Landet Brunsås - SVT

Startat av Kari, 2010-01-08 17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

Tomas J

Nu shoppar man visst husdjur på Blocket och tillagar. Effektsökeri är det ord som poppar upp hos mig. Att äta marsvin är väl inget att ha synpunkter på och uppslaget att presentera vad man äter och inte kan tänka sig äta i olika kulturer är intressant. Men tanken att det kanske är en 7årings fd kelgris man tillagar och spisar på i SVT är inte så snygg tycker jag. Ska man äta marsvin under sändningstid kunde man i alla fall sköta det lite snyggare.
http://svt.se/2.120273/landet_brunsas

Mickan

Såg rubriken på Aftonbladet men låter bli att läsa allt som verkar vara skrivet för att väcka anstöt. Nu fattar jag varifrån det kom. Ytterligare ett skäl att inte titta på det tramsiga programmet!
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Om någon säljer sitt älskade lilla husdjur på Blocket och vill att det skall komma till ett bra hem så är det väldigt elakt och okänsligt att äta upp det i tv. Men finns det några bevis för att den här Blocketstoryn verkligen stämmer? http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6530347.ab

Sen kan man fråga sig hur taskigt brunsåsgängets tilltag mot marsvinets ägare är i förhållande till hur taskigt liv många av djuren vi normalt äter har. Är det inte på sätt och vis bättre att äta ett marsvin som blivit bortskämt och haft ett riktigt gott liv i en familj än vilken understimulerad, trångbodd och stressad gris eller kossa som helst?
Den som inte frågar får inga svar.

Tomas J

Klart storyn är sann, det stod ju i tidningen ;D

Marsvinet är det inte mer synd om än något annat djur, det var mer barnet som jag förmodar ägt det innan som jag tänkte på. Men att sälja det på Blocket är väl inte bästa sättet att förvissa sig om djurets framtid, men det kanske man inte kan kräva att ett barn ska förstå. Och det kanske inte såldes som ett "husdjur" heller, det kan ju varit från en uppfödare eller nån som tyckte det var helt ok att äta upp den? Vad vet jag, det är nog bara Aftonbladet som vet säkert ;)


agnetasch

På tal om ingenting, i AB-artikeln säger Lotta att hon hellre vill äta kanadagås än marsvin eftersom dom ser så goda ut.
Jag kan försäkra henne att sååå goda är dom inte, lite väl magra o transmakande är dom allt. Något knaprigt skinn får man inte heller eftersom ingen ids plocka fågelskrället utan det flås. Precis som marsvinet med sin "knepiga" päls (tror hon att man sitter o plockar pälsen?)

Andreas

Ah du har smakat, ja det lät inte så gott! Egentligen märkligt uttalande av Lotta där om kanadagåsen, det är väl ingen som har kanadagäss som gossigt husdjur på samma sätt som marsvin? Mer logiskt i sammanhanget hade varit om hon sagt "-Jag skulle hellre äta en välgödd labrador, de ser oförskämt goda ut.".

Citat från: Tomas J skrivet 2010-02-03 10:14
Men att sälja det på Blocket är väl inte bästa sättet att förvissa sig om djurets framtid...


Att sälja ett djur på blocket är väl knappast fel i sig, varför skulle det vara värre att sälja djuret på blocket än via nån annan kanal? Många säljare försöker verkligen försäkra sig om att deras djur kommer till ett bra hem, vissa gör ju t o m hembesök! Men köpare som luras och blåljuger är väldigt svårt att gardera sig mot hur man än gör.
Den som inte frågar får inga svar.

chepplin

Tre reflektioner efter sett avsnitt 2:
1) Ingen dålig reklam Taylor & Jones får av SVT! Det var verkligen nödvändigt att ställa bilen precis där!
2) Vad i söte Jesus namn har kvinnna med efternamnet Tham på sig för skjorta ca 21 minuter in i programmet?
3) Tycker fortfarande det är underhållande

Tomas J

Citat från: Andreas skrivet 2010-02-03 12:16
Att sälja ett djur på blocket är väl knappast fel i sig, varför skulle det vara värre att sälja djuret på blocket än via nån annan kanal?


Nej visst, det är lite som att "skjuta budbäraren", Blocket eller den lokala tidningen kan kanske kvitta. Men just det ringa penningavärdet och statusen hos djuret gör att jag anser risken för att djuret råkar ut för sånt man inte önskar ökar just om man säljer den till okänd person. Vilket det sannolikt blir via ex Blocket. Hade jag ett marsvin eller rättare sagt mina barn som vi var tvungna att göra oss av med skulle jag, 1. via vänner höra mig för om det fanns ett lämpligt hem för den. 2. Sälja till person man "vet" kommer att sköta den bra. 3. låta avliva den.

Alltså att sälja ett så billigt djur till okända nej, det skulle jag ha svårt för. Därför tycker inte jag att Blocket är den mest lämpade annonsmarknaden för ett marsvin. Kanske den lokala saluhallen vore bättre :-\

agnetasch

"SVT2 onsdag 3 februari 2010 kl 20.00
Avsnittet om mat och myndigheter som skulle ha visats denna vecka har utgått"
What? Fegar de p.g.a risk för marsvinsstorm?

Nåja, avsnittet om mat o status var riktigt bra tyckte jag. Richard Tellström o Fredrik Lindström fick tala till punkt för en gångs skull. Många sanningar sades dessutom om män o matlagning (= matlagningens statushöjning) Klargörande om vad som är fint o vad som är fult; ketchup i plastflaska är fult, ketchup i glasflaska är fint o.s.v
Fint är också när palsternacka serveras "med stamtavla" på krogen, oceaner av livsmedelskunskap från snabbköpskassörskan som inte vet vad det är för en konstig rot man lagt på bandet.
Dock ödades mycket tid åt att försöka göra om en korvkiosk till en lyxkrog, smålustigt men tidskrävande. Lade ni märke till Carl-Jans förskräckta NEJ på frågan om man kunde överraska lyxkrogsgästerna med en korvkioskmeny? ;D
Roligast hade jag åt Henriks monolog om dyra knivar. Man köper snordyra knivar (som man öppnar grillkorvspaketen med) i hopp om att man ska bli så mycket duktigare på att laga mat ;)

Sara W

Jag hade bestämt mig för att inte se fler program i serien, men nu när Agnetasch beskriver gårdagens program, får jag ge efter. Det lät ju riktigt underhållande! Just ketchup i plast- resp glasflaska och att glasflaskan höjer ketchupens status, är något jag funderat på tidigare. Kul att det inte bara är jag som går omkring med den typen av tankar. Det har känts så ensamt fram tills nu...=)

agnetasch

Det kanske är dags att starta en tråd om vad som är fint o vad som är fult i matens värld. Så vi håller oss uppdaterade! ;)

Ia

Haha ja det var riktigt underhållande!!
Ia´s Matblogg

jelvis

Citat från: agnetasch skrivet 2010-02-04 10:57
What? Fegar de p.g.a risk för marsvinsstorm?


Störtlöjligt! Marsvin som är så gott dessutom!

Citat från: agnetasch skrivet 2010-02-04 10:57
Roligast hade jag åt Henriks monolog om dyra knivar. Man köper snordyra knivar (som man öppnar grillkorvspaketen med) i hopp om att man ska bli så mycket duktigare på att laga mat ;)


Jag håller med, jag tyckte att avsnitt tre var riktigt, riktigt roligt. Dessutom träffande om man ser till min bekantskapskrets där många av mina vänner surdegsbakar fastän de knappt kunde blanda Oboy tidigare.

För egen del så tyckte jag också att det var intressant att det påpekades att "matrevolutionen" startades på 80-talet i samband med vinprovning och kocktävlingar. Jag kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad förrän i början på 90-talet. Antingen var jag för ung på 80-talet eller så är vi i Skåne tio år efter huvudstaden.

agnetasch

Jag fattar inte en vad dom menar med en "matrevolution" Men jag bodde ju i Göteborg då o var väl lika mycket efter som ni i Skåne ;)

agnetasch

Ikväll blir det spännande, då handlar det om  färdigmaten:
"Den genomsnittliga svensken ägnar inte mer än 14 minuter om dagen åt matlagning. Att många väljer att mikra en industriellt hårdprocessad produkt brukar förklaras med att svensken inte hinner laga mat"

Andreas

Nej stopp! Jag har inte hunnit skriva om förra avsnittet. :)
http://svtplay.se/v/1874611/landet_brunsas/del_3_av_8

Var det inte märkligt att de visade del 5 och inte del 4 när nu del 3 inte kunde visas, varför hoppade de också över del 4? Vad var det för motbjudande inslag i del 4 som de inte vågade visa, skulle Haag praktisera koprofagi, eller kanske hellre, kannibalism på Schyffert?

Noterade också att de sparade nån minut på att skippa den löjliga inledningspresentationen av  programledarna "Henrik - vetgirig, spontan och med lekmannens skarpa blick. Erik - undersökande reporter som inte väjer för de svåra frågorna. Lotta - matskribent, besserwisser och dessutom... kvinna." Hoppas verkligen vi slipper den i fortsättningen också.

Sen cirka 3 minuter in i programmet säger Richard Tellström något underligt "- Ja det är spännade att tänka på Varför ägnar vi så mycket tid åt att hitta på så mycket nya recept och nya maträtter och nya smaksättningar. Rent biologiskt skulle vi kunna leva på foderpellets, alltså sånt här torrfoder som vi ger till våra hundar. De [nu syftar Richard på foderpelletsen och inte hundar] innehåller vitaminer, de näringsämnen vi behöver och fibrer och så vidare. Och då kan man ställa sig frågan: Varför lägger vi då ner så mycket tid på att servera, låt oss säga, kokt sparris med hollandaisesås eller köttbullar med lingonsylt och potatismos? Jo för vi använder maten för att berätta någonting om oss själva, en yttre ram för där vi verkar."

Sicket svammel! Jag hade nog snarare sagt att vi lägger ner så mycket tid på mat därför att det är en njutning med god och omväxlande mat.

Men visst, detta avsnitt var betydligt bättre än avsnitt två, fast det är fortfarande långt ifrån ett bra program, där är för lite vettigt och genomtänkt innehåll och inslagen är alldeles för korta och sönderhackade. Alldeles extra sönderhackade denna gång faktiskt då man klippte ihop klipp av Fredrik Lindström i ett och samma inslag på ett ganska irriterande sätt.
Den som inte frågar får inga svar.

Ringo

Citat från: jelvis skrivet 2010-02-06 10:02
Störtlöjligt! Marsvin som är så gott dessutom!


Spännande....Du smakat? Lagat till det själv?

Citat från: Andreas skrivet 2010-02-10 11:37
Sen cirka 3 minuter in i programmet säger Richard Tellström något underligt "....vi kunna leva på foderpellets.....Varför lägger vi då ner så mycket tid på att servera....för vi använder maten för att berätta någonting om oss själva, en yttre ram för där vi verkar."

Sicket svammel! Jag hade nog snarare sagt att vi lägger ner så mycket tid på mat därför att det är en njutning med god och omväxlande mat.


det nog rätt...en kväll med pellets och ett glas  vatten lär ju inte sluta på samma sätt som en kväll med räkor & vin eller ge samma samtal vid bordet...tror jag..har i och för sig aldrig provat bjuda på pellets....men jag tror ändån han har rätt i att det säger något om oss...men att han tog ett dåligt exempel med bara pellets...kanske varit bättre att säga att vi klarat oss med 30 olika recept/rätter...
precis som att val av tex musik säger något om vem du är.....så tror jag inte att du i grunden lyssnar på musik för det säger något om dig själv, utan för att musiken i säg faktiskt stimulera dig.

Samma med mat.....Smaken på maten stimulera mig, men valet av maten säger något om mig! Om inte annat att du är eller inte är intresserad av matlagning.

agnetasch

Men visst äter vi pellets! Vad annat kan man kalla en del märkliga "müslivarianter"? All-Bran o Weetabix, vad är det om inte humanpellets? Intages fort o kvickt o i ensamhet. När vi ska bjuda någon på frukost blir det brunch med många häftiga rätter som speglar vår fantastiska personlighet ;)

Ringo

Har du ju en poäng i....många som säger att det är så tråkigt att laga mat bara till sig själv, då intas den fort o kvickt. Samma gäller mig. Vet egentligen inte varför jag oftast lägger ner mycket mindre tid och pengar på den mat jag ska äta i ensamhet...men hoppas på att det mer har att göra med just ensamheten när jag äter än att jag alltid annars vill visa min personlighet.

Andreas


Citat från: Ringo skrivet 2010-02-10 13:09
men jag tror ändån han har rätt i att det säger något om oss...
...
Samma med mat.....Smaken på maten stimulera mig, men valet av maten säger något om mig! Om inte annat att du är eller inte är intresserad av matlagning.


Mjo visst säger maten något om oss, men det är inte samma sak som det han säger - att vi äter som vi gör för att berätta något om oss själva. Visst förekommer det säkert att folk äter si och så för att göra något slags statement, men i klippet låter det som att det är den huvudsakliga anledningen och det är det inte.

Citat från: Ringo skrivet 2010-02-10 13:09
kanske varit bättre att säga att vi klarat oss med 30 olika recept/rätter...


Klarat sig ja, men själv behöver jag fler än så för att inte tycka det blir tråkigt. En stor del av njutningen med mat för mig ligger i omväxling.

Citat från: agnetasch skrivet 2010-02-10 17:42
Men visst äter vi pellets! Vad annat kan man kalla en del märkliga "müslivarianter"? All-Bran o Weetabix, vad är det om inte humanpellets?


Fast du köper väl i alla fall åtminstone den müsli du gillar bäst?

Men sen går det ju förstås inte att variera alla måltider hela tiden, men jag vill gärna ha ett mål mat varje dag med något jag inte ätit "på länge".

Citat från: Ringo skrivet 2010-02-10 19:28
Har du ju en poäng i....många som säger att det är så tråkigt att laga mat bara till sig själv, då intas den fort o kvickt.


Är det inte så med mycket av det vi gör, det blir roligare med sällskap?
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal