat är såklart godare men med 10 cm snö - och fortsatt snöande och minusgrader så fick vi avstå grill. Suck!

Sweber

Citat från: annamaria skrivet 2008-03-23 19:51
... men med 10 cm snö - och fortsatt snöande och minusgrader så fick vi avstå grill. Suck!


Varför då?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Sweber

Jag grillade en halv kalkon på ca 4 kg på påskdagen. Det tog ca 9h. ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

annamaria

För att jag saknar en modernare grill i sommartsugan och det var ingen som hade lust att försöka få eld i snöstorm.

Sweber

Vad menar du med modern grill? Skulle ni grilla över öppen eld? I så fall kan du vara ursäktad, man bör nog ha en grill med lock om man ska grilla i snöoväder.  ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Kari

Sweber hur sjutton ids Du grilla i nio timmar? Hur, vad, på vilket sätt och hur visste Du att det var klart sen?

/Nyfiken & imponerad!

annamaria

Japp, grill utan lock! Ja ja jag ska köpa en med lock.....snart.

Sweber

2008-03-27 09:01 #91 Last Edit: 2008-03-27 09:09 by Sweber
Citat från: elka skrivet 2008-03-26 17:46
Sweber hur sjutton ids Du grilla i nio timmar? Hur, vad, på vilket sätt och hur visste Du att det var klart sen?

/Nyfiken & imponerad!


På A svarar jag "mental defekt" och B kan jag inte men jag gissar på gurkmajonäs. ;=)



Se tråden om bbq-grillning av 2,6kg karrestek. Jag gjorde likadant denna gång med två små undantag, jag vände fågeln flera gånger för jämnare uppvärmning och jag använde blötlagda grenstumpar av plommon istället för hickoryflis.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Igk

Härligt Sweber!
Nu blev jag riktigt sugen på att gräva fram smokern ur snödrivan  ;D
Blev det bra? Har inte vågat mig på kalkon..


roffekock

Ni som kör kalkon i smoker stryk den med rökolja 2 ggr om dagen 2 dagar innan bbqsmokern och sista dagen ska den rubbas 1dygn. ;D

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Sweber:  ;) Du är inte ensam..  ;)

Roffekock: Vilken rökolja? Utspädd? Vad gör man när man rubbar? Bilen vet jag..  ;)

Innertemp på kalkon, någon? Sugen jag å men aldrig vågat varken kyckling eller kalkon..

roffekock

Rökolja=liquid smoke. Ska inte blandas med något möjligtvis lite whiskey. Denna ska penslas på 2 dagar innan du ska ha den i smokern eller webern.  2 gånger om dagen.

Rubba= att gnida in i detta fall fåglen helt i en grillkrydda helst av eget fabrikat. Inte med Paprika eller sockerarter då bränner du det garanterat.
Lägg in den i smokern vid 130 grader om du har en 5 kilos tar det ung. 3,5 tim den ska i vart fall ej ha högre temp än 78 grader, du ska pensla med smör vid varje halvtimma när du fått rätt temp så virar du in hela fåglen i folie och låter den vila i  15 min innan du skär upp den. Detta är ett recept som är enkelt men det finns bättre om du vill ha det så säg ifrån så ska du få det. Det finns en liten finess  som alltid ska  tillämpas vid tillagning av all fågel som ska stekas,återkommer med detta snart.

/rolf
Matforum är bäst

Johansson

Grillade hamburgare till barnen samt fläskschnitzel som jag smetade röd pesto + lite vitlökspulver på innan jag rullade ihop dem och fäste ihop med tandpetare. Snabbgrillat och väldigt gott. Till det klyftpotatis med rotfrukter.. ;D

pjac

Kycklingspett m. lufttorkad skinka! Kycklingfile (givetvis svensk kyckling)....delad i tre delar på längden. Får ligga i en marinad med apelsinmarmelad och finhackad chili en stund. Trä upp bitarna på spett och rulla runt lufttorkad skinka. Till detta grillade nypotäter (tyvärr inte svenska, än...) som penslats med olja och grovsalt strös på. En tsaksiki till detta är pricken över i-et... :-)

Kari

I helgen, tjocka revben skurna, i röken utan spån med med alved, lite briketter under. Dryga timmen i 120-150grader, blev gott. Och mycket mat, 1,3kg blev två stora middagar för två.

Sweber

Fyra hela fläskfileer, lite med en hand bakom ryggen då vi käkade förrätt samtidigt inne och jag fick springa lite emellan.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal