Vad är billigast - hembränt eller Koskenkorva?

Startat av Andreas, 2007-08-03 13:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Såg ett inslag på tv, förra veckan tror jag att det var, där sades att spriten i Finland var så billig att ingen ville ha hembränt längre. Som jag minns så påstod en man i inslaget att det var billigare att köpa Koskenkorva än att bränna hemma, men kan det verkligen stämma?

Försökte hitta vad en liter Koskenkorva kostar hos http://www.alko.fi men där visar de tydligen bara produkter under 22% av nån anledning. Nån som vet vad den kostar?

Och vad kostar det att ta fram en liter hembränt? Behöver man inte bara vatten, socker, jäst, elström och aktivt kol? De ingredienserna låter inte så dyra?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Andreas: tid är pengar (för finnar gäller det att dricka så mycket som möjligt under så kort tid som möjligt - gissar jag bara). Därmed torde det bli billigare att gå till Alko än att vänta i evighter på att det hemgjorda ska bli klart.

På Estniska siten SuperAlko köper man 100 cl Koskenkorva Viina 38 % för 98 SEK.
http://www.viinarannasta.ee/swe/. Kanske ett riktmärke?

I Tyskland låg priserna på ungefär samma nivå och något dyrare på båten Göteborg - Fredrikshavn har jag för mig.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

En 75:a hemkört har jag hört ska kosta 20:- att framställa ::)(i råvaror,ström ej medräknat)Ska det vara fint ska essens tillsättas vilken kostar minst 25:-.Så man kan väl säga c:a 50:- för 75 cl 40%-ig vodka.
I Tyskland kan man köpa vodka på Aldi; 70 cl 37%-ig för 46:-
Men dricker man "direkt ur dunken" så har man ju ett literpris på endast 26.60,så det beror bara på vilken finsmakare man är.

agnetasch

Andreas:jag har hört att det inte drar så mycket el.Säg 1 kW i 8-10 tim kan väl bli 10:- utslaget på 7 liter.Då blir "dunkpriset" 28:-/l  :o

Andreas

Klippte lite i tråden så det Agneta nyss svarade på föll bort, dvs.:
Citat från: Andreas
"Calle: hehe hmm fast nu handlade inslaget inte just om finnar utan om svenskar som inte brände hemma eftersom det var så billigt att köpa sin Kosken i Finland. Och vi svenskar är ju så snåla så kan vi tjäna några tior per liter sprit så nog bränner vi  själva då?  ;)

Agneta: Tack för den infon! Men du har inte möjligen hört om det ändå inte går väldans massa el till hembränning för all kokning som måste till? (Essens går väl att blanda ihop själv :))"


Tack Agneta, då är ju Koskenkorva definitivt dyrare. Ryktas det något om det är inklusive reningskostnad förresten? Och tar det alltså totalt 8-10 timmar att få fram hembränd sprit? (Jag dricker nästan aldrig starksprit förutom whisky, men det är intressant och allmänbildande att veta lite om detta för vissa så viktiga ämne.)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vad jag förstår ska ju mäsken jäsa också.C:a 2 veckor tar det,det får räknas till de 8-10 tim ;D
Reningsmaterial ingår.

Andreas

Vill minnas att priset på hembränt låg på runt hundringen för en 75:a för ett antal år sedan här i staden.

Kanske är det då så att de menade att det inte längre är lönt att bränna och sälja sprit - för till husbehov så verkar det ju löna sig - men vem vill köpa hembränt om man får Kosken för hundringen.

Undrar förresten om det är möjligt att göra sin egen Whisky själv?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban


agnetasch

Visst går det att göra whisky själv bara man väljer rätt sorts essens.Det ska vara en alkoholbaserad essens (se nedan) o vissa smaker är bättre än andra t.ex. Famous,Single Malt o Smoked.Du kan lura en ovan whiskydrickare men en gammal whiskyräv dricker det inte för smaken utan för yrsla ;)

Urban

Jag tror nog att Strands gör dom bästa essenserna. Jag brukade köpa och blanda med strands essenser för en massa år sedan och dom var helt ok som kopia.
Då kostade dom nog runt en 20 kronor st om jag inte minns helt fel. Vad kostar dom idag?.

agnetasch

25:- kostar dom nu. Alla hembryggningsaffärer har ju lagt ner så man får handla på nätet o då tillkommer den kostsamma frakten.Har man inga speciella krav på essens kan man skicka efter fraktfria "miljöpåsar" Tips som jag såg på ett bryggforum; är whiskyessensen tråkig så tillsätt några droppar Liquid Smoke. Med detta föll den här tråden in under "Allt om grillning & BBQ" ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal