Lage "det finns flera sätt att flå en katt"

Jag har andra erfarenheter än du när det gäller kallrökning, åtminstone när det gäller kallrökning av fisk. Kött har jag inte gett mig på än.
Det du röker skall saltas i en saltlake på 5-10 % i ett dygn och därefter kallrökas
Fisk kan jag gå med på att det räcker med ett dygn i saltlake, men kött? Tycker du att det räcker med ett dygn? Det brukar jag låta ligga c:a 3 dygn, dels för att få en god sälta o dels för att slippa gröna fläckar.
Feg som jag är brukar jag inte göra svagare saltlake än 10%. Nere på 5% är man snuddande nära varningen i Fiskbranchens Vägledning: "För fisk avsedd för kallrökning skall salthalten i fisken vara mer än 3,5% salt i vattenfasen för att undvika tillväxt av Clostridium botulinum"
Rökningen kan pågå 6-10 timmar - allt utifrån vilken storlek du har på rökkåtan
Har det med rökkåtans storlek att göra? När går det fortast, i en stor eller liten kåta?
Jag trodde det berodde på vilket livsmedel man rökte. 6-8 timmar räcker bra till fisk, man kan t.o.m gå ner till 5 timmar för småttingar. Men kött skulle jag nog vilja röka längre. Tar man samma proportioner som saltningen skulle man behöva minst 18 timmar i röken för en "hel" köttbit. Men det är bara spekulationer från min sida. Vad för slags kött kallröker du under enbart 6-8 timmar? Såna tips tar jag gärna emot, jag ser INTE framemot att passa röken flera dygn

En rökkåta bygger du med enkla medel själv - det är definitivt att föredra istället för en "elektrisk pappkartong"
Roligt att du är nöjd med din rökkåta. Men blir den bättre för att du klankar ner på andra typer av rökar?
Kan man av olika anledningar inte bygga sig en rökkåta (tummen mitt i handen, mycket liten tomt, tättbebyggt område, bekväm m.m) kanske man skaffar sig en "elektrisk pappkartong"
Vad är det du har misslyckats med egentligen i den "elektriska pappkartongen"? Berätta gärna det, jag har en sån o vill självklart undvika att göra samma misstag