Hur torkar jag kött?

Startat av Kari, 2007-06-14 10:05

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-11-06 21:15
Köttet behöver inte skyddas från solen.


Men blir det verkligen ingen som helst skillnad i slutresultatet på om solen lyser på köttet eller ej?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag har aldrig märkt någon skillnad faktiskt.
Det kan däremot vara en fördel om solen värmer på ibland på dagen. Det gör att torkningen påskyndas ytterligare.

roffekock

Jag undrar hur det skulle vara att torka tex. saltad lammkyl i stenugnen på eftervärmen. Att den är utomordentligt bra att laga stekar i har vi ju sett från bla. Turkiet där hemmafruarna kommer och lämmnar sina stekar till bagaren som tillagas efter dagens bak.

Någon som har kunskap?

/rolf
Matforum är bäst

Shanta

Är lite nyfiken på att torka fisk, visst måste det gå att göra på något liknande sätt?

lsjonsson

2011-09-01 21:40 #24 Last Edit: 2011-09-02 05:58 by lsjonsson
Såhär gör jag när jag gör saltlag, delar kött i lagom stora bitar och när jag hänger det ute på senvintern i feb-mars.

9 l vatten
6 dl grovsalt
1,5 dl socker
Koka upp vatten, salt och socker så att det löser sig i vattnet och rör om samtidigt. När detta är gjort tar Du bort kastrullen från plattan och ställer den på kylning. Förslagsvis ute och utan lock så går det fortast.

Köttet ska vara delat och tinat innan det läggs i saltlagen.
3 dygn ska köttet ligga i saltlagen skuret i grova bitar som falukorv ungefär. Vänd på köttet medan det ligger i saltlagen så att det får samma gråaktiga färg runt om. Minst 3 v. på norrsidan på huset men ändå luftigt och ingen sol och har ni tillgång till en carport så är det ännu bättre med bra luftcirkulation.
Norrsida=Inga flugor, Södersida=solsida=flugor

Om det finns några jägare här så kan ni som ska/vill prova på att torka kött till våren ta och lägg undan det nu från älgjakten.
Spara hjärtat från älgen om ni skjuter någon el. tigg till er jaktkompisens älghjärta om det är helt. Det är ett gott torkat kött. Det är det möraste köttet på hela älgen eftersom det alltid jobbar. Bra torkkött är älghjärta, mindre bitar av stekar och sedan tar ni och skär ni ner köttet i lagom stora bitar innan ni fryser ner köttet.

lsjonsson

2011-09-02 05:53 #25 Last Edit: 2011-09-02 06:04 by lsjonsson
Det går att soltorka kött men då får man ha en eld i mitten och bygga en ställning med ett kycklingnät runt om så man kan lägga köttet på nätet.
Elden är till för att hålla insekter borta från köttet.
I övrigt gör man på samma sätt som när man torkar kött på senvintern.

Detta visades på Discovery channel för x antal år sedan av en indian som lärde ut metoden.

Jag har själv inte provat den här metoden ännu men jag ska göra det någon gång.

http://www.fao.org/docrep/010/ai407e/AI407E18.htm

agnetasch

Får köttet som hänger på tork hänga ifred? Nu menar jag nyfikna småfåglar som ju ska lägga sin näbb i blöt i ALLT som är nytt på trakten.

lsjonsson

Ja, det får jag! Jag har aldrig haft några fåglar som har varit i närheten av köttet när det hänger ute. Jag har aldrig sett några tecken på att några småfåglar har varit o näbbat på köttet. Jag tror att det är saltet om gör att dom håller dom borta från köttet.

Victoria

För att svara frågan om det går att torka annat kött: vi har torkat nötkött (biltong) här i Uppsala och det fungerar jättebra. Vi har torkat inomhus på vintern med en hemmagjord fläkt, men ska prova ute nu när det är relativt torrt i luften. Kolla recept på biltong för tips (det är fler kryddor, men blir hiskeligt gott).

lsjonsson

Nu är årets kött för torkning lagt i saltlag och där ska det ligga i 3 dygn. Allt enl. receptet från tidigare inlägg från mig. :)
På sönd. fm. hängs det ut för torkning. :)

lsjonsson

Nu är nästa etapp i gång.


Ca. 9,5 kg kött indränkt i saltlag.




Jag använder mig av steksnöre och en svampkniv när jag gör snittet i köttet där jag trär igenom snöret för upphängning.

Nu hänger köttet längst in under carporten i norrläge.



Nu är det bara att låta processen ha sin gilla gång i ca. 3 veckor.
Allt beror på vädret. :)

Börje

Lägg köttet i grovsalt i tre dygn, skölja av och häng upp det i pannrummet. Har du inget pannrum så häng det ovanför en värmekälla (spis element eller nåt annat) tills det börjar bli hårt.

Gabby

Jag tycker att det verkar riktigt svårt att lufttorka kött. Kan man lufttorka fisk?

När jag sökte lite runt på webben så hittade jag denna bloggen iaf:
http://hertigenavmakrill.blogspot.se/

Han gör någon slags variant på pancetta där, det ser väldigt enkelt och gott ut.
Undrar bara om man vågar sig på något sådant hemma, jag är ju inte riktigt van vid sånhär extrem version av långkok.

lsjonsson

Citat från: Gabby skrivet 2012-04-24 00:08
Jag tycker att det verkar riktigt svårt att lufttorka kött. Kan man lufttorka fisk?

När jag sökte lite runt på webben så hittade jag denna bloggen iaf:
http://hertigenavmakrill.blogspot.se/

Han gör någon slags variant på pancetta där, det ser väldigt enkelt och gott ut.
Undrar bara om man vågar sig på något sådant hemma, jag är ju inte riktigt van vid sånhär extrem version av långkok.


Det är inga svårigheter alls med att lufttorka kött ute.

Här har du min tråd på ett jaktforum.
http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/3202-saltlag-foer-torkning-av-aelgkoett-med-bilder-nu-ocksaa/
:)

Ja, man kan lufttorka fisk också!
Fråga hur dom gör i Nordnorge runt Lofoten.

Här har du många länkar!
http://www.google.com/search?btnG=1&pws=0&q=torka+fisk%3F

Lycka till! :)

Robert Hernefeldt

Renbogar med cancertumörer, kan man äta det ?  Fick tag på några gratis då ägaren inte får sälja detta. Dock gav jag i detta fall bogarna till min Husky som festmåltid :-)

Andreas

Usch vad oaptitligt. Var i fick du tag på dem? Eller narras du för att misskreditera samer?
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Jag testade att lufttorka 2st picnicbog förra påsken, men det gick för fort, hård som sten i ytan och inte klar i mitten när jag provade den första efter 2 månader. För att fördela den lilla vätska som fanns kvar vakumpackade jag den andra och la i kylen. Sen glömde jag bort den. Jag skar upp den idag och förväntade mig en mer än lovligt härsken doft men vilken smak! Kan man verkligen behandla kött på detta viset?

Andreas

Med förra påsken så menar du årets påsk antar jag, för du kan väl inte mena påsken 2011?

Torkad korv från affären brukar väl ha många månaders hållbarhet i rumstemperatur så är det årets påsk du menar tycker jag inte det låter märkligt.
Den som inte frågar får inga svar.

Skogis

Jo jag menar faktiskt påsken 2011  :) Köttet har legat vakumpackat i över 1 år så då förstår du att jag blev förvånad av kvalitén.

Andreas

Ja det lät som länge. Men kanske en kombination av ordentligt saltat, ordentligt vakumpackat och kall kyl?

Du kanske kan starta butik och sälja svindyrt exklusivt långtidslagrat kött. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal