Global och Kyocera Knivar

Startat av Urban, 2007-04-12 21:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Urban

2007-04-12 21:16 Last Edit: 2007-04-19 13:43 by Andreas
Jag var på en butik som heter Cervera för någon dag sen. Såg att dom reade ut ett set med 5 globalknivar för 3000 pix, ordinarie pris var ca: 4000-4500 sek. Jag undrar om det är någon här som rekomenderar Global och som har prövat dom.

Andreas

Global är ett väldigt känt varumärke, men jag är lite lur på om handtaget är så bra, det ser lite litet ut och är det egentligen så mysigt att hålla i metall?

Jag gillar ju tester, och här är några:

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,236105,00.html
Erik Lallerstedt testar knivar:

¤ Global GF33 21 cm, fyra plus MEN "väl slö klarar du inte att själv bryna den??? 1495 riksdaler

¤ Det riktiga fyndet i den testen verkar annars vara "Anders Petter Oxelgren 18 cm", också fyra plus i betyg och kostar bara 199:- just hos Cervera.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=304&a=496731
DN har låtit SP testa knivar:

¤ Global G2 fick betyget "mycket bra" och kostar 895:-

¤ Bäst var Kyocera Ceramic knife för 995:- fast står "men skör"  ???

Vet du vad det är för beteckning på global-knivarna i setet?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag tycker att min Global är skaplig, har en G-2. Det är en bra lätt allroundkniv som passar mig med små händer. Min man tycker inte alls om den, han får ont av att skära länge med den. Så testa absolut först, det är långt ifrån alla som gillar handtagen..

Ang. Kyoceras ceramic - ja, den är just skör, eftersom det är keramiskt blad och inte metall. Min är vass som f-n, men har tyvärr fått en hel del hack i eggen.
Anne's Food - min matblogg

Urban

I detta globalset ingår G-88 (Förvaringslåda), G-2, G-9, G-21, GS-5, GS-11. Löspriset för detta är 4778:-. Det billigaste priset jag hittade för detta set på Internet var runt 3700:-. Så 3000:- på Cervera är ju ett riktigt bra pris tycker jag.

Andreas

Urban: Hur ser förvaringslådan ut? Är det nåt man har nytta av?

Anne: Slipar du de knivarna helt själv eller brukar du lämna in dem?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas - keramiska knivar kan man inte slipa själv. Mina andra - bl.a. Global - slipar jag däremot själv. Har lämnat in en gång, men blev otroligt missnöjd...
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Hur ofta lämnar du in den keramiska på slipning och vad kostar det?

Vad blev du missnöjd med då du lämnade in Global-kniven?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag har inte lämnat in min keramiska - de behöver alltså inte slipas över huvud taget, utan behåller skärpan. Så länge det inte blir hack i eggen då. Vilket min har börjat få.. får se om jag lämnar in den någonstans - det finns ett par tre ställen som slipar keramiska knivar, har jag för mig, eller om den får duga som den är. Fortfarande vassaste kniven jag har..

Globalkniven blev väl okej - men jag slipar den skarpare själv - men en av mina andra knivar förstördes totalt. Måttligt imponerad...
Anne's Food - min matblogg

Urban

2007-04-18 16:23 #8 Last Edit: 2007-04-18 16:50 by Urban
Förvaringslådan är som det låter. Du förvarar dina Globalknivar i den när dom inte används. Denna förvaringslåda är ett annat alternativ till ett knivbock. Du kan lägga förvaringslådan med knivar i en kökslåda så tar dom ingen plats i köket.
Citat från: Andreas skrivet 2007-04-15 14:00
Urban: Hur ser förvaringslådan ut? Är det nåt man har nytta av?

Anne: Slipar du de knivarna helt själv eller brukar du lämna in dem?

Andreas

Urban: Har du tänkt slå till på ett sådant set?

Anne: Hur skör är din keramiska kniv då egentligen? Är den stelare än en vanlig kniv eller kan man svikta den i sidled ungefär som en vanlig utan att den går av?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag tänker fortfarande hehehe!!

Anne

Andreas, den är absolut inte flexibel, du kan inte svikta den en millimeter - den är helt stel. Och skör - ja, well, tappa den inte i golvet...
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tack för info Anne! Sneglade lite mer på Kyocera, vet du vad som är skillnaden på deras vita och svarta keramiska blad?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Citat från: Urban skrivet 2007-04-12 21:16
Jag var på en butik som heter Cervera för någon dag sen. Såg att dom reade ut ett set med 5 globalknivar för 3000 pix, ordinarie pris var ca: 4000-4500 sek. Jag undrar om det är någon här som rekomenderar Global och som har prövat dom.

Hej! Jag har en G-4, en GS-5 och en G18 och är riktigt nöjd. Visst, handtaget kanske är lite smalt men ändå väldigt bekvämt. De är rakbladsvassa direkt ur kartongen men jag har också lämnat in dem på slipning här i Göteborg (Muhréns sliperi) och han kan sina grejer.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Andreas - nej, ingen skillnad alls vad jag vet, bara utseendet :) (Men jag kan ha fel..)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Det skiljer flera hundralappar så jag tror det är nån skillnad. Får forska i detta.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Det är nog det absolut viktigaste av allt tror jag. Att hitta någon som verkligen kan sin sak, och slipar rätt sorts vinkel på rätt sorts kniv.
Det skiljer ju tydligen ganska så mycket i vinkelstorlek mellan Japanska och Europeiska knivar. Japanska knivar typ "Global" ska ha en slipvinkel på 10-15 grader, medans en Europeisk kniv ska slipas med en vinkel på mellan 20-25 grader. Detta pga. hårdheten i knivstålet.
Så lämnar man iväg kniven till en som inte har fullt koll på läget så kan det bli fel.

Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-20 15:56
Hej! Jag har en G-4, en GS-5 och en G18 och är riktigt nöjd. Visst, handtaget kanske är lite smalt men ändå väldigt bekvämt. De är rakbladsvassa direkt ur kartongen men jag har också lämnat in dem på slipning här i Göteborg (Muhréns sliperi) och han kan sina grejer.

Kocken

Citat från: Urban skrivet 2007-04-12 21:16
Jag var på en butik som heter Cervera för någon dag sen. Såg att dom reade ut ett set med 5 globalknivar för 3000 pix, ordinarie pris var ca: 4000-4500 sek. Jag undrar om det är någon här som rekomenderar Global och som har prövat dom.

Globalknivar = betala mycket för märket och lite för kniven. Kyocera har jag inte provat nog mycket för att uttala mig om. Mitt favoritmärke är Tojiro = betala för mycket kniv och lite märke.
Driver en webbutik med köksredskap

Jonas

Jag slipar mina Global-, Agora- och Dick knivar själv.
I början var jag väldigt noga med dom olika slipvinklarna på knivarna.
Dom här sista åren har jag inte brytt mig om det och jag märker ingen skillnad alls.
Jag tycker att det viktigaste när man köper en kniv är att metall legeringen i kniven är av hög kvalitet och att eggen går att slipa om igen.

Urban

Visst är Global mycket en märkeskniv men dåliga kan du väl inte påstå att dom är?.
Tojiro kniven som du nämner.. Skulle du kunna berätta lite mer om den?.
Jag har ju inte inhandlat några Globalknivar än så du kanske kan övertyga mig att köpa denna istället.

Citat från: Kocken skrivet 2007-04-26 17:12
Globalknivar = betala mycket för märket och lite för kniven. Kyocera har jag inte provat nog mycket för att uttala mig om. Mitt favoritmärke är Tojiro = betala för mycket kniv och lite märke.


Kocken

Citat från: Urban skrivet 2007-04-26 21:16
Visst är Global mycket en märkeskniv men dåliga kan du väl inte påstå att dom är?.
Tojiro kniven som du nämner.. Skulle du kunna berätta lite mer om den?.
Jag har ju inte inhandlat några Globalknivar än så du kanske kan övertyga mig att köpa denna istället.


Nej Global är inte dåliga knivar, men min absolut personliga åsikt är att du betalar mycket för varumärket i förhållande till själva "kniven".
Märket Tojiro är ett av de ledande Japnska knivmärkena och de flesta av dess knivar är laminerade. Alltså en väldigt hård kärna, som är beklädd med ett mjukare skyddande stål. Jag har ett par olika och provat flera av deras knivar och de är välbalanserade och ortroligt vassa. Samt att deras serie med damaskerade knivar är mycket snygga. Det är också min högst personliga åsikt.
Driver en webbutik med köksredskap

Urban

Ok.. men nu kostar ju en kockkniv från Tojiro runt 1500:- och en Global runt 1000 lappen..
Vad jag vill veta är.. Får jag så pass mycket mer kniv för 500:- extra?.
Blir dom tex vassare än Global efter en proffsslipning?.
Håller dom skärpan längre?.
Är dom lätt att underhållslipa?.
Ge mig lite mer kött på benen vetja :-).

Citat från: Kocken skrivet 2007-04-27 07:09
Nej Global är inte dåliga knivar, men min absolut personliga åsikt är att du betalar mycket för varumärket i förhållande till själva "kniven".
Märket Tojiro är ett av de ledande Japnska knivmärkena och de flesta av dess knivar är laminerade. Alltså en väldigt hård kärna, som är beklädd med ett mjukare skyddande stål. Jag har ett par olika och provat flera av deras knivar och de är välbalanserade och ortroligt vassa. Samt att deras serie med damaskerade knivar är mycket snygga. Det är också min högst personliga åsikt.

Kocken

2007-04-27 18:24 #22 Last Edit: 2007-04-27 18:27 by Kocken
Citat från: Urban skrivet 2007-04-27 18:08
Ok.. men nu kostar ju en kockkniv från Tojiro runt 1500:- och en Global runt 1000 lappen..
Vad jag vill veta är.. Får jag så pass mycket mer kniv för 500:- extra?.
Blir dom tex vassare än Global efter en proffsslipning?.
Håller dom skärpan längre?.
Är dom lätt att underhållslipa?.
Ge mig lite mer kött på benen vetja :-).


En kockkniv frånTojiro liknande Global går på mellan 500-1000 kr beroende på vilken serie. Om du vill ha en damaskerad kostar de 1000-4000 kr. Svårt att  jämföra de damaskerade Tojiro med Global eftersom det är spelar i olika divisioner.
Om de blir vassare efter en proffsslipning vet jag inte, jag har inte behövt slipa mina ännu. Men i grunden så är de vassare så de borde vara det efteråt också. De är lätta att underhålla med porslinsbryne eller en fin sten.
Det som Global har bättre är handtaget eftersom Tojiro har trähandag även om de är bra så är trä alltid svårare att sköta än rostfritt eller plast/gummi.
Men i mitt högst personliga tycke så finns det flera olika knivmärken som du får mer kniv för pengarna än Global.
Driver en webbutik med köksredskap

agnetasch

Jag håller med Erik Lallerstedt,Dreizack är kanonbra.Trots 21 vassa knivar i blocken är det nästan bara den som används (förutom den rostfria,sågtandade från 70-talet som klarar ALLT)

Urban

Vilka andra knivar än Tojiro rekommenderar du istället för global?.

Citat från: Kocken skrivet 2007-04-27 18:24
En kockkniv frånTojiro liknande Global går på mellan 500-1000 kr beroende på vilken serie. Om du vill ha en damaskerad kostar de 1000-4000 kr. Svårt att  jämföra de damaskerade Tojiro med Global eftersom det är spelar i olika divisioner.
Om de blir vassare efter en proffsslipning vet jag inte, jag har inte behövt slipa mina ännu. Men i grunden så är de vassare så de borde vara det efteråt också. De är lätta att underhålla med porslinsbryne eller en fin sten.
Det som Global har bättre är handtaget eftersom Tojiro har trähandag även om de är bra så är trä alltid svårare att sköta än rostfritt eller plast/gummi.
Men i mitt högst personliga tycke så finns det flera olika knivmärken som du får mer kniv för pengarna än Global.


Kocken

I min knivväska har jag ett par Mac-knivar som följt med ca 15 år på många olika restauranger och de är rakbladsvassa fortfarande utan att jag slipat dem. Jag har bara använt diamantbryne, porslinsbryne och en fin sten på dem.
Jag har ett par Dreizacknivar som också följt med massor av år bland annat en filékniv som är lagomt flexibel och sylvass spets.
Viktorinox har en hel del bra knivar i sitt sortiment, min laxkniv har följt med i ett 20 tal år och är fortfarande bra, handtaget har börjat ta stryk nu.
En av de "bästa" knivarna jag haft för lökhackning var en fiskars för 50 kr, tyvär har den kommit bort nu så jag måste hitta en ny.

Jag har även ett par Globalknivar. Jag fick skavsår på pekfingret av dem och fast jag gjorde allt för att underhålla dem så "dog" efter ett par månader och ligger långt inne i någon låda nu.
Driver en webbutik med köksredskap

Andreas

Dreizack verkar ligga bra till. Många verkar gilla den, dessutom även bra betyg i denna test jag hittade idag (där "Le Cordon Bleu" gick in på samma poäng som "Global GF33") http://smartson.se/test/hushall/knivar.htm

Citat från: agnetasch skrivet 2007-04-28 10:27
Jag håller med Erik Lallerstedt,Dreizack är kanonbra.Trots 21 vassa knivar i blocken är det nästan bara den som används (förutom den rostfria,sågtandade från 70-talet som klarar ALLT)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Hmmmm.. Intressant.. Här fick Global ett väldigt högt betyg..
Tror ändå att det är svårt genom ett sånt här test ge ut ett gennerelt betyg för en kniv.
Allt beror nog på hur mycket man använder en kniv.
En kock kan nog uppfatta en Global jobbig att arbeta med i längden eftersom handtaget består av metall, som kanske ger nötningsskador i handen efter långvarigt bruk.. Kanske till och med värk??.. Vad vet jag.
Vore jag kock så skulle jag förmodligen välja en kniv med trähantag som är mer ergonomiskt än metall,
medans en hemlirare som jag inte bekymras av en sån sak.
Synd att Tojiro kniven inte var med i testet.
Vad tror Kocken?. Skulle Tojiro fått ett bättre betyg än dom flesta knivarna i testet?.

Kocken

Citat från: Urban skrivet 2007-04-29 16:52
Synd att Tojiro kniven inte var med i testet.
Vad tror Kocken?. Skulle Tojiro fått ett bättre betyg än dom flesta knivarna i testet?.

De skulle nog få det. I utländska knivtester jag sett ligger oftast Global, Mac och Tojiro i topp.
Sedan är det ofta den "egna" smaken som avgör knivtesterna och i bland vilka som testarna "fått" knivarna av.
Driver en webbutik med köksredskap

Andreas

Citat från: Kocken skrivet 2007-05-01 19:07
I utländska knivtester jag sett ligger oftast Global, Mac och Tojiro i topp.


Var hittar du de knivtesterna? Tycker det är märkligt att det är så svårt att hitta Tojiro-recensioner, bolaget är ändå grundat 1964... har bara lyckats hitta ett och annat personligt utlåtande men inget regelrätt test där Tojiro jämförs med andra av tidning eller annan garanterat opartisk inrättning.

Här är några fler knivtester:

http://www.cooksillustrated.com/images/document/testing/JA04_SantokuKnives.pdf
Här vann "MAC Superior Santoku".
"Global Oriental Cook" rekommenderad men dåligt betyg på handtaget.
"Kyocera Ming Tsai Santoku" inte rekommenderad.

http://nymag.com/restaurants/features/16980/
Här vann "SHUN CLASSIC 6.5-INCH KNIFE"

http://www.choice.com.au/viewArticle.aspx?id=104322&catId=100447&tid=100008&p=5
Här vann "GLOBAL G-2" - Male assessors found the handle a little small.

Den som inte frågar får inga svar.

Jörgen

För många år sedan när min gamla mormor gick bort så fick jag genom dödsboet en gammal brödkniv av märket "BOSCH", kniven var helt ny i förpackningen men var inköp någon gång på 50-60 talet.
Det är en otroligt vass och fin brödkniv som kommer att hålla hela livet ut.
Tillverkar BOSCH forfarande knivar eller har dom slutat med det?

Urban

"Bosch"?. Gör inte dom generatorer till volvo och div. verktyg.
Kanske gjorde dom köksredskap för länge sedan?. Nån som vet nåt om detta?

Kocken

Driver en webbutik med köksredskap

Andreas

Jörgen: Bosch? Ja det verkar finnas:
http://www.pleasanthillgrain.com/bosch_knife_bosch_knives_solingen_kitchen_cutlery_set.asp
Bosch/Solingen kallar dom det här. Solingen har jag faktiskt hört förut men inte Bosch.

Kocken: Menar du att knivtillverkarna mutar de tidningar som provar knivar?!

Tack för testet! Hinner inte läsa det ordentligt idag, men det såg ambitöst ut, skummade och såg att Global dominerade helt!

Du skrev tidigare att du tyckte många andra var bättre än Global..? Och Tojiro som du talat dig riktigt varm för låg visserligen bra till men ändå snäppet under de andra..?

Det där var förresten bara ett test, du sa tester i plural... har du något fler?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: det är väl knappast allt för otroligt att knivtillverkare beställer test anpassade för att de ska vinna? Och sådan insikt har jag i tidnings- och tidsskiftsbranschen i alla fall att jag vet att tidningars påstådda objektivitet och trovärdighet står sig slätt mot de ekonomiska aspekterna.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Calle: Jag tror inte på teorin om korrupta tidningar. OK, finns kanske enstaka fall men inte på det stora hela. Eller har du några riktiga belägg?
Den som inte frågar får inga svar.

Kocken

Citat från: Andreas skrivet 2007-05-17 10:06
Calle: Jag tror inte på teorin om korrupta tidningar. OK, finns kanske enstaka fall men inte på det stora hela. Eller har du några riktiga belägg?

Om jag kommer i håg rätt så finns det en devis för jornalister.
"Det finns bara en typ av nyheter och det är avslöjanden och ALLT annat är reklam i någon form."
Driver en webbutik med köksredskap

Rob

Testen på cookingforengineers är kanske inte den allra mest rättvisande då ingen av knivarna är slipade annat än som de kom. Nästan alla Japanska knivar levereras med en egg långt från deras potential. Om de skickat alla till samma slipare och bett han/hon göra det bästa hade bilden sett annorlunda ut...

Knivmannen

Citat från: Rob skrivet 2007-05-21 15:07
Testen på cookingforengineers är kanske inte den allra mest rättvisande då ingen av knivarna är slipade annat än som de kom. Nästan alla Japanska knivar levereras med en egg långt från deras potential. Om de skickat alla till samma slipare och bett han/hon göra det bästa hade bilden sett annorlunda ut...


Precis!!! Det där håller jag med om 100%. Det skulle vara kul att göra ett test på det sättet och se hur skärpan verkligen påverkas beroende på slipningen i förhållande till materialet.

I stort sett alla konsumentledda knivtest är missvisande på något sätt. Journalisten i fråga försöker fånga en så bred kundgrupp som möjligt och detta gör att det i slutändan ofta blir missvisande. Smak och tycke avgör nästan lika mycket som bra/dålig kvalitet gör.
Ett exempel jag såg i ett test var att en kniv från Kyocera fick högsta betyg på grund av rostskyddet. Men är det så himla konstigt att en keramisk kniv inte rostar? Alla andra knivar i testet var vanliga rostfria knivar. Jättebra gjort av testteamet!!!  :D
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Andreas

Rob, Knivmannen: bra poänger! Men känner ni verkligen inte till ett enda knivtest som gått någorlunda rätt till?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Jag går nästan bara på referenser från folk som jag känner har koll och testat en massa knivar med samma inriktning som jag.

Hittar jag något som är intressant så köper jag, sedan säljer/ger jag bort dem till förmån för nya andra erfarenheter....

Andreas

Ja kunniga kontakter är förstås bra, men det är det inte så många som har... om du skulle försöka dig på att ge oss din egen topp 5 eller topp 10 på knivtillverkare, hur skulle den se ut och var hamnar Global och Kyocera då (för att knyta an till trådens orginalrubrik)?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Topp 5 ? Det är inte lätt, jag har ännu bara kommit till relativt budgetvarianter av knivar (inte betalat mer än 1500-2000 för en kniv)
Man måste ha mer info.
Om man skall ta "value for money", och av de knivar jag har själv (och inte ta hänsyn till om de är rostfria eller kolstål:
1. Tojiro DP (utan damascus)
2. Masahiro Virgin Carbon
3. Kanetsugu Pro M
4. Hiromoto High Carbon
5. Murray Carter Muteki

Om man bara ser på ren prestanda så ser listan annorlunda ut.

Varken Global (har 2 stycken) eller kyocera (pappa har ett par) platsar på min lista.
Global pga priset, mycket namn och design.
Kyocera pga att den är keramisk, enda sättet jag har hittat/hört talas om att slipa dem är att lägga diamantpulver (<1 micron stora) på en glasskiva och slipa. Dessutom är de för känsliga för att eggen hackas.

Andreas

Jag känner inte igen ett enda märke förutom Tojiro som jag hörde talas om för första gången bara för några veckor sedan. Finns alla de du nämner att köpa i Sverige? Hur hittade du igen dem?

Vad kostar respektive kniv?
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Vet inte om någon säljs i sverige alls, Tojirovarianterna som finns här är inte denna modell.
Lägger in plats och pris i US$ (exklusive frakt, tull mm, ej nödvändigtvis billigaste stället att köpa) för en 210mm kock om inte annat anges:

1. Tojiro DP (utan damascus); http://www.japanesechefsknife.com/DPSwdenSteelWoodenHandleSeries.html, $49.50
2. Masahiro Virgin Carbon;
http://www.knifemerchant.com/products.asp?manufacturerID=11 $79.50
3. Kanetsugu Pro M
http://www.japanesechefsknife.com/KANETSUGU.html, $70
4. Hiromoto High Carbon
http://www.japanesechefsknife.com/HiromotoHighCarbonSteelSeries.html, $45.50 (denna finns i USA med det gamla stålet och graverad kanji (text) som är snäppet bättre)
5. Murray Carter Muteki
http://www.arizonacustomknives.com/displaySearchResults.asp?type=a; det verkar inte som om Carter tillverkar mycket av dessa längre, han har för mycket att göra med mer exklusiva knivar.

Hittat dem har jag gjort via surfning och sedan chansat....

Urban

Undras vad dom där olika modellerna skulle ha kostat i Sverige?

Rob

Du kan ju ta förhållandet mellan Tojiro PS under säljesdelen och sedan ta samma förhållande? Många av märkena säljs via en site i Holland oxå, men priserna var rejält upp jämfört med JCK. Siten inklusive lay-out är för övrigt en ren rip-off av just JCK. Har glömt vad den heter.
Det finns även en site i Danmark som säljer Tojiro, men även den var dyr.

Knivmannen

Nu kommer jag inte ihåg riktigt vad dom hade för momssats i Japan men jag tror det är 6 eller 8%. Jämför det med våra 25% så förstår ni direkt varför alla priser i Sverige är högre än i utlandet. Dessutom lägger tullen på 8,5% utöver de vanliga avgifterna. Som företagare måste man lägga på dessa priser för att helt enkelt inte göra förlustaffärer.

Nu kommer vi till kruxet:
ALLA som importerar varor från icke EU-land är skyldiga att betala moms och tull vid införsel i Sverige. Det betyder att om tullen "missar" paketet så är man ändå skyldig att betala skatt. Gör man inte så begår man ett lagbrott och riskerar straff.
Läs mer på http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/

Det kan vara värt att tänka på när man planerar sina inköp. Risken för att paket slinker igenom är ganska stor som privatperson men totalt obefintlig som företagare. Avgifter och kostnader kan komma i efterhand om Tullen upptäcker felet.
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Andreas

Prisskillnaden på kniven Rob berättade om är 236%. Skillnaden i moms och tull du talar om är 26%. Handlar det egentligen inte om att vi har en högre allmän lönenivå i Sverige samt att fler mellanhänder ska ha sin del av kakan när vi handlar här? Dessutom gissar jag att japanesechefsknife.com får bra priser eftersom de som japaner kan företagskulturen i sitt eget land samt att de handlar med höga volymer ("less than Japanese retail prices").

Vad gäller moms och tull så är det inte mer dramatiskt än att ifall det man beställt "fastnar" så får man helt enkelt en faktura på moms & tull att betala tillsammans med det man beställt.

Kan man komma överens med den man beställer att det skall skickas som gåva utan faktura osv. så blir det hur som helst svårt att ta ut utgifter.

Men nu tror jag inte att Svenska importörer och näringsidkare behöver vara direkt sömnlösa över detta, de flesta vågar ändå inte handla från utlandet. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal