En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Tips:Matlagningsträffar  (läst 3404 gånger)

ami

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tips:Matlagningsträffar
« skrivet: 2007-07-31 08:08 »
TIPS !

Jag och några väninnor har i många år träffats varannan vecka för att sy, sticka mm.
Men vi tröttnade på detta och övergick till matlagning istället, till våra män's stora förtjusning.
Första året så träffades vi först för en "planeringskväll" då vi tittade i kokböcker och därefter sammanställde vi flera 3-rättersmenyer. Förrätt, varmrätt och efterrrätt.
Vi bokade vars en dag som vi skulle vara "värdinna", den som var värdinna fick även inhandla råvarorna till recepten. Sedan delade vi på kostnaderna.
Därefter var det lottning om vem som skulle göra vilket. Vi hjälptes åt med matlagningen och hade väldigt trevligt. Vi lärde oss allting något nytt även om allting inte blev lika gott "som på bilden".
När vi sedan åt maten var vi väldigt kritiska, några recept kastade vi direkt.
Andra året så fick värdinnan själv sammanställa menyn och då blev det ju spännande för oss
andra vad vi skulle tillaga.
Detta har vi haft jättemycket användning för när man ska ha gäster t.ex. Man visste att det blev gott, för vi hade ju testat innan. Dessutom utökades receptsamlingen avsevärt och även med sådana recept som man kanske inte hade vågat testa själv.

Hälsningar Ami
Ami

Urban

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 1360
    • Visa profil
SV: Tips:Matlagningsträffar
« Svar #1 skrivet: 2007-07-31 13:31 »
Hej och välkommen till forumet Ami!.

Det låter som ett väldigt bra tips tycker jag, kan tänka mig att ni har väldigt kul på era träffar  :).
Hur mycket brukar det kosta per person när ni träffas och lagar mat?(ungefär).
Har du någon favoritmaträtt från alla rätter ni lagat tillsammans?

ami

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 2007-07-31 14:23 »
Hejsan !

Vad kul att någon läst mitt inlägg !
Det brukar kosta mellan 80 - 120 kronor per person, beroende på om det är korv eller oxfilé !
Lägg märke till att det är för hela menyn, billigt eller hur?
Det är inte lätt att välja ut en favorit men Örtsufflé på lax är väldigt gott, även Fläskfilé-roulader
med dijon-senap och grevé-ost är jättegott.
Ett recept som vi kastade direkt var en blåbärspaj bakad med jäst, den smakade bara jäst.

Hälsn. Ami
Ami

Anne

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1083
    • Visa profil
    • Anne's Food
« Svar #3 skrivet: 2007-07-31 16:45 »
Det låter jättetrevligt! Vi är inte fullt så organiserade, men vi äter väldigt ofta mat tillsammans med våra vänner, och lagar även ihop.
Anne's Food - min matblogg

Urban

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 1360
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 2007-07-31 18:52 »
80-120 kr för en tre rätters middag är riktigt billigt tycker jag + att det låter som ett väldigt bra sätt att umgås på.
Träffas ni fortfarande varannan vecka och lagar mat?
Komponerar ni ihop egna recept eller tar ni recept från böcker, tidningar mm. eller både och?
Vad för slags dryck brukar ni dricka till maten?.

Fläskfilé roulader med dijon-senap och grevé-ost lät jättegott!. Skulle du kanske vilja dela med dig av receptet? ;).

Fläskfilé receptet får du gärna skriva om här: http://matforum.nu/index.php?topic=34.0

justrom

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 222
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 2007-07-31 22:06 »
Dessutom utökades receptsamlingen avsevärt och även med sådana recept som man kanske inte hade vågat testa själv.

Ah trevligt tips. Fast jag undrar om inte jag skulle få prestationsångest.

Men att inte våga testa själv är snarare tvärtom för mig. Jag måste ha gjort ett recept en gång innan jag vågar bjuda på det.

ami

• Kökspraktikant
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2007-08-01 08:07 »
Godmorgon !
Vi har för tillfället uppehåll med träffarna men vi sätter väl igång till hösten igen.
Recepten hämtar vi från böcker och tidningar, en av tjejerna jobbar på biblioteket och där finns en uppsjö av receptböcker !
Jag tänkte ett slag att sammanställa recepten, men det har inte blivit av, än !
Till rätterna dricker vi alltifrån vatten till snaps, beroende på vad det är för rätt och om man
ska köra bil !
Jag återkommer med receptet på Fläskfilé-rouladerna.
Hälsn. Ami
Ami

roffekock

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1269
  • Ta inget för givet !!!!!
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2007-10-05 16:46 »
Detta är ett mycket trevligt läsning.
Hör och häpna att det finns folk som träffas utan att kolla på TV. Jag för min del hoppas att gruppen ska träffas igen och att ni ska ha det så där riktigt gott som man bara kan ha när man träffar folk med samma intresse. Brödbak? En ny kultur är på G. Jag lovar. Inget är så gott som hembakat. :D
Matforum är bäst

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -