Mat för nybörjare - första skeden kommer lastad med?

Startat av Kari, 2009-03-04 13:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

När mina barn skulle börja med smakportioner så köpte vi burkar. Det bara var så man skulle göra.
Några år senare blev matlagning en hobby för mig, innan dess var matlagning ett måste snarare.

Nu i sensommar blir det tillökning ;D i familjen och jag är sååå ivrig på att redan nu börja med mina experiment. Tiden finns nu, kanske inte sen.. ;)

--

Här i tråden Mat för nybörjare samlar vi kunskap, tips och recept till första skeden!


Kari

Vi läser om barngröten här i tråden intill. Det får mig att fundera på en sak.

Om man nu skulle försöka att berika något hemlagat och om det nu är så att man skall göra det:
Vi pratar om så små mängder - är det rimligt att ens ge sig in i den leken? Risken att överdossera är ju påfallande?
Om man lagar tex gröt och gör tio bäbisportioner på en gång så måste det vara jätte svårt?


ivanl

Jag skulle råda dig att inte försöka berika barnmaten. Risken för under-/felnäring i Sverige är mycket liten.
Barns njurar och lever är känsligare än vuxnas och ska inte överbelastas.

Mina tre tips:
- använd ekologiska råvaror
- snåla inte på fettet
- var mycket försiktig med salt



Kapten

Jag vet inte om detta är rätta platsen för att ta upp en diskussion om ekologiska produkter men kan inte hålla mig. Hur kommer det sig att märkningen för ekologiska produkter är så pass dyr att genomföra att små lokala producenter inte har råd med det. Detta medför att det är stora företag som kan och har råd med att märka sina produkter med denna typ av märkning. Så kan någon vara vänlig med att förklara för mig hur man kan kalla något för ekologiskt odlat när det har fått ligga i ett lastrum på en båt och mogna i ca en månad. Tänk om vi slöa svenskar skulle ta tid och stifta bekantskap med det lokala hushållningssällskapet och ta reda på vilka produkter som finns i vårt närområde. Det skulle inte bara gynna ekologiskt odlade produkter utan även närodlade. Skulle inte det vara bra för alla?  ;)

Kapten

En till notering för de som vill berika mat. Använd en vanlig gjutjärnspanna så berikar du tillräckligt mycket, särskilt om du är en ung kvinna i fertil ålder.

ivanl

Kapten, håller med helt, ser dock ingen konflikt mellan KRAV-märke och närproducerat. I ena fallet får man lita på en organisation, i andra fallet kan man fråga de lokala producenterna direkt.
I valet mellan en KRAV-märkt gurka från Bulgarien och en IP-odlad gurka från Skåne väljer jag den skånska gurkan. Detta eftersom jag vet att IP-odling är en bra och skonsam metod som ger grönsaker av hög kvalitet.
Jag handlar regelbundet från Ekobeställarna som säljer närproducerade varor på ett smidigt sätt -- beställning via nätet och leverans i färdigpackade lådor.
Kontentan är att jag kan ge mina barn en bra mat och bidra till minskad miljöbelastning.

PerG

Här har ni en barnmatslagare! Jag har lagat mat till sonen sen han åt första smakportionen vid typ 4½ månads ålder och han är idag en välmående "ett år och en dag"-åring! Jag tror att han har fått totalt 4-5 burkar i hela sitt liv, och det har varit i extrema undantagsfall (vi brukar ha med egenlagad mat även när vi är ute på vift).

Vi har första&andra mosboken, skriven av Johanna Westman (i samarbete med dietister och BVC). Det var en utmärkt grund för att våga börja laga mat. Sen när man kommit igång inser man att det inte är så hemskans svårt!

Barnmatsindustrin har lyckats uppnå exakt det de vill uppnå: Skapa en osäkerhet hos föräldrar för att laga egen mat. Såg en "ful" reklam från någon av barnmatsproducenterna för längesen där de sa något i stil med: "Vi har dietister, läkare,etc etc. för att se till att ditt barn får exakt rätt näringsbalans/whatever"... mellan raderna menar man: "Om du inte är dietist/läkare whatever så våga dig inte på att laga barnmat, för det är svårt!".

Anne

Anne's Food - min matblogg

Kari

När ni "fettar" upp hemlagat till den lille nybörjaren, osaltat smör gissar jag att ni använder då, men finns det något annat bra? Grädde?

Anne: Tack för länken! :)

PerG: Berätta mer! Vad lagar du, hur och med vad? Kanske en liten bild å? ;)

Kapten & Ivanl: Gillar era tankar, vi tar mer snack i en ny tråd!

Ekologiskt och kravmärkt för barn


PerG

Kari: Vi använder rapsolja (kallpressad ekologisk) för att "fetta" upp maten! ;)

Vi lagar egentligen allt möjligt. Det viktigaste är ju bara att vara försiktig med saltet, annars har vår son gillat det mesta från kycklinggrytor, fisk med äggsås, till frikadeller i tomatsås. Kan visa lite bilder som jag lade in från ett annat forum om hur vi gör när vi gör puréerna, fryser in, värmer upp och serverar. Tycker vi har hittat ett supersmidigt "system" för att effektivisera hanteringen (nu är sonen ett år så maten är ganska grov i konsistensen. Tidigare körde vi den slät med stavmixer).

Gröna ärtor som jag kokat, hällt av vattnet och sedan "stompat" med en vanlig visp


Sen är det bara att lägga ut en hög ovanpå isformen:


Och sedan platta till med en slickepott. Efter det ställer jag in formarna i kylen en stund så de får svalna ordentligt och sedan in i frysen. När de har frusit (c:a 2-4 timmar) så "ploppar" jag ut isbitarna och lägger dem i påsar.


Lådan i frysen med all barnmat:


Här är t.ex. frikadeller i tomatsås (jag lade först i c:a 2 frikadeller i varje isbit och fyllde upp med tomatsås):


Pasta (vanlig spaghetti som jag mixat):


Så här ser det ut när det är dags att värma mat (Längst ner i bild är det pasta, palsternacka och blomkål. Längst upp till vänster är det frikadeller i tomatsås och till höger är det äppelpuré.)


Middagsexempel. Biff stroganoff med pasta, morot och palsternacka. Jag brukar värma grönsakerna separat och sedan lägga ihop det med "köttet" när det är värmt, men då uppdelat i skålen så att man får smakerna någorlunda för sig själva:


Efterrätt. Äppelpuré med turkisk yoghurt:

Kari

Måste säga att ditt "system" är klart påbjudet! Tackar allra ödmjukast för fina bilder! :)

Saltet, använder du alls salt? Om du använder salt, är det hälften jämfört med vuxna eller mindre? Vilket salt, vanligt eller annat?

Dom få gånger din son fått burkmat, har har reagerat på något sätt?


PerG

Jag har hört många som fryser in kompletta måltider i burkmatsburkar, bullformar, creme fraichepaket etc, men jag tycker att vår isbitshantering gör att man enkelt kan variera maten väldigt lätt. Dessutom är det enklare att ställa sig och koka 4 isformar fulla med ris en dag, kycklinggryta på 1kg kyckling en annan dag, 1½kg mortspuré en tredje, istället för att laga en komplett måltid med kött, grönsaker, ris/pasta/etc. varje gång man lagar mat med. Vi kan ju istället variera maten när den serveras genom att välja isbitar och komponera ihop "dagens".. ;)... Jag skulle uppskatta att vi lägger runt 1-2 timmar per vecka i snitt för att laga mat. Idag gjorde jag en variant av kalops på högrev och fyllde 4 isformar (motsvarar c:a 1.2L mat) vilket (tillsammans med ris/pasta/grönsaker) lär räcka till nånstans runt 20-25 portioner. Tid på spisen var nog runt 2-3 timmar och total tid spenderad i köket i arbetsinsats låg nog runt 30-40 minuter....

Jag har inte använt något salt överhuvudtaget i matlagningen och det ska man inte göra heller eftersom njurarna på bebisar inte klarar av det (inget tillsatt salt före 1års ålder). Vi var även väldigt försiktiga med råvaror som innehåller salt i början och valde då saltfria alternativ så långt det gick (ex. färsk istället för fryst "marinerad" kyckling, saltfri tomatpuré, osv osv). När han blev lite äldre så har vi dock använt produkter som t.ex. falukorv (korv stroganoff) som innehåller salt, men har då inte själva tillsatt något. Eftersom det inte är någon fara med andra kryddor så har jag inte saknat saltet speciellt mycket. Man kan ju få mycket smak från ex. lök, vitlök, buljongen från kokvattnet då man kokat kött/kyckling etc. utan att behöva använda salt.

Han har inte uppskattat burkmaten vad jag minns. Det tillfälle jag kan komma ihåg nu på rak arm så fick han nån makaronigryta med kött när vi stannade en dag längre än planerat hos mina svärföräldrar. Han grimaserade och åt nästan inget. Jag smakade själv på burken och förstod varför... ;)... Vad gäller vår hemlagade barnmat tycker jag den är så god att jag har hittills inte smakat något av det vi lagat som jag själv inte gillar. Äter gärna upp rester ifall han inte orkar någon måltid! ;)...

Anne

Jättebra guide, PerG! :) Precis sådär har jag också tänkt mig, när det blir så dags...
Anne's Food - min matblogg

PerG


AnnaE

Hej PerG!

Jag har en gosig liten tjej på 6 månader, som gapar när jag kommer med skeden.
Har också använt mig av att frysa in i iskuber, men har väl inte så många bra recept, har du några fina bebisrecept att bjuda på eller är det så att jag inte hittat igen det här?
Vilka örter kryddor använder du?
Jag vet såklart att salt är bannlyst och jag använder mig alltid av eko rapsolja.
Och tack för din fina bildserie, den var väldigt pedagogisk!

Mvh AnnaE :)

Morsan

Om man frågar snällt på BVC så har de en gammal broschyr som heter "Barnamt råd och recept."
Den tyckte jag var jättebra. Men jag lagade rätt så mycket på frihand också enligt iskubssystemet. Det var lätt att variera och få rätt mängd protein, kolhydrater och grönsaker på det sättet.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal