Filé eller inte filé

Startat av Urban, 2007-05-21 22:31

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Stellan:Jag vet inte om jag kan hålla med dig om att det bara är ekonomin som styr köttinköpen. Jo,om det gäller röda lappar på fläskfile o oxfilé.Men inte om det gäller att handla normalt billiga köttvaror;märgpipa o annat kokkött, inälvsmat o hel kyckling.Jag tycker det även verkar vara bristen på matlagningskunskaper som styr våra köpvanor.

Stellan

Jo, Agnetasch, det kan nog stämma. Men även det är väl ett resultat av samma fenomen? Fram till mitten av 90-talet var det bara falukorv, fläskkotlett och standardvaror som dominerade i svenska kök. Nu vill man lyxa till det och köpa filé, men vet egentligen inte vad detta begrepp står för.
En annan variant på samma tema är ju skinkfilén. En rulle som skärs ur skinkan och putsas för att få samma utseende som en fläskfilé. Det fick min mamma när hon beställt fläskfilé till sitt 50-årskalas. Den historien är lite lång att posta här, men du kan läsa hela storyn här: http://www.salt.se/apropa-file-eller-inte/
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Anne

OT som sjutton, men vad kul att se dig här också Stellan :)
Anne's Food - min matblogg

Urban

Hehehe!! Skinkfilé!. Aldrig tar det slut i filéträsket nån gång ;D.
Ordet filé börjar på att trasas sönder till nånting helt obetydligt.. Lite synd tycker jag..
Barnen som växer upp idag kommer ju inte att ha en tjaning om vad filé egentligen är när dom blir äldre.
Fast det blir nog köttproducenterna glada över... Då kan dom fortsätta att lura på folk olika filéprodukter till högre priser

Andreas

Citat från: Stellan skrivet 2007-05-30 15:33
En annan variant på samma tema är ju skinkfilén. En rulle som skärs ur skinkan och putsas för att få samma utseende som en fläskfilé. Det fick min mamma när hon beställt fläskfilé till sitt 50-årskalas. Den historien är lite lång att posta här, men du kan läsa hela storyn här: http://www.salt.se/apropa-file-eller-inte/


En äkta Icahandlare av den gamla stammen som heter Stig. :)

Förstår inte riktigt hur man kan lyckas skära ut skinka så det ens ser ut i närheten som en fläskfilé inklädd av hinnor.

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-30 12:47Jag tycker det även verkar vara bristen på matlagningskunskaper som styr våra köpvanor.


Det ligger nog mycket i det. Istället för alla käcka GI-ungdomar som står i finkläder och lagar lyxmat skulle jag faktiskt mycket hellre se ett program med en bastant äldre dam och en knarrig äldre herre som av hjärtans lust lagade gammeldags rätter av billiga köttbitar. SVT can you hear me calling?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-31 10:23
...skulle jag faktiskt mycket hellre se ett program med en bastant äldre dam och en knarrig äldre herre som av hjärtans lust lagade gammeldags rätter av billiga köttbitar. SVT can you hear me calling?


Jag hittade min mors gamla hemkunskapsbok, "Födan, hemmet, ekonomin - kokbok för skola och hem" från 1961, där finns det bl a ett recept på "stekt fläskhare", "bräckkorv" eller "sillbullar". Och det är en knarrig (ung) kvinna på bokens framsida. Jättebra bok där man får lära sig om vilken sida av gästerna man serverar och dukar av ifrån och hur vilka kläder man bör ha i en basgarderob. Men det var ju inte det vi talade om..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Stellan

Kul att se dig också, Anne!

Andreas: Jo, han hette faktiskt Stig. Fast där slutar nog likheten med reklamen, tyvärr. Tänkte inte på det själv. Och inte ser en skinkfilé ut som en fläskfilé, mer än till formen. Man ska alltså kunna skära den och få runda skivor, är det tänkt.

Urban: Visst är det så. Det finns ju även filéer i ostarnas värld.
========================
Stellan Löfving, Chefredaktör Foodwire
Kolla in min blogg på http://www.salt.se

Urban

Joodu stellan... Ordet Filé finns snart på dom flesta produkterna i affären.
Andreas postade en bild på en burk Paprikafilé för någon vecka sedan.. Sök på forumet så får du se  :).

