Mitt hemliga köksknep

Startat av Kari, 2007-06-21 12:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari


Andreas

Sockerbiten, det var ett nåt nytt! Men det gäller att fukta den då om det inte ska blir repor antar jag?
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Sockerbit? Finns det folk som har det hemma numera?  ;D

agnetasch

Klart man måste ha sockerbitar hemma! Hur ska man annars kunna sjunga sången: "Sätt påsen på huvudet" o sätta in sockerbitständer?  ???

Kari

Juström: Bara att åka och handla! Funkar ju både till kaffet och till rengöring..  ;)

Sockerbit/ar i röken ger fisken fin fin färg!

Nu blev det ett Kinderägg av detta!  ;D

--

Bakpulver & ättika (%?) är kanon till spisen såg jag på tv.. Nån som provat?

Emma

Lite socker i vad man än lagar hjälper till att ta fram smakerna i de övriga ingredienserna.

Använd en okokt spagetti som sticka.

För er som bakar bröd, frys in surdegen i muffinsformar. Mindre kladd än påsar, bara väga före så blir mängden rätt varje gång.

Jomael

Citat från: Emma skrivet 2008-03-30 00:00
För er som bakar bröd, frys in surdegen i muffinsformar. Mindre kladd än påsar, bara väga före så blir mängden rätt varje gång.


Åh vilket smart tips! Tack!

Anne

Okokt spagetti som sticka rekommenderar jag definitivt inte, tyvärr - gud vad det blev illa den gången jag testade. Spagettin blev ju liksom mjuk av den varma kakan och gick av. Små bitar spagetti i hela kakan: ingen höjdare. (Det var tretusen andra saker som också gick fel del gången, så det var kanske bara en riktigt dålig dag.)
Anne's Food - min matblogg

Hasse

En provsticka fixar man enkelt genom att räta ut ett gem.

Kari


Hasse

Jag gillar inte att få hela pepparkorn i munnen, så när jag har hel peppar i grytan gör jag en liten kryddpåse av gasbinda som är lätt att fiska upp.

Rookie-T

53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Maskros

Jag gillar inte att få hela pepparkorn i munnen, så när jag gör en gryta brukar jag mala peppar med en pepparkvarn.  Lätt att fiska upp ur grytan om man tappar den.
Skilled professional since 1979

ena

Hasse...hela kryddbuketten gör sig bra i din kryddpåse :) tex hela vitlöksklyftor om man vill ha en mildare vitlökssmak...kryddörter med hårdare struktur såsom timjan och rosmarin mm...

att diska plastburkar man haft köttfärssås och annat med mkt färg i kallt vatten och diskmedel innan man har i nåt varmt gör att de inte missfärgas (Tupperwaretips som faktiskt fungerar ;) )

har man fina bakformar av bleckplåt vill de gärna bli mörka o rosta om man inte använder dem tillräckligt ofta...smörjer man dem med riktigt smör innan gräddningen och sedan bara spolar ur dem med varmtvatten efter och torkar dem ordentligt (obs, inget diskmedel) håller de sig fina länge. Ska de stå länge kan man olja in dem lite extra efter användning.

mandelmusslorna släpper lättare ut formen om man använt smör istället för margarin när man smörjer formarna.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Kari

Ett riktigt basic tips här, hur man delar jäst enklast om man inte har en våg eller ens våg inte klarar små små mängder.

http://receptomaten.blogspot.com/2009/06/ingen-vag-ingen-bra-vag-sa-har-tar-du.html

MarkusJ

Ni som har tröttnat på att gladpack är jävulens påfund kan nu slappna av.
Förvara paketet i frysen så ska ni se att det blir mycket enklare!

För salt sås?
Låt några potatisskivor koka med. Fungerar hyffsat.


Anders Öhman

Citat från: Hasse skrivet 2008-07-21 22:07
Jag gillar inte att få hela pepparkorn i munnen, så när jag har hel peppar i grytan gör jag en liten kryddpåse av gasbinda som är lätt att fiska upp.


Ännu enklare är att använda en tekula.

jelvis

Citat från: Anders Öhman skrivet 2009-07-09 15:23
Ännu enklare är att använda en tekula.


Eh, varför har jag aldrig tänkt på det. :-) Tackar för tipset!

pejy

En bra tips till skuren bearnaisesås, kasta i en isbit och vispa på så brukar den gå ihop igen.

vilsjin

När jag steker plättar/pannkakor lägger jag en klick smör i en skål och smälter i micron. Sen är det lätt att stryka fett i laggen med en bakpensel.
Bra mycket lättare att dosera på det viset.

På Apoteket kan man köpa en liter ytdesinfektion för under 40 kronor. Denna i princip helt rena alkohol i en sprayflaska är perfekt för att tvätta bort den tunna fetthinnan på och runt spisen efter matlagning.

Bacon blir superlätt att skära efter en kort stund i frysen.

Kylen tvättas med fördel invändigt med en ättikslösning. Neutraliserar odörer effektivt.

Är din skärbräda för stor för att tvätta under kranen? Desinficera den genom att låta den stå ver natten med ett rejält täcke av salt. Dödar bakterier genom osmos.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal