Heston´s feast

Startat av Helge, 2010-01-12 20:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Helge

Jag har nu sett två avsnitt av Heston´s feast (Blumenthal alltså) på TV8. Jag har tidigare med största intresse och utbyte tittat på BBC-program med honom och till och med köpt en kokbok - Family cooking - som är alldeles utmärkt. Lagar hans potatismos och äter med glädje också hans lammbog - 5 timmar i ugnen 70 grader. Mums. Men - den här serien har jag litet svårt för. Har någon annan sett programmen? Vad tycker ni? /Helge

chepplin


vad handlar det om?..hade gärna sett det eftersom jag skarpt gillade hans "In search for Perfection" eller vad det nu hette

Helge

Hej chepplin!
Om jag riktigt förstod skulle jag gärna förklara. Skämt åsido - han försöker återskapa historiska rätter på ett nutida sätt, men jag tycker det på något sätt har passerat gränsen för intressant "mat"lagning.
Det närmaste jag kan komma att beskriva är kanske presentationen på TV8:s hemsida
http://www.tv8.se/program/hestons-feast

"Stjärnkocken Heston Blumenthal gör en tidsresa till en epok vars kulinariska delikatesser inte ätits på flera århundraden, för att ta reda på om framtidens mat ligger i vårt gastronomiska förflutna. Hestons mål är att överraska 2000-talets blaserade smaklökar genom att rekonstruera en bankett bestående av glömda smaksensationer. I varje program bjuder Heston på ett frestande historiskt gästabud med alla tillbehör som våra förfäder tog för givna."

Synd att du inte kan se programmet så att jag fick en åsikt. Jag gillade också "In search for perfection" så vi kanske är inne på samma linje.
Hälsn
Helge

Mickan

Jag tycker inte att det är ett rent matlagningsprogram utan en komplex historia. Just historia ska väl vara en stor del liksom tekniska lösningar på olika problem. Nya smaker i nya sammanhang.

Som alltid har hans program en poäng som enligt mig är han visar att det krävs en förmåga att bryta ned smaker och tekniker för att sedan göra nya konstruktioner. Detta snarare än att byta ut. Är det inte så att "amatören" tar ett recept och kanske byter ut en eller ett par delar. I andra fall kanske sätter ihop olika saker man gillar. Heston monterar ned smakdelarna, konsistenserna mm och tänker nytt.
Video meliora proboque deteriora sequor

Helge

Mickan
Ja visst är det så att det inte är ett rent matlagningsprogram och att det är en mycket komplex historia. Det är ju inte heller meningen att gemene man skall kunna laga rätterna hemma i sina kök. Jag har alltid tyckt det är intressant hur Heston Blumenthal kan hitta smakkombinationer, oftast helt förvirrande, som ger (eller sägs ge eftersom jag aldrig haft möjlighet att smaka själv - tyvärr) det mest fantastiska resultat och dessutom utnyttjar råvarornas karakteristik till max.
Som populärhistoria kan  jag hålla med att programmet är intressant och hur man kan lura både smaklökar och ögon men jag har ändå litet svårt att ta till mig hela paketet. Men vad vet jag, det är kanske det som är meningen! Alla kan ju inte gilla allting men jag skall se nästa program också så får jag se om jag ändrar mig på någon punkt!
/Helge

Anders_H

Jag har fortfarande inte sett ett helt avsnitt men kommer från denna veckan följa serien. Tycker det han gör är helt fantastiskt spännande. Det är lite som en blandning av MacGyver goes Jamie Oliver och Myth busters.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal