En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Rökt älghjärta-tips tack  (läst 14262 gånger)

helfgren

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 271
    • Visa profil
Rökt älghjärta-tips tack
« skrivet: 2008-08-17 14:57 »
Hej .

Håller just på och röker ett älghjärta , men jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att göra det .
Jag provar med en saltlag på 9 delar vatten och en del salt , det har legat i denna lag 3 dagar och jag tänkte röka det till 70 grader.

Återkommer med hur det blev

MVH// Henrik
Carpe diem

helfgren

• Kallskänka
    • Visa profil
SV: Rökt älghjärta-tips tack
« Svar #1 skrivet: 2008-08-17 19:59 »
Kan bara meddela att hjärtat vart kanon bra , lagom salt och bra med röksmak . Det tog ca 6,5 timmar . Passade även på att lägga in en rulle från älg och även den vart kanon bra.

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4449
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2008-08-18 09:38 »
Hur i fridens dagar lyckades du med rullen? Jag tycker aldrig den tråkiga biten kan förvandlas till något gott (möjligtvis Sjömansbiff)

helfgren

• Kallskänka
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2008-08-18 09:47 »
Hej !

Jag gjorde rullen så här  : saltade den med saltlagen jag skrev överst , sedan använde jag även en spruta att salta den med inuti .
Den fick ligga i 3 dygn i detta och sedan in i röken . Det viktiga är att man tar ut den från röken när den nåt 58 grader i mitten.
Funkade fint och vart riktigt saftig och gott .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4449
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2008-08-18 09:57 »
Det viktiga är att man tar ut den från röken när den nåt 58 grader i mitten
Skulle tro att det är där det brister i mannens hantering av "rull-eländet" ;D

RökstaRoffe

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 2016-01-12 11:47 »
Jag röker Älghjärta på följande vis:
Saltlag: 4 liter vatten, 4 dl havssalt, 2 msk socker. Jag börjar med att putsa bort blodkärl och dyligt och lägger sedan hjärtat I kallvatten och låter det bloda ur ordentligt. Sedan lägger jag hjärtat i saltlagen och där får det ligga I en vecka (Svalt och mörkt I rostfri kastrull) kola noga att hjärtat är helt täckt av saltlagen. Efter 1 vecka tar jag upp hjärtat och sköljer det noga I kallvatten under några minuter, därefter lufttorkas det några timmar innan rökning. Jag använder en BBQ-Smoker med 57 cm diameter som jag ladder med 4-5 kg briketter, (Eldar enligt Manion metoden med ca 20 glödande briketter I mitten och resten av briketterna runtomkring så att glöden sakta sprider ut sig över hela ytan) Ovanpå briketterna placerar jag ut Chunks/korta bitar av grenar från En, ca 6-7 st I storlek som en datormus ungefär (!) Röktemperaturen håller jag på 90 - 100 grader celcius och röker tills innertemperaturen I köttet är ca 74 grader. Låt kallna och skär upp i tunna skivor...smaskens...   

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -