Snaps till midsommar

Startat av Pokol, 2009-05-28 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Pokol

Tänkte delge er en bra snaps.
Det vore kul om ni kunde fylla på med era egengjorda favorit snapsar.

http://sybariterna.blogspot.com/2009/05/midsommar-snaps-sill-och-lekar.html

ena

Granstruntssnapsen blir ett måste för min del :)
fina små granskott som får ligga i brännvin en vecka, sila av o låt efterlagra tills midsommar.

björklövssnapsen åker fram den med även om det inte riktigt var i min smak :) och den är det försent att göra nu.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Mickan

Är jag tråkig om jag tycker att det finns köpesnaps som är mycket bättre än alla hemgjorda jag provat?

;)
Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Matforum är bäst

Per-Erik

Jag brukar göra en skåne "taste alike" men p.g.a höftandet med smakerna så blir den lite mer spretig och kantig, och det gillar jag...
d.v.s friskt blandat med kummin fänkål anis pomerans.
Jag brukar först göra essenser på var och en av kryddorna och sedan sätter jag mig ned och provar mig fram, det blir rätt skoj efter ett tag :)

Självklart måste ju johannesört nämnas, otroligt fin färg, men fy vilket jobb att plocka blommorna, lika mycket blommor som sprit.

Pokol

Det är inte bara till midsommar som snaps smakar gott, även till kräftor.
Är kommer ett recept.

Recept på  Åbroddssnaps

70 cl Brännvin special
2 kvistar åbrodd
0,5 citron, skalet

Metod
Lägg allt i en flaska, tänk på att det vita inte skall komma med från citronen. Låt dra i 4 dagar, smaka av. Vill man få litdare smak kan man söta den lite.


http://sybariterna.blogspot.com/2009/08/kraftor-sprit-och-snapsvisor_13.html

ena

gjorde rabarbersnaps på ett par träiga stänglar o den blev jättegod, en riktig "fruntimmerssnaps" ;)

Skivade  3 rejäla rabarberstänglar fint, ½ citron i tunna skivor, 1 tsk honung, 50 cl brännvin o en slatt konjak

Fick stå i 2 veckor innan den silades av...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal