Bästa potatisrätten?

Startat av Gerra, 2016-01-14 10:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Gerra

Den älskade knölen måste vi ju prata om! Finns så himla mycket gott att tillaga med potatis så jag tycker det hade varit roligt att höra era bästa potatisrecept. Både som tillbehör och som hela maträtter! Vilken är din favoriträtt på potatis?

agnetasch

Så här i jultid är Janssons frestelse på pommes stripes min (o resten av släktens)favorit. Den blir lika bra varje gång, ingen risk för blask eller hård potatis.

Blurre

Det bästa måste väl ändå vara potatisgratängen, mums så gott! http://www.vinochmatguiden.se/recept/frank-steen/potatisgratang det receptet brukar jag köra på men alternera mellan olika ostar och ibland ha i lite creme fraiche för syrlighetens skull.. Älskar potatis i alla dess former!

Pommes har jag svårt att bemästra då jag inte äger någon fritös, men det hade varit kul att köpa hem. Jag har läst någonstans att man ska trippelfritera pommesen för att de skall bli så bra som möjligt?

Hasse

Det finns ju väldigt mycket gott som går att göra med potatis, så jag kan inte välja någon speciell favorit. Men en potatisrätt som jag gillar väldigt mycket är raggmunk, gärna med stekt fläsk och lingon.

Helge

Eller varför inte kroppkakor (på enbart kokt potatis) med lingon och skirat smör. Fast raggmunk med fläsk är ju inte heller så pjåkigt! /Helge

kayaker

Delvis av nostalgiska skäl så säger jag Pitepalt.
En annan het kandidat är Rösti.
/F

webguide

Rösti är gott, fondantpotatis, potatispurre.

Gerra

Citat från: Helge skrivet 2016-01-16 14:31
Eller varför inte kroppkakor (på enbart kokt potatis) med lingon och skirat smör. Fast raggmunk med fläsk är ju inte heller så pjåkigt! /Helge


Så gott!!


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal