Letar teoribok / böcker

Startat av johbal, 2008-08-25 18:07

Föregående ämne - Nästa ämne

johbal

Hej!

Jag har dem senaste 5 åren haft ett stort intresse för matlagning och gillar att komponera mat efter egna tankar och funderingar, alltså inte laga mat efter recept!

Jag söker därför någon form av teoribok/böcker där man kan lära sig grunder, generella metoder och tips för olika moment inom matlagning, såsom metoder för mörning av olika kött, metoder för fonder, såser osv så att jag kan komponera mina egna rätter! Jag hoppas ni hänger med på vad jag menar, inga recept, utan teorierna bakom metoder?

Vet ni böcker av detta slag så tipsa mig, böcker på engelska går även utmärkt!


Tack på förhand
/Johan

Anne

Du vill ha "On Food and Cooking, The Science and Lore of the Kitchen" av Harold McGee
Anne's Food - min matblogg

johbal

Helt underbart, jag läste lite om den och det står även massvis med annat nödvändigt i boken också inte sant?

Tack!

Fler tips på böcker är välkommet!

Andreas

Hur lättläst är "On Food And Cooking"? Jag hade fått för mig att det var en ganska teoretisk bok men finns där exempelvis steg-för-steg instruktioner med bilder?

Finns inget svenskt referensverk över olika kökstekniker och moment?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

´Laga mat´av  Östen Dahlgren, f n huvudlärare i matlagningsteori vid Restauranghögskolan i Grythyttan.
"Boken utkom 1994 och har redan blivit något av en bibel för olika kategorier matlagare, proffskockar såväl som nyfikna amatörer."

´Livsmedelsvetenskap´av Jonsson-Marklinder-Nydal kanske? Undervisningslitteratur för högskola/universitet:
"I den här boken belyser författarna råvaran från sitt ursprung, via kemisk sammansättning till vad som händer under tillagning"

En bok man inte kan leva utan :o  `Mått för mat´från ICA Provkök

johbal

Helt underbart, tråden börjar bli till en guldgruva för teori!

Tack så här långt för all teori, jag antar att det vore dumt och säga att det är nog!

Har nu beställt "on food and cooking"

och blir nog att beställa fler böcker av dem andra rekommenderade!


Tack, Johan

Mathiasa

Hejsan.

Jag skulle jätte gärna få några tips på någon elle rnågra riktigt bra och väldigt lärorika kokböcker.

Alltså böcker som inte bara inehåller recept, utan även har massa tips, fakta och sådant som utbildar allmänt inom matlagningens värld. Helst då inte bara enkla grunder om vardagsmatlagning då, utan det får gärna vara mer avancerat och exclusivt också.

Jag är helt sjukt intresserad av mat och allt som har med det å göra, och vill lära mig allt jag kan lära mig, men har inte tillgång till någon kulinarisk utbildning förtillfället.
Så behöver lära mig så mycket som möjligt på egen hand.

Bra tips på hur jag ska gå till väga, och på böcker med bra info är väldigt uppskattat.
Även tips om era bästa kokböcker med bara recept är väldigt välkommet då jag ska inhandla någon ny kokbok snart.

MVH

CII

När jag för ungefär ett och ett halvt år sedan bestämde mig för att lära mig att laga mat "på riktigt" så hittade jag "Kokkonsten" av Anne Willan som jag tyckte mycket om. Den är precis som du efterlyser en bok som inte bara har recept utan även tekniker och råvarukunskap. Det finns lite recept som ska tjäna som exempel på vad man kan göra med en råvara och alla recepten är vad man skulle kunna kalla klassiska.

Samtliga recept som jag har gjort från den har blivit mycket bra och varit en träning i någon teknik som beskrivs i boken. Det bästa med den är att den inte kostar så mycket.

http://www.bokfynd.nu/9185605530.html

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal