En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Gastronomiska underbarn  (läst 3854 gånger)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6575
    • Visa profil
    • Matforum
Gastronomiska underbarn
« skrivet: 2009-01-16 11:25 »
Det ska börjas i tid heter det, läste precis en artikel i Ica-kuriren om 14-årige Mattis Gulbrandsen som "vid sidan om skolan en matlagningssajt på internet [Mattis mat] där han erbjuder webb-tv, recept, produkter och catering."  Och inte nog med det, Mattis har även hunnit komma ut med kokboken Helt chef.

Vad tycks?

Finns fler sådana här gastronomiska underbarn eller riktigt unga kockar?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

• Köksmästare
  • Antal inlägg: 4465
    • Visa profil
SV: Gastronomiska underbarn
« Svar #1 skrivet: 2009-01-16 11:47 »
Det verkar alldeles för proffsigt för att vara en ung killes fritidssysselsättning. Mer som en smart affärsidé med grabben som galjonsfigur.
Är det inte så ber jag om ursäkt ;D

Andreas

• Forumvärd
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #2 skrivet: 2009-01-17 11:11 »
Hoppsan, hoppas du inte gör oss ovän med ett helt grannland nu. :) Men du tror alltså att det är kallhamrade föräldrar med dollartecken i ögonen som lurar bakom Mattis? Hmm, det borde ju gå att snoka rätt på hur det ligger till... nu är det nästan vår plikt att ta reda på sanningen.

Mickan

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1532
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 2009-01-17 11:26 »
Jag tittar på Masterchef på BBC där en av årets semifinalister är en 18-årig tjej. Hon fick Londons hårdaste mat- och restaurangkritiker att ge fantastiska omdömen. Ok. en av såserna sågades men i övrigt toppen. Blir själv överraskad över att se någon så ung ha den tekniken och idérikedomen. Här sker allt framför kamerorna, ibland förberett och ibland får de bara ett gäng råvaror.

Gällande grabben är det väl inte ovanligt att föräldrar driver sina barn hårt? Är det pappa eller sonen som vill spela hockey? Är det mamma eller sonen som vill träna konståkning?

Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

• Forumvärd
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #4 skrivet: 2009-01-21 07:20 »
Tittade lite mer på fenomenet Mattis. I ett NRK-recept på "Gulbrandsen Kyllingspesial" finns följande text "Mattis har kokt sammen denne retten sammen med sin far." http://www.nrk.no/programmer/radio/nitimen/1.6217386 Och i en chat i Akersposten står "Pappa er veldig glad i å lage mat." http://www.akersposten.no/apps/pbcs.dll/netguest?Kategori=KULTUR&Dato=20080905&GID=15958 Och läser man innantill på http://mattismat.net/om så står det ju "Inspirasjonen kom i starten fra pappa". Pappan heter Anders och vad jag kan se förekommer inga referenser till honom någonstans på nätet förutom det jag precis nämnt så tyvärr blev man inte så mycket klokare av det, men nu har jag försökt i alla fall.

På tal om underbarn, hur gammal var Jamie Oliver när han började bli känd?

Anne

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
    • Anne's Food
« Svar #5 skrivet: 2009-01-21 08:02 »
Oh, jag hittade en matblogg igår som skrivs av en sextonårig kille - Foodie at Fifteen. Väl värd att besöka!

Jamie var 23 år när hans första tv-program började sändas, så underbarn är nog lite att ta i.
Anne's Food - min matblogg

Gotish

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2009-01-21 18:56 »
Alltså det intressant här är ju vad kilen vet om gastronomi inte vilka rätter han kan laga. Jag kan ta flera år att sätta ihop det ultimata receptet och sedan lära en tioåring att göra det utantill. Är tioåring en mästerkock för det? Kan däremot tioåringen sälla ut dom perfekta råvarorna för en grekisksallad, komponera rätt vin (eller saft för den delen) till den grekiska salladen och dessutom motivera varför hans desser är den bästa till just den här rätten. Då anser jag att killen är en duktig kock. Men inte för att han lagar god mat, det är inte det som är att vara en god kock.

Svensk matlagningskultur stirrar sig aldelles för blind på själva maten och recept. Man blir aldrig en duktig kock ifall man bara repar recept. Det gäller att förstå recepten, förstå grunderna och använda sig av dem.

//Mattias

Andreas

• Forumvärd
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #7 skrivet: 2009-02-09 09:59 »
Bra sagt Mattias! Man kan ju fråga sig i vilken ålder det över huvud taget är möjligt att nå en sån mognad att man kan vara en duktig kock på det sätt du beskriver. 15 år, kanske? 10 år nja. Sex år lär då i alla fall vara för tidigt, tydligen går det en serie på SVT2 måndagar 19:30 där sexårige Harry lagar mat med sin pappa Carsten. Nån som sett den?

Mickan

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1532
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2009-02-09 10:18 »
Harry hade god hand med bläckfisken. Det kanske underlättade att han såg den som en leksak... Det känns svårt att veta i vilken kategori man ska placera programmet. Barnprogram? Matlagningsprogram?
Video meliora proboque deteriora sequor

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Stava ordet kjaffägredde rätt!:

- Annonser -