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-25 13:05
Det här med uttrycket laxfilé förbryllar mig.Jag frågade mannen vad en laxfilé är."När man filéar en lax får man två laxfileér"sa han."Aha,två laxsidor" tyckte jag.Senare i affären fiskar jag upp ett plastband med fyra små laxbitar i,150 g:s portionsbitar av chumlax(?) På det står det: Innehåller fyra laxfileér.Hade det verkligen gjort det hade förpackningen inte vägt 600 g utan c:a tre kg.Idioter.


Apropå det här med att dela en filé i bitar och få flera filéer så såg jag igår när jag var på McDonalds (planen var egentligen att äta god hemlagad mat men det blev tidsnöd...) att de lyckats med konststycket att dela ett äpple i flera äpplen i deras Happy Meal.

Bifogar också en fin bild på en lammytterfilé.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-31 10:23
Istället för alla käcka GI-ungdomar som står i finkläder och lagar lyxmat skulle jag faktiskt mycket hellre se ett program med en bastant äldre dam och en knarrig äldre herre som av hjärtans lust lagade gammeldags rätter av billiga köttbitar. SVT can you hear me calling?
Åh,vad jag håller med dig!Skulle sitta som klistrad vid rutan.
Calle;jag har en bok från 20-talet,Hundra bjudningar,tror jag den heter.Där finns det goda råd som fortfarande står sig;vad sägs om tipset att ta in en av trädgårdsdrängarna o låta honom vara garderobiär vid kalasen.Har faktiskt inte tänkt på det  ;D
Men åter till fileérna.Här hemma är diskussionerna oändliga om vad som är kycklingfilé, om det nu finns kycklingfilé,eller ska det heta kycklingbröst?Jag såg i en butik Lantgårdens kyckling (tror jag det hette) hade något som hette kycklingbröstfilé.Dom har både hängslen o livrem dom.

Andreas

Citat från: Stellan skrivet 2007-05-30 12:19
Svenskarna är tyvärr sorgligt okunniga om kött.


Var in i en butik i Finland härförledes för att se om de möjligen vårdar ordet filé bättre än vad vi svenskar gör.

Men nej, hittade:
¤ Marinerad ugnsfilé av gris
¤ Mörbultad Gris Yttrefilébiff
¤ Pepparbiff, djupmörad ytterfilébiff av nöt
¤ Färsk ox yttrefile bit
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Urban

Undras om den mörbultade grisen gick en ond och bråd död till mötes? ;D.

agnetasch

Nu har väl Findus överträffat sig själva. Var har dom hittat ordet GOURMETFILÉ? På paketet står det med myrskrift något om "bitar av fiskfilé" Innehållsförteckningen säger: "Renskurna filéer av Alaska Pollock" det är väl inget att skämmas för eller?

crlhrv

hahaha mörbultad gris var det roligaste på länge!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Citat från: Urban skrivet 2007-05-30 20:43Aldrig tar det slut i filéträsket nån gång ;D.

Martin Olsson har extrapris på högrevsfilé från USA ???

annamaria

Det tar nog priset! Skulle inte vilja snabbsteka lite högrevsfilé som en nötfilé precis. Usch så segt det skulle bli.

Hasse

Vad i hela fridens namn menar de att högrevsfilé är? Benfri lär den ju vara, men det är ju inget nytt.

Andreas

Är det Martin Olsson som döpt högreven till högrevsfilé? I så fall borde ju de veta varför...

Citat från: annamaria skrivet 2008-08-30 12:38
Det tar nog priset! Skulle inte vilja snabbsteka lite högrevsfilé som en nötfilé precis. Usch så segt det skulle bli.


Det beror allt på vilken del av högreven man får, det som angränsar till entrecoten är ju närmast som entrecote och det kan vara riktigt hyfsat kött.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jo men mina jag köper i butiken brukar inte tala för sig och berätta var dem suttit.   ;)Står det något särkilt på denna del Andreas - den som suttit vid entrecoten?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal