Bör alla dricka 2 glas mjölk om dagen?

Startat av Andreas, 2009-04-05 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

På baksidan av mjölkpaketet finns en bild där det står "2 GLAS MJÖLK OM DAGEN", rubruken "Var lite barnslig. Hela livet", samt följande text "Oavsett din ålder är mjölk ett smart, snabbt och gott sätt att få i dig 18 av de 22 näringsämnen som din kropp behöver varje dag. Inte nog med det. Mjölken innehåller bland annat protein som bygger upp dina muskler och du täcker 75% av ditt kalciumbehov som du behöver för att bygga upp ditt skelett. Så tänk som de små. Sluta aldrig dricka mjölk!"

Är det klokt att följa mejeriets uppmaning "2 GLAS MJÖLK OM DAGEN" eller är det bara något mejeriet säger för att vi ska köpa mer av deras mjölk?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil


Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-05 11:40
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14754&epslanguage=SV#Enhalv


Vad hittar man den informationen? Din länk leder till en sida om kostråd för barn och ett stycke där det står "Barn behöver ungefär en halv liter lättmjölk eller andra magra mjölkprodukter om dagen."
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Oj, där var tydligen motivet till kostråd.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14579&epslanguage=SV

längst ner på den sidan har du kostrådet - hittade ingen bättre sidan.

Kvasthilda

"cirka en halv liter mager mjölk/fil/yoghurt rekommenderas dagligen, varav en del kan utgöras av mager ost. "

En halv liter ost då? Mums.  ;)

Allvarligt, jag dricker sällan mjölk. Men jag äter fil då och då och ost ganska ofta. Dock ej mager.

Ska vi följa alla råd så ska vi:

Äta fem portioner frukt och grönt om dagen.
Äta sex till åtta skivor bröd per dag.
Dricka en halvliter mjölk per dag.

HUR få plats med maten?  ???
Det gör inget om det är enkelt.

kjpil

6 skivor rågbröd (9% fiber) 180g ~414kcal
~0,5 kg frukt (1 äpple, 2 apelsin, 1 banan) ~268 kcal
0,5 l lättmjölk = 195 kcal

Då har du täckt upp en tredjedel av dagliga energibehovet om du har ganska låg energiförbrukning - och klarat nästan hela kostfiberrekommendationen - 24,2 gram. Kalcium, de flesta B-vitaminer, C-vitamin och flera andra vitamin/mineral är också helt eller nästan helt uppmötta mot rekommendationerna.

Svårt att få i sig tre gånger så mkt mat/energi under dagen?

Miss Fish

Mjölkprodukter är ju ett lätt sätt att få i sig kalcium. Det är väl svenska folkets vanligaste kalciumkälla och det märks tydligt i de kostråd som man får om man av "medicinska skäl" slutar helt med mjölkprodukter.

När jag blev mjölkallergisk som 24 åring så skickades jag direkt till en dietist som skulle lära mig hur jag skulle äta på ett "korrekt sätt". 95 % av alla kostråd jag fick handlade om hur jag skulle få i mig den kalcium jag behövde (resten var "allmänna kostråd" av typen ät varierat). Två glas om dagen tycker jag inte låter som någon "reklambaserad" rekomendation för att vi ska köpa mer mjölk.. Men visst,  man klarar sig utmärkt utan mjölk, men man måste kanske tänka till för att täcka behovet av kalcium.

Kvasthilda

Citat från: kjpil skrivet 2009-04-05 17:44
6 skivor rågbröd (9% fiber) 180g ~414kcal
~0,5 kg frukt (1 äpple, 2 apelsin, 1 banan) ~268 kcal
0,5 l lättmjölk = 195 kcal

Då har du täckt upp en tredjedel av dagliga energibehovet om du har ganska låg energiförbrukning - och klarat nästan hela kostfiberrekommendationen - 24,2 gram. Kalcium, de flesta B-vitaminer, C-vitamin och flera andra vitamin/mineral är också helt eller nästan helt uppmötta mot rekommendationerna.

Svårt att få i sig tre gånger så mkt mat/energi under dagen?


Jag minns inte att det stod "6-8 skivor RÅGbröd".  Och "fem om dagen" säger inte heller nåt om VAD man äter.... men ok, det är ingen dum rekommendation att äta frukt och grönt fem ggr om dagen.

Men jag undrar fortfarande hur mycket ost man ska äta om man inte dricker mjölk? Och hur gör dom i andra länder där man inte dricker mjölk? Har urkalkade ben?
Det gör inget om det är enkelt.

kjpil

Rågbröd? Jag tror det rekommenderas fullkornsprodukter iaf?

Enligt mitt näringsberäkninsprogram: 0,5 liter lättmjölk får du 1,9 mikrogram D-vitamin och 595mg kalcium. 80 gram 31% ost eller ~5 skivor får du ut samma kalciummängd ur - men 0,17 mikrogram D-vit. Tydligen får man mer kalcium av 17% osten, då räcker det med 65 g ~4 skivor för att komma upp i samma mängd.

Sverige är väl lite speciellt med benskörhet pga mörka vintrar och lite sol så D-vit blir ett problem. Fast nu är väl fisk och skaldjur de bästa källorna av D-vit och mjölken mer för kalcium.

Jag har inte så stor koll på hur de gör i andra länder eller hur benskörheten ser ut, någon annan kanske har? Jag antar att många länder har nyttigare mat än Sverige i allmänhet och kanske kan få kalcium från frön, gröna bladgrönsaker, nötter etc? - de kanske rör sig mer? fysisk aktivitet verkar ju vara väldigt viktigt för benhälsan

Miss Fish

Citat från: Kvasthilda skrivet 2009-04-05 22:03
Och hur gör dom i andra länder där man inte dricker mjölk? Har urkalkade ben?


Kan det inte ha något att göra med D-vitamin? Vitamin D (egentligen D3) bildas ju då huden utsätts för solljus, kroppen i sig kan inte bilad vitaminet. Vitamin D tillsammans med ett litet intag  av kalcium, som finns i mindre mängdi många livsmedel, påverkar skelettbildningen genom att vitaminet påverkar upptaget av kalcium. (det är därför kalciumtabletter är berikade med vitamin D). Brist av D-vitamin kan leda till benskörhet
http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Lakemedelssubstanser/Vitamin-D/.

Vi i Sverige har relativt lite solljus som påverkar D-vitaminhalten i kroppen, därför får vi svårare att ta upp kalcium. I synnerhet under vinterhalvåret kan detta påverka oss.

Det är bara en teori.

Mickan

Det finns så många faktorer att se till när det gäller osteoporos. Tro mig! Jag vet! Mormor har sjunkit ihop nästan 20 cm och har haft åtta kotkompressioner. Både hon och mamma behandlas med en kombination av läkemedel.

Rök inte
Motionera varje dag och belasta skelettet ordentligt
Hellre ett par kilo över än under
Ät kalk och vitamin D

(Mitt kalkintag kommer från 3 dl fil på morgonen, sammanlagt 2 dl mjölk om dagen, mest i te, en hel del ost, nötter och frön. Glöm inte att t ex sparris och bladkål innehåller kalcium också. Den hederliga strömmingen där vi får i oss mjuka ben ger också tillskott.)

Jag håller allt detta och äter därtill på läkares inrådan kalktillskott. Jag är rädd att drabbas för jag vet vilken smärta det innebär utöver problem att få blusar och liknande att sitta bra. Min mormor menar 86 år gammal att detta är det enda som någonsin har bekymrat henne när det gäller utseendet.
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Tar kroppen upp kalken från kalciumkarbonat i hårt kranvatten, hur är i så fall mängderna därifrån i jämförelse med mjölk?
Den som inte frågar får inga svar.

Krista

Jag vet inte riktigt hur jag förhåller mig till rekommendationen att dricka 0,5 l mjölk. Det är egentligen inte "naturligt" (vad är naturligt nu för tiden kan man ju fråga sig) att dricka kossans bröstmjölk... Men visst, det är ett näringsrikt livsmedel. Själv dricker jag knappt nån mjölk alls men äter en hel del ost. Broccoli är också en bra kalciumkälla.

Apropå kalk och kalcium: jag tror att kalk (=kalciumkarbonat) är ett salt av kalcium, men jag undrar om kroppen kan ta upp det? I mjölk förekommer väl kalcium obundet dvs som fria joner? Om så är fallet så är det ju lättare för kroppen att ta upp dem jämfört med kalcium ur kalk. Jag har läst att t.ex. magnesiumtabletter är helt bortkastade pengar eftersom de är i form av magnesiumoxid och det kan kroppen inte ens ta upp. Men visst är väl karbonater mer lättlösliga jämfört med oxider? Nån mer som har läst kemi, men som faktiskt kommer ihåg nåt? :)

Andreas

Hittade en kattsida som redovisar en råttstudie som indikerar att kalciumkarbonat (CaCO3) tas upp till 95.3% http://www.serve.com/BatonRouge/nutrition/CaBioavailabilityorginorg.htm

Och här står hur många mg/l CaCO3 olika hårt vatten innehåller "En tysk hårdhetsgrad (1 odH) motsvarar 20 mg CaCO3." http://www.hvr.se/vatten/mjukt_hart.htm
¤ mjukt <50 mg/l CaCO3
¤ medelmjukt <100 mg/l CaCO3
¤ något hårt <150 mg/l CaCO3
¤ medelhårt <200 mg/l CaCO3
¤ hårt <300 mg/l CaCO3
¤ mycket hårt >300 mg/l CaCO3

Mjölk innehåller 1180 mg/l och tas upp till 32%. http://www.fruktogront.se/modules/artiklar/artikel.php?pageId=115

Innebär detta sammantaget att mycket hårt dricksvatten faktiskt kan tillföra kroppen lika mycket kalk som mjölk?

Vilka risker finns det med överintag av kalk?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Övre gränsen för Kalcium i Svenska näringsrekommendationerna är 2500mg/dag. Kroppen är duktig på att anpassa absorptionen i tarmen efter nivåer i blodet - överintag vid vanlig mat är väldigt osannolikt oavsett vattenkvalitet. Bl.a. Hyperparathyreoidism kan orsaka för mkt kalcium i blodet högre risk för njursten och njurskador eftersom njurarna försöker ta hand om det. För mkt kalcium kan också hindra absorption av järn, zink och mangan. Symtom kan vara svaghet, aptitlöshet, illamående, kräkningar, nedstämdhet etc.

Kalciumkarbonat tas upp bättre tillsammans med måltid, pga mer magsyra, löser sig lättare i lägre pH - så när du dricker vattnet spelar nog roll, men folk i allmänhet dricker väl inte mer än en eller en och en halv liter vatten? Tror inte det är överdoser i vattnet svenskar behöver oroa sig för :)

Jag är osäker på dina källor särskilt den där kattstudien om visar väldigt hög absorption hur generaliserbar den är - särskilt eftersom det är problem med mätmetoder för kalciumabsorption jag lyckades inte hitta källan heller :/

Mineralvatten VS mjölk:

In conclusion, calcium was found to be equally well absorbed and retained from milk and from a calcium- and sulfaterich mineral water.

Calcium bioavailability from a calcium- and sulfate-rich mineral water, compared with milk, in young adult women. Am J Clin Nutr. 1995 Dec;62(6):1239-44.

The calcium from the mineral water is thus highly bioavailable, at least as bioavailable as milk calcium

Calcium bioavailability from a calcium-rich mineral water, with some observations on method. J Clin Gastroenterol. 2004 Oct;38(9):761-6.

In conclusion, for an equivalent Ca intake, Ca from milk is better retained than is Ca from water rich in sulphates

Higher calcium urinary loss induced by a calcium sulphate-rich mineral water intake than by milk in young women. Br J Nutr. 2005 Feb;93(2):225-31.

Nu var inte den här studien kalciumkarbonat - jag undrar om det verkligen är den viktiga faktorn? Finns ganska mkt annat som påverkar absorptionen, jag tror det blir svårt att komma fram till något annat än att mjölkprodukter är lättaste sättet att få i sig kalcium? Jag har inte lusläst alla studier nu - men mjölk innehåller ju ganska mkt fler näringsämnen än kalcium.

Andreas

Vad sägs om följande då?

Mycket A-vitamin ger benskörhet "Sverige ligger i världstoppen för benskörhet och tillsätter samtidigt A-vitamin i lättmjölk och bordsmargarin. ...när levern har ackumulerat en viss mängd svämmar depåerna över och retinolet kommer ut i blodet. Den vägen tar sig sedan den lilla skelettätaren ut till benstommen. Där hämmar det benuppbyggande celler som kallas osteoblaster och stimulerar sådana celler som bryter ner benmassan, osteoklaster."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/mycket-a-vitamin-ger-benskorhet-1.149016

Behandling mot benskörhet utan effekt "...36.000 kvinnor mellan 50 och 79 år. Hälften fick behandling med ett gram kalciumkarbonat plus 400 internationella enheter D-vitamin per dag, den andra hälften fick placebo, verkningslös behandling. Efter sju år hade de kvinnor som fått behandlingen inte skyddats mot frakturer. Däremot hade de en ökad risk att drabbas av njursten."

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/behandling-mot-benskorhet-utan-effekt-1.717783
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Nedan ett utdrag från http://www.mejeriteknisktforum.org/Verksamhet/studiebesok_15.htm

Ingegerd Johansson berättade att det finns något i mjölken som skyddar tänderna mot karies. Forskning, både i Sverige och internationellt, visar nämligen att mjölk och ost skyddar tänderna mot erodering av emaljen och mot kariesangrepp. Mjölk och ost har en salivstimulerande effekt och neutraliserar pH-värdet i munnen, vilket minskar risken för karies. Mjölkprodukter är generellt nyttiga för tänderna, men ost är särskilt bra. Hård ost kan man, ur tandsynpunkt, i princip äta obegränsat av.

En färsk studie från Umeå Universitet har visat att ju mer ost barn äter, desto färre hål i tänderna har de. I undersökningen deltog drygt 200 fyraåringar. Under fem dagar antecknade föräldrarna de livsmedel barnen åt. Undersökningen visade att barn som åt ost 5 gånger eller mer under perioden var utan karies. Barn som aldrig åt ost eller bara gjorde det en gång under 5-dagarsperioden hade i genomsnitt 1,5 av tändernas ytor angripna av karies.


Med tanke på den här tråden samt den om godis som är bra för tänderna. Givetvis kan man tveka inför källan, Mejeritekniskt forum, men jag såg liknande för något år sedan.
Video meliora proboque deteriora sequor

Yoghurt

Citat från: Mickan skrivet 2009-04-09 09:17
Nedan ett utdrag från http://www.mejeriteknisktforum.org/Verksamhet/studiebesok_15.htm

Ingegerd Johansson berättade att det finns något i mjölken som skyddar tänderna mot karies. Forskning, både i Sverige och internationellt, visar nämligen att mjölk och ost skyddar tänderna mot erodering av emaljen och mot kariesangrepp. Mjölk och ost har en salivstimulerande effekt och neutraliserar pH-värdet i munnen, vilket minskar risken för karies. Mjölkprodukter är generellt nyttiga för tänderna, men ost är särskilt bra. Hård ost kan man, ur tandsynpunkt, i princip äta obegränsat av.

En färsk studie från Umeå Universitet har visat att ju mer ost barn äter, desto färre hål i tänderna har de. I undersökningen deltog drygt 200 fyraåringar. Under fem dagar antecknade föräldrarna de livsmedel barnen åt. Undersökningen visade att barn som åt ost 5 gånger eller mer under perioden var utan karies. Barn som aldrig åt ost eller bara gjorde det en gång under 5-dagarsperioden hade i genomsnitt 1,5 av tändernas ytor angripna av karies.


Med tanke på den här tråden samt den om godis som är bra för tänderna. Givetvis kan man tveka inför källan, Mejeritekniskt forum, men jag såg liknande för något år sedan.


Du behöver inte tveka på källan, det är en intresseförening inom svensk mejeriindustri ;). Dom ordnar studiebesök och seminarier mm.
Du hittar nog samma information både hos Svensk Mjölk och hos Ostfrämjandet. Det fina är att om jag inte minns helt fel att det räckte med ost max en gång om dagen men man kunde ändå ha bibehållen effekt.

En annan "nyttig"? sak med mejeriprodukter är att flera studier visat att kalciumberikade mejeriprodukter ger en större viktminskning jämfört med en diet utan mejeriprodukter. Att bara äta kalciumtillskott hjälpte inte heller utan det var tvunget att vara berikad yoghurt tex. Nått att tänka på för dom som ändå går på diet?


Kvasthilda

Citat från: Yoghurt skrivet 2009-04-09 10:09

En annan "nyttig"? sak med mejeriprodukter är att flera studier visat att kalciumberikade mejeriprodukter ger en större viktminskning jämfört med en diet utan mejeriprodukter. Att bara äta kalciumtillskott hjälpte inte heller utan det var tvunget att vara berikad yoghurt tex. Nått att tänka på för dom som ändå går på diet?



Det har jag också läst någonstans. Det lustiga i sammanhanget var att man fick större viktminskning med dom fetare mjölk/fil/yoghurt-varianterna än dom magra. Jag funderade om dom innehåller mer kalcium men när jag kollade på Arlas hemsida så innehåller alla mjölksorterna lika mycket kalcium.
Det gör inget om det är enkelt.

kjpil

Tror att det finns någon ny hypotes lanserad att kalcium kan komplexbinda med fettsyror och på så sätt hindra absorptionen - det borde ju ha kunnat vara en del av förklaringen till det du läst om i sådana fall Kvasthilda. Dock tror jag det är ganska otydligt i vilken utsträckning eller om det ens är på det sättet - dvs. troligen inget att bry sig om - kommer oavsett inte vara den avgörande faktorn vid en "diet" hur det än ligger till :)

Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2009-04-09 09:17
Ingegerd Johansson berättade att det finns något i mjölken som skyddar tänderna mot karies.


Citat från: Yoghurt skrivet 2009-04-09 10:09
En annan "nyttig"? sak med mejeriprodukter är att flera studier visat att kalciumberikade mejeriprodukter ger en större viktminskning jämfört med en diet utan mejeriprodukter.


OK möjligen ger mjölk ett visst skydd för tänderna och kanske är det bra bantningskost.  Men inget av detta känns ju som något riktigt starkt skäl att dricka mjölk. Kalcium tyckte jag var ett bra skäl men efter att ha skrivit inlägg #15 om A-vitamin och ökad risk för benskörhet samt behandling av benskörhet med kalcium och D-vitamin utan effekt tycker jag att det blev mer tveksamt, ingen som vill kommentera det?

Mjölk är väl dessutom ingen bra dryck för miljön?
Den som inte frågar får inga svar.

Kvasthilda

Citat från: Andreas skrivet 2009-04-11 09:59
Mjölk är väl dessutom ingen bra dryck för miljön?


Kan du utveckla det där?

(OT: Jag såg förresten en ny variant på rekommendationerna jag nämnde förut. Förra veckan såg jag vid bröddisken i en ICA-butik: "Fem bröd om dagen gör kroppen glad!" )
Det gör inget om det är enkelt.

Andreas

Jag tänker på att kossorna bidrar till växthuseffekten, se denna tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=1472.0

Sen är det väl förresten även så att mjölk hämmar upptaget av järn?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal