Grillad sparris

Startat av agnetasch, 2017-05-05 08:07

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Igår köpte jag en knippe grön sparris. Knopparna såg spröda ut o stjälkarna inte alltför träiga. Här skulle det grillas!
Eftersom jag lyckats undvika att grilla just sparris blev det till att googla på det; på med lite olja o grilla c:a 2 min på var sida verkade vara ett gångbart recept. Hahahaha!
Efter c:a 10 min var sparrisen fortfarande stenhård varvid jag körde den i micron kanske 8 min. Fortfarande stenhård. I med dom i stekpannan; stek, stek, stek medan resten av maten kallnade. Till slut gick dom att forcera med hjälp av grillbestick. T.o.m knopparna var hårda!
Vad hände? Vad gjorde jag för fel? Hur gör ni andra som alltid skriver: "Släng lite sparris på grillen"? Går DEN sparrisen att äta eller är den bara snygg på bloggbilder? ???


Skogis

Låter som att det inte var den bästa sparrisen.
Du tog väl inte skyltexemplaret i plast av misstag när du handlade? ;)

Grillar sparris då och då på samma sätt som du beskrev enligt Goggle, på med lite olja och sen grilla till grillyta uppstått, ca 2min på var sidan. Har inte varit med om din erfarenhet själv.

Johan_

Jag har heller aldrig haft problem. Har testat bara med olja salt o peppar med bra resultat samt att linda 2 st sparrisar med bacon och sen grilla vilket blivit ok. Med baconlindad tycker jag sparrisen blivit "överkokt" när jag tycker baconet är klart eller baconet lite för lite stekt när sparrisen är klar. Så testa igen du

agnetasch

Ja, jag får väl försöka hitta en mer samarbetsvillig sparrisbunt :)

Skogis

Apropå sparris ;)
Har dristat mig att åka till Wildeshaus en bit söder om Bremen på sparrissafari :)

Grunden är 450gr vit sparris med smör, kokt potatis och Hollandaisesås. Sen kan man om man tvunget vill väljer till rökt lax, snitzel i olika storlekar, rumpstek, kycklingbröst eller stekt gös.
Snitzel i 150grs variant (igår) och laxen är nu avklarad :)
Senaste restaurangen frågade hur jag ville ha sparrisen kokt, välkokt eller med tuggmotstånd.
Tuggmotstånd blev valet och det var hur gott som helst.

agnetasch

Sparrissafari? Hur åker man på en sån? I egen regi eller med någon arrangör?

Skogis

Det är i egen regi.
Vi åkte till Holland för några år sedan och passerade många skyltar på vägen som berättade om den fantastiskt nyskördade Sparrisen.

I år skippade vi Holland och gick direkt på sparrisen :)

Skogis

Missade frågan om hur man åker på en sådan.
Jo, man tar sig till sparrisdistriktet söder om Bremen, tar in på hotell och äter sig igenom de sparrismenyn man hittar. Det är den enkla varianten. den funkar hel maj månad. De flesta restauranger har en specialmeny för sparris just nu.


Vill man köra hardcore finns det Spargeltour att anmäla sig till. Men att se hur en sparris växer är inte så spännande.
Kan erkänna att det bara är ett svepskäl för att få åka bort ett tag :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal