Rönnbär

Startat av Tobias, 2008-10-24 14:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobias

Brukar ni använda rönnbär?

Jag fick ett halvkilo av mina föräldrar för snart en månad sen. Frös in dom då och syltade dom först i dag. Jag tycker att det smakar ganska bra, men tyvärr finns en väldigt konstig bitter eftersmak. Kanske är det helt enkelt rönnbärens karaktäristiska smak som jag inte är van vid eller så plockades bären inte helt mogna.

På Wikipedia står det:
"Collecting them after first frost (or putting in the freezer) cuts down on the bitter taste as well."

Stämmer det? Vad är det som sker i så fall? Är det en omedelbar förändring som sker vid en speciell temperatur? Eller blir bären mindre och mindre bitter med tiden? Dagar? Veckor? Månader?

Mina rönnbär plockades nog lite för tidigt. De drog lite åt orange och hade inte blivit frostbitna ännu. Jag frös därför in dom, men jag tycker inte att det blev någon smakskillnad vad gäller bitterhet.

telegraphjournal.com står det:
"But with several freezes and thaws, they become softer and less bitter"

Kanske skulle bitterheten varit mindre om jag tinat och frusit in dom ett par gånger?

Är det någon som har erfarenhet av dessa frukter?

ena

En frostknäpp är vad som behövs och den fick de garanterat när du frös in dem...men bittra är de ändå, den bitterheten kan kan mildras genom att man tillsätter konjak och ev lite vanilj.

Genom att de fryser lite omvandlas en del av stärkelsen till socker, det gäller även slånbär. Däremot blir det inte mer socker om man fryser dem flera gånger, inte så som jag lärt mig det hela iallafall.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal