Filé eller inte filé

Startat av Urban, 2007-05-21 22:31

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Köpte bläckfisk på Orienthuset igår. På frysdiskens kant stod det: "Bläckfiskfilé 39:-/kg"
Undersökte dom nyfiket för att se om det var en rak, benfri köttbit. Det var det inte, det var dom vanliga "gummihättorna" man har när man slingar hår hos frissan ;D

Andreas

Bläckfiskfilé var en höjdare, bläckfisk innehåller ju inte ens ben. Men kanske menar det att bläckfisken är urtagen och rensad?

Huvudproblemet är att ordet "filé" är för brett, provade söka på filé hos ne.se och där får man tre förklaringar:
¤ "det långsmala, benfria stycke kött som ligger närmast under ryggraden på slaktdjur och vilt"
¤ "en stundom använd benämning på urbenat bröstkött från fågel"
¤ "ett från ben och skinn renskuret stycke fisk, taget från ryggsidan av en rundfisk eller från båda sidorna av en flatfisk "

Antingen borde filé i meningen urbenat/renskuret/rensat förbjudas eller så borde styckningsdetaljen byta namn till nåt annat. Men vad? På engelska är det samma problem med "fillet", men kanske nåt annat språk har en lösning? Vad heter styckningsdetaljen respektive benfritt på tyska, italienska osv?
Den som inte frågar får inga svar.

Maskros

Tyvärr, förvirringen är lika fullständig i hela Europa. Det bästa ordet är det engelska "Tenderloin".

Vi borde skapa en svensk term för den styckdetalj som sitter på insidan av ryggraden, och låta ordet "filé" beteckna benfria detaljer som lämpar sig för alaminute-tillagning, var dom än är skurna och oberoende av vilket djur dom kommer ifrån.
Och för den delen, det finns två stycken jättefina ryggfiléer på kyckling. Men dom sitter inte på insidan av ryggraden, utan är två mandelformade muskler ovanför låren.
Skilled professional since 1979

Andreas

Jo vi var ju inne på äkta kycklingfilé tidigare, vore kul att se den, men är det något som över huvud taget går att hitta igen och skilja ur ens med pincett?

Ingen som har nåt förslag på ett svenskt ord istället för filé som endast avser styckningsdetaljen?
Den som inte frågar får inga svar.

Maskros

 Bild på ryggfilé från kyckling efterfrågades. Varsågod!
Jag passade på och tog den bilden när jag hade kokat en kyckling för några veckor sedan.
Klicka på länken:
http://docs.google.com/Doc?id=dfjpjr2c_160grhdgrcv
Skilled professional since 1979

Andreas

Egentligen borde det vara lag på att allt som idag säljs som kycklingfilé istället borde vara märkt som påsen på bilden dvs. "kycklingbröstfilé".
Den som inte frågar får inga svar.

ivanl

Ytter- och innerfilé är etablerade och bra begrepp tycker jag.

Mickan

Nu är det full fart på grillsäsongen och Lithells kör med "skinkfilé". Läste på deras hemsida om produkten men hittade inte vad det skulle vara för styckdetalj. Filé eller inte filé?
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Om de med skinkfilé menar fläskfilé så är det ju definitivt filé. Men menar de benfri skinka känns det svamligt, för det borde väl vara underförstått. Såvida de inte har skinka med ben för grillen i sitt sortiment, men de har de väl inte?

Jag tycker dessutom fortfarande att det borde gå att hitta på ett annat ord än "filé" för benfritt.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Av tjockleken, storleken och jämnheten tror jag inte att det är fläskfilé och om så var fallet skulle dom nog skrivit det. Misstänker att det är skinka som skurits lite lagom snyggt! Fy!
Video meliora proboque deteriora sequor

Ringo

Såg i reklamblad för några veckor sedan "ost filé". Tror det var en Edamer bit på 2+kg.

Mickan

Citat från: Ringo skrivet 2010-05-25 11:00
Såg i reklamblad för några veckor sedan "ost filé". Tror det var en Edamer bit på 2+kg.


Jag dör!
Video meliora proboque deteriora sequor

David

Jag antar att skinkfilé är den mindre detaljen i en skinka, ni vet den som alltid ramlar bort när man skall skiva och lägga en överkokt och underbart söndertorkad julskinka på mackan.

Sen vill jag bara på bästa messerschmidt-sätt påpeka att jag i mitt evinnerliga kunnande och fullkomligt ofelbara minne och intellekt, hävdar synnerligen oroväckande bestämt att Tornedous är tillagad i skivor medan Chateaubriand preparerad "hel" och sedan skivad.

Hasse

Nu har vi två versioner om vad som skiljer tournedos från chateaubriand. Agnetasch har en och David en annan. Spännande!

Men för att inte hamna off topic startar jag en ny tråd om detta.

http://matforum.nu/index.php?topic=3896.0

magnus

Var inne på Konsum Björnbodahallen i veckan, och såg då att 'Nöt Ytterfilé' från Fåddman fanns i disken :)

Hankki

Meny'n på jobbet hade 'strimlad stekfilé'

Lars Stjärnlöf


annamaria

I dag lagar kalvytterfilé! Har jag aldrig lagat tidigare. Med andra ord benfri kalvkotlett eller?

Hasse

Ja då, ytterfilén avancerar på bred front samtidigt som kotlettraden tycks falla i glömska.   ::)

annamaria

Hursomhelst så var "ytterfilén" mycket god, mör och fin. Serverades ljusrosa.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal